Bakterieprov

lis

Trådstartare
Ska ta bakterieprov i näst kommande brunst. När i brunsten bör man ta provet? Hur lång tid tar det innan man får provsvaret?

Sv: Bakterieprov

Jag (veterinären! - inte jag) brukar ta ett bakt prov samtidigt med semineringen. Hon vill inte gå in enbart för prov. Dagen efter ser hon om det växer något och sätter i så fall in behandling och hoppas hon väljer rätt för resistensbestämningen tar visst ytterligare ett par dagar.

Jag vill alltid ha ett bakt prov på mina i samband med första semineringen, vet brukar ta det före seminering, till skillnad från föregående så inväntar vi resistens bestämning innan vi sätter in adekvat behandling pga just resistens utvecklingen som sker rätt omfattande, man har ca 5-7 dagar på sig att städa upp i livmodern innan ev embryo kommer dit så man hinner i de flesta fall.

Man måste vänta tills stoet öppnat sig, ca tredje brunstdagen brukar bli bra.
Provsvaret får du nästa dag.

**KL**
Seminerade min häst i onsdags och tog samtidigt ett bakterieprov. Fick svar idag att det fanns bakterier. Ska odlas nu. Veterinären sätter in behandlingen nästa gång hon brunstar om hon inte tog sig nu. Sköljde livmodern. Sa att det inte var någon idé nu med medicin. Hade det inte varit bättre att behandla så fort odlingen var klar så hon var "frisk" till nästa brunst? Hur fungerar det?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 857
Senast: jemeni
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 783
Senast: Corax
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka