Bakterieprov

Z

ZOFUS

Finns nån mikrobiolog,veterinär eller annan kunnig på sidan?

Har fått Stafylococus intermedius, beta streptococcer samt hemolyserande E.Coli bakterier i ett sår på häst.Är det behandlingsbart med bensylpenicillinprokain (Penovet)?(Alltså tar det även fakultativ anaeroba arter?)

Får inte tag på "min" veterinär och undrar om jag måste jaga ihjäl mig ännu mer om jag behöver byta preparat.

Z

Sv: Bakterieprov

Bästa är väl att ringa analyserande lab för att få resistensbestämningen, fast den borde iofs veterinärstationen ha fått ta del av också. Hur kan du ha fått ett odlingsvar utan att ha fått vidare instruktioner från vet???

ANg hur fått odlingssvar så ofta kommer svaret både till vet och den som betalar (djurägaren). Och de får de ofta samma dag, och då kan det ju ta ett tag innan vet har tid att ringa och prata om provsvaret.

Det brukar ju vara en resistensbestämning med om den är gjord, men den kan vara (har jag märkt) väldigt svår att begripa för en amatör.

Jo det är så att jag fått svar av en sommarvikarie som i sin tur fått i uppgift att inte släppa fram samtal till veterinärer pga hög arbetsbelastning.Denne kunde inte svara på om det gjorts resistensanalys och vilket svaret i så fall var utan jag fick bara veta arterna och att de fanns "i riklig mängd".

För att komplicera det ytterligare så är den vet som tagit provet ledig idag,så ingen känner sig ansvarig för att förbarma sig över mitt djur.

Jag är på väg dit nu för att försöka haffa en veterinär på plats.Men jag tackar för hjälpen så långt.

Z

ANg hur fått odlingssvar så ofta kommer svaret både till vet och den som betalar (djurägaren). Och de får de ofta samma dag, och då kan det ju ta ett tag innan vet har tid att ringa och prata om provsvaret.

Det brukar ju vara en resistensbestämning med om den är gjord, men den kan vara (har jag märkt) väldigt svår att begripa för en amatör.

Aha, då är jag med. Vi får ju dagligen olika odlingsvar till mitt jobb (gör inga mikrobiologiska tester själv) och då skriver vi in de i journalsystemet, hur de sedan presenteras för patienten har jag ingen aning om. Antar att det dessutom är lite annorlunda human-djursidan. När jag tog blodprov på min häst så fick jag be om analysresultat annars hade jag bara fått att: Det ser bra ut/det är inte bra. :cool:

ZOFUS: Hoppas att det löser sig för dig!

Är nog helt beroende på vad veterinären kryssar i, och även hur det debiteras?

T ex när jag tagit prov på exvis Ultuna, så jag betalar jag 'allt' i kassan när jag går. Dvs direkt å fakturan kommer t ex laboratorieanalys X kr.

Svaret går till Ultuna, och jag får inte reda på det förrän en veterinär meddelar det.

Om jag tar prov hos hemmavet, så han frågar om jag vill ha svar med (och jag brukar säga ja). Och på beställningssedeln kryssar han mig som betalningsansvarig.
Sen kommer svaret både till mig och vet, och jag får dessutom en räkning i efterhand.

Samma sak har jag varit med om på annan klinik, då frågade de inte om jag också ville ha svar, men kryssade uppenbart i det då jag fick ett svar (som fick mig att bli milt sagt nervös ett tag för övrigt..), plus en räkning.

Men när jag sas betalat allt på plats direkt till vet, och laboratoriet sen debiterat vet - då är det sällan man får svaret själv med (om man inte ber om det).

Och antar det är en smaksak hur veterinären vill göra, ta betalt för rubbet och sen 'betala vidare' till laboratoriet, eller låta ägaren få en räkning från lab. Och får ägaren en räkning brukar de ofta låta äg få en provsvarskopia med. På gott och ont ska tilläggas.

När jag fick svarskopia på hunden som sa 'ingen som helst bakterietillväxt' så var det ganska skönt att veta det redan på torsdagen, och inte få svaret följande tisdag när vet var tillbaka igen. När jag fick ett provsvar som pratade om läskigt multiresistent bakterie som dessutom var en 'ny' undertyp de aldrig sett förr, och SVA på egen bekostnad analyserat nogrannare, då var det rätt nervöst tills jag fick tag i vet som kunde konstatera att visst var den multiresistent, men ett antibiotika tog den, och jag behövde inte oroa mig för att det var farligt.

Som spinoff så en gång fick jag ett svar, men vet fick inget. Var rätt rörigt när jag skulle försöka läsa ett LÅNGT histologiskt utlåtande i telefonen för vet, jag är inte så haj på hur man uttalar latinska ord typ ;)

Jo det är så att jag fått svar av en sommarvikarie som i sin tur fått i uppgift att inte släppa fram samtal till veterinärer pga hög arbetsbelastning.Denne kunde inte svara på om det gjorts resistensanalys och vilket svaret i så fall var utan jag fick bara veta arterna och att de fanns "i riklig mängd".

För att komplicera det ytterligare så är den vet som tagit provet ledig idag,så ingen känner sig ansvarig för att förbarma sig över mitt djur.

Jag är på väg dit nu för att försöka haffa en veterinär på plats.Men jag tackar för hjälpen så långt.

Z

Ah, då fattar jag. Olyckligt. Oftast är det ju så att de ger inga svar alls (om de inte säger ngt av misstag) utan man får vänta på att vet ringer. Finns ju både fördelar och nackdelar med det.

Det är mycket möjligt. Här får man debiteringen från sjukhuset oavsett om det är labundersökning eller "vanlig" undersökning, allt i ett så att säga. Men då tillhör labbet djursjukhuset, kanske lite annorlunda då. Eller nått.
Intressant är det i vilket fall. :D

Mmm, när labbet tillhör djusjukhuset kommer det nog alltid 'direkt på räkningen i kassan'. Men när labbet är extern så verkar det vara upp till beh veterinär att avgöra om man vill debitera kund direkt och sen betala lab, eller låta kund betala lab på egen hand via faktura?

Det har löst sig.Haffade en vet som läste in sig i journal och provsvaret.

Två arter var resistenta.

Har nu fått Hippotrim samtidigt som jag ska fortsätta med Penovet och Finadyn,så nu håller jag tummarna.

Ja, det är inte lätt i semestertider,men man vill ju ha svar så fort som möjligt så att man kan åka till ett apotek om man måste byta preparat(som är svårt på helgen,finns väl kanske nåt helgöppet i länet).

Men tack för svar ändå.

Z

Jo, förstår absolut du ville ha svar innan helgen. Jag var nära skriva att 'jag hade väntat tills ord vet var tillbaka imorgon', sen suddade jag när jag insåg att imorgon = lördag. Iofs hade säkerligen ingen dött av att vänta tills på måndag, men man vill ju ändå veta och sätta in rätt behandling direkt liksom.

Precis.

Jo i historien så är det dessutom så att vi kört en penicillinkur innan och när vi slutade så återkom svullnad och feber.Därav tog vi bakterieprov då man mer och mer upptäcker multiresistenta bakterier även på häst numer plus att vi fortsatte med ny kur (som skulle räckt till imorgon = lördag).

Då såret fortfarande inte ser bra ut så ville jag ju givetvis ha ett svar på om det växte nåt i såret samt om det var resistent.Och när jag fick svaret så ville jag ju så fort som möjligt diskutera med en vet om fortsatt behandling just pga helgen.

Men som sagt nu löste sig allt fint,det blev bara några extra mil in till veterinären :)

Mmm, när labbet tillhör djusjukhuset kommer det nog alltid 'direkt på räkningen i kassan'. Men när labbet är extern så verkar det vara upp till beh veterinär att avgöra om man vill debitera kund direkt och sen betala lab, eller låta kund betala lab på egen hand via faktura?

Så är det. Men wissa lab wägrar att debitera djurägare (betalningsswårigheter antar jag) och andra låter djurägaren lösa ut prowswaret mot postförskott, wilket i mitt tycke är att fördröja rätt diagnos och behandling. Bättre att wet sköter betalningen och att prowswaret fa as dagens därpå!

Ja, jag föredrar också att betala direkt till vet, iom att det nästan alltid ska regleras av bolaget, och blir bara mer pappersexcersis att skicka in sen.

Sist lyckades jag få det så att fakturan från labb kom dagen efter självrisken gick ut, besöket var tre dagar innan. Hade jag betalat direkt hade det tagits helt av försäkringen, nu blev det de första 700 kronorna på ny självrisk. Skitsamma i långa loppet iom att det kommer bli fler besök, så det jämnar ut sig, men ändå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka