Sv: Bakterieprov
Är nog helt beroende på vad veterinären kryssar i, och även hur det debiteras?
T ex när jag tagit prov på exvis Ultuna, så jag betalar jag 'allt' i kassan när jag går. Dvs direkt å fakturan kommer t ex laboratorieanalys X kr.
Svaret går till Ultuna, och jag får inte reda på det förrän en veterinär meddelar det.
Om jag tar prov hos hemmavet, så han frågar om jag vill ha svar med (och jag brukar säga ja). Och på beställningssedeln kryssar han mig som betalningsansvarig.
Sen kommer svaret både till mig och vet, och jag får dessutom en räkning i efterhand.
Samma sak har jag varit med om på annan klinik, då frågade de inte om jag också ville ha svar, men kryssade uppenbart i det då jag fick ett svar (som fick mig att bli milt sagt nervös ett tag för övrigt..), plus en räkning.
Men när jag sas betalat allt på plats direkt till vet, och laboratoriet sen debiterat vet - då är det sällan man får svaret själv med (om man inte ber om det).
Och antar det är en smaksak hur veterinären vill göra, ta betalt för rubbet och sen 'betala vidare' till laboratoriet, eller låta ägaren få en räkning från lab. Och får ägaren en räkning brukar de ofta låta äg få en provsvarskopia med. På gott och ont ska tilläggas.
När jag fick svarskopia på hunden som sa 'ingen som helst bakterietillväxt' så var det ganska skönt att veta det redan på torsdagen, och inte få svaret följande tisdag när vet var tillbaka igen. När jag fick ett provsvar som pratade om läskigt multiresistent bakterie som dessutom var en 'ny' undertyp de aldrig sett förr, och SVA på egen bekostnad analyserat nogrannare, då var det rätt nervöst tills jag fick tag i vet som kunde konstatera att visst var den multiresistent, men ett antibiotika tog den, och jag behövde inte oroa mig för att det var farligt.
Som spinoff så en gång fick jag ett svar, men vet fick inget. Var rätt rörigt när jag skulle försöka läsa ett LÅNGT histologiskt utlåtande i telefonen för vet, jag är inte så haj på hur man uttalar latinska ord typ