G

Getaway_hon

Skulle bli jättetacksam över att få lite tips hur man kan träna pållan så att hon blir säkrare och lugnare över saker som händer bakom henne. Skulle väl kanske inte direkt kalla henne bakskygg, efetrsom jag kan hålla på och pyssla bakom henne, hålla på med bakbenen, svansen, rumpan o.s.v. utan problem. Dock kan hon bli lite oräker i vissa situationer, tex. om man rider ute och det kommer upp en cykel bakom, plötsliga ljud bakom henne och så. Jag har själv inte provat lasta henne, men fått höra att hon börjar sparka då lämmen fälls upp. Tänkte lastträna henne lite i sommar, men tänkte att lastningen och det med att man fäller upp luckan kanske kan har något samband med hennes osäkerhet för saker bakom henne...
Skulle vilja ha lite tips nu om hur jag kan få henne lite säkrare när det händer saker bakom henne.

Känner igen det där, min häst är likadan. Han har alltid varit lite tittig på saker och ting men oftast är det ganska lätt att övertala honom att gå förbi det som är läskigt. Däremot är han en riktig fjant när det gäller cyklister eller joggare som närmar sig bakifrån. Tror att det beror på att han är så inställd på vad det finns för ruskigheter framför honom att han inte märker den analkande cyklisten förrän den är nästan bredvid honom. Lyckligtvis skenar han inte iväg utan det blir ett-två språng framåt-uppåt för att sedan göra helt om och se vad för hemskt som kom ifatt honom. Jag är ju van vid detta och rider alltid på halvlånga tyglar för att "hänga med" men det är ändå irriterande. Det enda tips jag har är att sitta och vända sig om då och då för att vara beredd när det kommer monster bakifrån. Ibland kan det också funka att ställa honom kraftigt så att han ser faran i tid innan den kommer nära.
Någon annan som har fler tips?

Det beror ju på hur kraftigt beteendet är men detta att hästar blir rädda för saker som kommer bakifrån tror jag knappast är särskilt ovanligt eftersom de inte ser rakt bakåt. Jag brukar försöka ha koll på saker runt mig, bakom och så och då om jag märker att det kommer en cykel eller så så säger jag till hästen: Du nu kommer det en cyklist här så nu får du allt titta och så ställer jag hästen rätt ordentligt (m a o vrider på huvudet) tills jag är säker på att hästen har sett. Alltså det krävs ju inte så stor ställning. I och med att man pratar med hästen samtidigt så vinklas ju hästens öron i "rätt hörriktning", dvs mot cyklisten. Då slipper man förhoppningsvis själva överraskningsmomentet.

Om du har möjlighet, ställ henne i en spilta ett tag. När hon står uppstallad alltså. Du ska inte gå och hämta in henne från betet... :devil:

Om hästen är van vid att stå i box och alltid ha full koll på vad som händer är väl det jätte bra. Men med en sådan häst som är bakskygg/rädd kan en spilta vara en lösning/hjälp. ;)

Nu vet inte jag hur stort stall du har men natuligt blir det ju rörelse bakom henne. Tillslut slutar hon förmodligen att bry sig om allt som händer. Om hon dessutom får hö/foder framför nosen så lär det säkert intressera henne mer :d

Visst hon kommer säkert att fara med huvudet för att se vad som rör sig bakom men det är bara bra. Då lär hon sig att inte allt är farligt som kommer bakifrån. Se dock till att uppbindningen är ok. Ha inte så lång lina att hon kan vända sig om helt (alltså med rumpan åt fel håll, om du förstår), dock ändå så pass att hon kan lägga sig ner :)

Lycka till
asska :banana:

Ta det lugnt steg för steg och hitta på övningar. Börja själv med att göra lite ljud bakom henne när du ryktar henne och så, senare kan du be någon närma sig bakom när du går med henne. Det går att göra mycket. Men ge det tid, stressa eller tvinga henne inte till något.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 666
Senast: Pancakes
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama