Bakslag vid inkörning?

C

Calimero

Är det någon som har lite erfarenheter om "bakslag" vid inkörningen?
Jag har en 2,5 årig PRE hingst som är körd sedan augusti alltså ca 4 månader. Han har varit extremt cool ända från början och accepterade direkt vagnen första gången vi spände för. Nu däremot har han börjat protestera (även vid tömkörning). Han vägrar stå still, vill dra iväg, vägrar ibland gå framåt, "låtsas" bli rädd för saker, blir lätt frustrerad. Sen emellanåt travar han på så fint och verkar tycka det är riktigt kul.
Vad tror ni därute, ska man låta honom vila från körningen ett tag eller ska man vara envis och kanske tom köra mer?
Nu kör vi 1-2 ggr i veckan beroende på underlag. Växlar med promenader , löshoppning, lösgalopp mm.
Han är tänkt att bli ridhäst men med möjlighet att kunna köra lite då och då. :confused:

Sv: Bakslag vid inkörning?

Hej!

Det låter ju som han ändå inte accepterat detta, det kanske har gått för fort fram!

Han kanske har dragit för tungt? Man brukar vanligtvis börja med en rockard/tvåhjuligt först sedan kan man låta hästen dra en vagn som vanligtvis är lite tyngre.

Selen kanske sitter fel? Han kan ha ändrat sig mycket eftersom han växer.

Han kan ju vara less på körningen, men så sällan som 1-2 ggr i veckan ska ju inte vara några problem.

Det är ju mycket svårt att veta för en person över internet vad det kan vara, men gissa kan man ju alltid göra. Du kanske ska höra efter men någon som har stor erfarenhet och som kan komma ut och titta när ni kör? H'n kanske ser något som ni inte laggt märke till men som hästen kanske reagerar på.

M. v. h. Lisa

vad har ni för sele o vagn?

När man kör sätts ju ovanda mukler i arbete, de kanske känns av nu när han börjar gå.

Jag skulle vilat en vecka, sen återgått till att dra lätta saker i paddock, ex däck, med draglinor.
När han sköter det snyggt igen, då återgår man till det man vet han ska kunna.
Ibland kan det hjälpa att ha en annan häst med ut med unga individer. Något han kan ta sikte på, för det krävs självförtroende att gå först utan matte.

Är det bara vid vagnpåsättning han inte står still? Är ni konsekventa med "stå still" kommando?
Har du ingen fin bild...det är ju en mkt vakcer ras du har :) slurp*

/jenny

Vi har en lätt rockard och travsele när vi kör. Han har en hel del överskottsenergi för tillfället, så det kan ju möljigen bero på det också.
Har tyvärr inget kort för tillfället

protesterar han vid allt? alltså vid hantering o ev. ridning!? så kanske han är i trotsåldern o ska testa vart gränserna går? isf är det nog bara att nöta på, fast då i lagom takt (som du verkar göra nu) så ger han sig nog med tiden. se till att vara konsekvent o dra tydliga gränser på rätt/fel -o han får veta när de gäller, alltså mycket beröm o ett bestämt nej el. fy när han beter sig illa. o så mycket omväxlande träning (som du oxå verkar göra nu)
lycka till.

Jag tror att ni ska ta ett steg tillbaka, så att hästen är helt säker på vad den ska göra, och får känna sig duktig.
Pröva att longera en stund innan du selar på, så att hästen är lite trött.
Kom ihåg att all inlärning måste vara rolig om du ska få en arbetsvillig häst, därför skulle jag undvika paddocken och vara på en väg istället.

Jag tror också att det kan vara lite trotsålder. I början när allt är nytt går det ofta bra, men nu har du kommit så långt att han börjat fatta vad det handlar om och testar vad som händer om han protesterar lite. Det är nog bara att fortsätta, vänligt men bestämt.

:) Tack för alla svar. Jag tror faktiskt själv att det är trots det handlar om, vi tragglar väl på lite halvlugnt så får vi se, en dag i taget! :bump:

Liknande trådar

Körning Ja det är det jag funderar på nu. Först tänkte jag fixa det själv, han är ju så lugn och snäll. Men nu har det upp stått lite problem...
Svar
4
· Visningar
981
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II