B

B0ll

Måste man ha en baksele , eller räcker det med en svanskappa? Har en bröstsele och kör inte ofta , kanske var 7-14 dag. :bump:

/emma

Sv: Baksele?

Du måste ha baksele, om du inte har broms på vagnen (man ska helst ha baksele ändå) eller drar stockar i skogen t.ex. Det behövs för att hästen ska kunna bromsa vagnen ordentligt och ta emot när ni stannar. Tänk själv att bromsa vagnens hela tyngd i nedförsbackar med svansen, det drar ju upp i ryggen, inte så skönt. Du behöver även draglinor och svängel på vagnen så hästen kan dra utan obehag och slitage, men det kanske du har redan?

Du behöver faktiskt mer än baksele, du behöver både bygga om din rockard och köpa en ny sele. Kanske även söka upp någon eller en förening som kan utbilda dig och din ponny i körning så ni kan få ännu mera ut av den träningen och gemenskapen.:idea:

Det är jättebra att du börjar tänka på det där med utrustningen. Den typen av sele du har säljs ju, och då tror man att man ska kunna köra med gott samvete med den typen av sele. Tyvärr är det inte så, affärerna som säljer den kan oftast inget om körning och de som köper den har ingen kontakt med körfolk.
Jag är själv en av dem som köpte en enkel bröstsele i tron om att det bara var att ut o åka nu. Ett år senare givk jag in här på buke och fick en liten föreläsning, sakerna började trilla på sin plats och draglinor inhandlades, svängel byggdes. Till sist kom även bakselen på :)
Sen köpte jag travsele, för det var det enda jag hade råd med, och tillverkade mina egna draglinor till en brösta jag köpte löst.
Jag hade sen turen att tillhöra Umeå rf som lånade ut en riktig sele till mig. Jag sparade så småningom ihopa till en egen.

Var i Sverige bor du, kanske kan vi få ihopa någon med dig som kan hjälpa dig i dina utrustningsfrågor. Det är alltid lättare på plats än över internet.

Nu förstår jag ingenting... hur kan du veta vad BOll har för sele och vagn? Blev så nyfiken att jag kikade igenom hans/hennes inlägg men hittade ingen sådan info? Är jag korkad på något sätt eller för jag kan då inte utläsa någon sådan info :D

Däremot står det i presentationen att TS bor i Borås.

Du måste ha baksele, om du inte har broms på vagnen (man ska helst ha baksele ändå) eller drar stockar i skogen t.ex. Det behövs för att hästen ska kunna bromsa vagnen ordentligt och ta emot när ni stannar. Tänk själv att bromsa vagnens hela tyngd i nedförsbackar med svansen, det drar ju upp i ryggen, inte så skönt. Du behöver även draglinor och svängel på vagnen så hästen kan dra utan obehag och slitage, men det kanske du har redan?

Varför skall man ha baksele då man kör med domänkälke då? :confused:

citat "räcker det med svanskappan" säger mer än jag behöver veta.

hade hon skrivit "behöver jag använda bakselen som följde med" hade det varit en annan grej, men svaret den samma. ja!

du lär dig, häng med här några år så :)

Det var därför jag skrev t.ex, det finns fler tillfällen när inte baksele behövs, men det känns ganska onödigt att rabbla upp dessa här eftersom jag utgår ifrån att TS kör "vanlig" skolkörning.

Nu förstår jag ingenting... hur kan du veta vad BOll har för sele och vagn? Blev så nyfiken att jag kikade igenom hans/hennes inlägg men hittade ingen sådan info? Är jag korkad på något sätt eller för jag kan då inte utläsa någon sådan info :D

Däremot står det i presentationen att TS bor i Borås.

Kanske för att det vanligaste är att man kör med börjes billiga bröstsele och en rockard om man inte kan körning. Och ett ganska typiskt tecken på att man är nybörjare är den frågaom baksele som ställdes.
PS inget fel med att vara nybörjare, det är vi alla i början och mycket bra att du ställde frågan :)

Ja just den delen förstår jag - men jag kan inte säga (enligt min erfarenhet då) att alla som börjar köra kör med en "billig börjessele och rockard". Tycker att de flesta jag ser som börjar köra kör med ihoplånad utrustning/utrustning man köpt billigt på annons och då kan ju selen vara en korrekt men inte fullständig sele och samma sak med rockarden.

Men nu ska vi inte bli oense om det - jag har ju verkligen ingen aning om vad TS har för utrustning... blev bara nyfiken eftersom jag inte alls förstod hur man kunde säga något om h*s vagn utifrån en fråga om en sele :rofl:

Jag förstår dig, det är nästan magskt hur jag kan veta saker :) :) Synsk?

Vagnen har antagligen varken bakselringar eller svängel, har hon tur har hon fjädring o högt säte! Det kan även bli problem med bakvikt när man höjer skaklarna den dagen man skaffar en riktig körsele till sin häst.

Förlåt TS att jag pratar såhär lite om dig, jag vet faktiskt inget om din utrustning, och jag hoppas verkligen att jag har fel! Jag väntar på ditt svar!

Suck.. va trött jag blir :smirk: !

En söm i bakselen till böstselen har börjat gå upp, och jag funderade på om jag skulle köpa en ny , eller använda en svanskappa , eftersom hästen som inte är inkörd än , men jag planerar att köra in inte ska köras alls ofta och bara som omväxling till ridningen samt i muskelbyggande syfte.
Vagnen är inte inköpt ännu.

Hästen ska ju inte behöva bromsa i svansroten
så använd baksele. Lämna in den till ens sadelmakare
som kan laga där den håller på att gå upp?

Tjosan Emma!

Jag hade använt baksele om jag var du! Även om du inte ska köra så mycket är det väl bäst att ge honom en bra möjlighet att kunna jobba rätt och sådant ändå :) Finns billiga och bra selar att köpa med lös brösta och baksele. Har du hjälp att köra in honom så kan du ju fråga tränaren, annars är det bara att hojta till så kan jag försöka hjälpa dig! Du kan ju också få komma och klämma på min sele jag har till Moa och Tappi om du beslutar dig för att köpa en ny så kan du se om det är något som faller dig i smaken :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Fordon Familjen växer och det börjar bli dags att (motvilligt) inse att vår trogna Volvo inte riktigt räcker till längre. Vi behöver en större...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: MML
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 051
Senast: snöflingor
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 122
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London