Bakskygg??

N

Ninya

Hallå allesammans jag behöver lite hjälp med en sak.
Jag har en unghäst på 3 år och jag har börjat sakteligen att sitta in honom i trav och skritt och han e jätte duktig men de senaste dagarna har han börjat "springa" ifrån mej när jag ska sitta upp..
Jag vet inte om det e en början till bakskygg het men så fort jag lägger på sadlen så spänner han sej som en stålfjäder.. Jag har inte suttit på honom jätte mkt för att man ska ta de i smådoser så att hans rygg inte kommer till skada... Kan de vara sadlen eller vad tror ni?? Kan ni hjälpa mej?

Tacksam för svar
Mvh
Malin

Sv: Bakskygg??

Svårt när man inte sett exakta reaktionen att säga vad den egentligen spänner sig för....
Låter nästan som lite sadeltvång om han spänner sig redan när du lägger på sadeln. Hur van är han vid den? Är även den hyfsat ny för honom skulle jag börja om lite. Sätt på sadeln och gå ut och gå, länge, upp och ner i skogen tex så att han känner den spänna lite och slappnar av ordentligt. Jag hade en unghäst som var lite som du beskriver, spänd men inte regelrätt sadeltvång. Hon fick även stå med sadeln i boxen i ca 45 minuter och äta ibland bara för att. Under uppsikt såklart och utan läder att fastna med!
Är han även spänd vid själva uppsittningen? Tycker han att det är obehagligt att du kommer högre än honom i hans synfält och dessutom är lite bakom? Då skulle jag försöka göra allt trevligt han vet från en pall för att vänja honom: Borsta och pyssla i boxen eller på gången men från en pall så att han även vänjer sig vid det.
Sen hjälper det om de är lite rastade innan, kan du inte sitta upp på honom efter nästa löshoppning?
Det kommer finnas tusen olika tips här snart, är jag övertygad om. Det är bara att prova sig fram med det som låter som något som skulle kunna fungera för just din häst. Lycka till!

Han e lung när jag väl har satt mig på honom och han tycker att det e skoj att komma ut utan att jag går brevid kan ju vara så att jag har gjort det för mkt.. Jag har haft sadlen på ett tag och det e ju aldrig så att han e spänd när han går med den han slappnar ju av driekt när den väl e spänd och på... Jag tror inte att han blir rädd utav att jag hamnar över honom han e som sagt avslappnad när jag väl e där han e alldrig rädd för att jag e bakom honom :) Vid uppsittningen springer han helst iväg..
Ja det kan ju vara det har ridit två dar irad idag blev det longering :) tyckte han nog om..
Hur skall man vänja dom med tygeltag att vänster betyder vänster osv.?

Tömkörning är ett ypperligt komplement till inridningen.
Bara styra runt träd elelr kringelikroka på en bana eller gärde.
Hästen kan skolas, samtidigt som den slipper ryttare och får omväxling i arbetet.

Jag har tänkt på det fast han e otroligt rädd för linor bara du longerar honom så e det ett hot han ser även om man inte rör den.. hur vänjer man onom med detta? Ett ex. är att när en lina nuddar honom på ena sidan pressar han sig emot denna lina och blir hysterisk.. Han e lung i övrigt och e nog den mest "vuxna" 3 åring jag någonsin stött på.. men tack för tipset ska testa detta :D

Hm, där kan ju problemet ligga då, med bakskyggheten...
Kan du vänja honom vid linorna och att han kan acceptera dem ordentligt så har du nog mycket nytta av det... Jag vågar inte ge mig på att skriva ner min lilla metod jag har här, kan bli så fel om man inte riktigt vet hur man ska läsa hästens reaktioner. Men poängen är att han ska acceptera den beröringen som linorna gör, med lite fantasi finns det ju många olika sätt.
Har du ingen duktig person som du kan ta hjälp av?

har du någon kunnig i närheten som kan hjälpa och visa dig tror jag du kommer ha oerhörd nytta av det.

Jag ska testa att vänja honom med longering och hoppas på att han vänjer sej :D men hur långt bakom honom ska jag vara för att vara "fri"? konstigt nog e han inte lika skraj för grimskaftet som för longeringslinan? Skumt.. men ni ska ha tack allesammans som kommit med råd :laugh:

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 291
Senast: Boj
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 715
Senast: Milosari
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV