Bakslag!!!!

diamonia

Trådstartare
Jag som har varit så glad och säker på att vi skulle bygga en gård på min farbrors mark fick igår veta att han ville ha upp emot 700 000 :mad: för 3 stakars Ha som dessutom inte är helt optimala för hästverksamhet... :(

Marken är inte värderad än men det kanske är läge att göra det innan man ger upp!

Han berättade att gården brevid hade sålts för 3 mille men den var på 45 Ha. 3 000 000/ 45 = 66 667 / Ha mkt grovt räknat. Alltså är 200 000/ ha ett överpris! Med det priset (200 000)skulle han enligt honom då kunna få 5 400 000 för sin gård utan medräkning av byggnader! Så mycket går faktiskt inte gårdarna för häromkring!!!

:cry: Verkar inte bli någon gård just nu... :cry:

Hosthost Det är inte någon som känner någon som vill sälja en del mark till en trevlig liten familj ??? Inom 4 mils omkrets från den stora staden? Hosthost :angel:

Sv: Bakslag!!!!

Låter som att han räknar lite knasigt. Gården bredvid som såldes för tre mille kan man ju inte direkt överföra på alla fastigheter runtomkring! Där är ju inräknat byggnader och boningshuset skick etc. Det var väl ändå inte marken på 45 ha som gick på tre mille?

Här vi bor är marken värderad till knappt 55 000kr/ha (klass I mark i region 3). Och det är mkt bra mark! Vill man köpa får man förmodligen lägga till lite grand misstänker jag, men inte tusan så att det blir 200 000kr/ha!

Tro mig, din farbror kan glömma att han får sålt för de pengarna. Han kan ju fortsätta drömma. Kontakta LRF i ditt område och hör med dem, de har koll på vad mark är värt i de olika regionerna. Eller gör en ny värdering. Någon måste prata med din farbror och få honom att inse misstaget med hans glädjekalkyl.

Det var bara jag som jämförde med gården brevid för att det var ett sånt överpris på min farbrors mark!

Se till att göra en oberoende värdering ( Om farbror eller du känner nån som kan, så ta någon annan )
Jag menar ni kommer ju bo grannar om du köper marken. Inte kul att vara ovänner med grannen. Dessutom så är ni släkt, kan bli riktigt jobbigt.
Var jättenoga med att det skrivs papper på allt och att saker sker på precis samma sätt som om ni skulle köpa mark någon annanstans. Då kan ingen av er komma i efterhand och säga " Men vi sa ju att...." bara att ta fram papprena och läsa.

Låter ju skitbilligt ????

En vanlig sunkig villatomt kostar väl upp till en halv mille nära Gbg ?

Mellanskillnaden på värdet mellan ett bygge på en tomt och ett bygge på en "hästgård" på 3 hektar uppgår till LÅNGT över de 700000 han begär.

Kan inte tänka mig att du kan få det billigare så nära stan :eek:

Det här är inte nära Gbg, ca 3 ½ mil norr om. Ligger långt ute på landet. Inga förarbeten är gjorda. Här kostar inte villatomter 700 000.

3½ mil är NÄRA Gbg om du räknar hästgård.

Villa + 3 ha är garanterat värt mer än 700000 mer än villa utan mark.

Tim
(som flyttade från Gbg pga gårdspriserna :o )

Jag skulle inte köpa mark av en person som jag inte är god vän med. Det kommer bara att bli problem! Försök att hitta mark någon annanstans i stället - det hade jag gjort ...

:banana:

Det är faktiskt inte särskilt dyrt!
På en plats, strax utanför Helsingborg, kostar marken 600 000 för 1 ha....

Immer

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka