Bakterier i livmodern!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Donnorna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 858

Donnorna

Trådstartare
Förra året när mitt sto hade en månad kvar till att föla så fick hon bakterier i livmodern det visade sig genom att hon fick bruna flytningar. Veterinären tog prover som visade på blandflora och jäst svampar, hon behandlades och födde ett friskt föl ca 2 veckor för tidigt. Moderkakan var brun och kletig och såg inte normal ut.

Vi betäckte om henne den sommaren med Don Primero och hon fick tillbaka bakterierna 2 gånger under betäckningen. Sista gången så visade proverna på resitenta bakterier som behandlades med ett mykket starkt penicillin och hon blev frisk och blev dessutom dräktig! men hon kastade sitt föl i sjätte månaden :cry: och hon hade fått tillbaka bakterierna igen och den här gången va det streptokocker.

Hon är nu helt frisk och vi ska snart betäcka henne igen!
Jag undrar om det är någon som har varit med om något liknande och om ni kommit på vad det berodde på? Kastade hon sitt föl pga att hon blev dräktig med bakterier i livmodern eller va det pga att hon fick tillbaka dom igen?
Vill inte att det ska hända igen! :confused:

Sv: Bakterier i livmodern!

Min spontana fundering - har ni provat att caslickoperera henne, dvs sy ihop övre delen av slidmynningen?
Det låter ju som om det skulle kunna komma in bakterier den vägen...

Det har jag aldrig hört förut...
Hon har haft 8 föl i sitt liv och är 15 år jag har importerat henne från tyskland så jag har ingen aning om hur det har varit tidigare så jag tror att det är något annat...

Konstigt att ingen har tagit upp det med er, det är ju tämligen vanligt numera att ston "sys ihop" en bit, just för att undvika sådant du just berättat om...

Man klipper upp dem precis när de börjat föla. Prata med en veterinär, men det låter som att detta kan förbättra problemet!

Men det gör man väl mest om de har väldigt sluttande slidmynning, upp mot anus. Hon hade ju inte heller e-coli bakterier utan annat så det beror nog inte på att hon suger in avföringsbakterier..

Jag håller med dig för hon har inte sluttande slidmynning... det måste vara något annat!

Blandfora betyder ingen mer än att det växer flera olika sorters bakterier, vilket är helt normalt.
Däremot låter det inte kul med en resistent bakterie, särskilt om det är en sjukdomsframkallande.
Det finns flera olika streptococcer, flera tillhör normalfloran (gör alltså ingen skada). Vet du vilken typ av strept. det var?

Sen en fråga, kan tyckas dum kanske, hon går inte tillsammans med ngn valack som kan vara där och skjuta blindskott? Det är ju inte helt ovanligt, och stona blir ofta infekterade.

hon har gick inte med en vallack då men hon gör det nu... men eftersom streptokoccerna behövde behandling så kan det ju inte ha varit normalt... samma med jästsvamparna och blandfloran, som sen efter många behandlingar utvecklades till resistenta mot dom flesta penicillin... hon blev behandlad med penicillin direkt i blodet i fem dagar...

Ja det låter ju inte så roligt. Jag tycker du ska kontakt med en duktig veterinär på just gynekologi, ex.vis A Gånheim, Kerstin Darenius.
Värt att fråga, du kan ju inte få mer än ett nej.
Lycka till!

jag har pratat med en duktig veterinär men det finns ingen som kan säga vad det beror på!

jag har pratat med en duktig veterinär men det finns ingen som kan säga vad det beror på!
Vad innebär "en duktig veterinär" för dig då?
De som nämndes ovan är några av de allra främsta experterna på stogynekologi i vårt land.... Jag håller nog med, varför inte kontakta någon av dem?

jag vet inte vad hon heter men hon har hållt på väldigt mykke med avel och sånt... jag bor uppe i norrland vi har inte samma resurser som söderut! men rent en "gynekolog" har jag inte pratat med...

Min spontana fundering - har ni provat att caslickoperera henne, dvs sy ihop övre delen av slidmynningen?
Det låter ju som om det skulle kunna komma in bakterier den vägen...

Det är många travhästar som sys i hop på det viset.. för att inta snappa luft eller få in skit/bakterier.

Vi har en bunt helt suveräna veterinärer.
ÄR det något som dom inte vet så ringer dom till andra för att få råd.

Kanske kan din veterinär ringa KD eller AG för att rådgöra??

AM

ston sys igen av andra anledningar också, bla om de har en "öppen" väg in(=slapp?)...
Förr sas det att bara ston som var "sluttande" syddes, men så verkar det inte alls vara numera.
Vissa hingstsstationer syr i princip de flesta ston...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta... 2
Svar
38
· Visningar
3 420
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 666
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka