baksele, vilken rekommenderas?

Sv: baksele, vilken rekommenderas?

Vad har du för sele?
Jag har jättefina bakselar som man kan ha utan svanskappa, jättebra på nordsvensk med mycket svans där det lätt kan komma hår emellan som kan ge skav.! Bakslerna passar lokselar och kommer från floby överskott.

har en travsele nu..och när jag köper min tävlingssele så medföljer ju oftast baksele.

min häst är 160, typ halvblod. har floby något för oss :)

/j

Ojdå, Jag trodde att du alltid hade kört med baksele. Men det var visst bara i 10mån.Hoppsan jag tog fel. Ursäkta mig.

va hur sitter en baksele utan svanskappa fast???

jasså snigelfarmor de va inte länge sen du va UTAN blir förvånad..

Gullan86 skrev:

Trodde ett tag att Jenny va född med baksele i näven............

Gullan86 skrev:

Min Tärnsjö loksele med baksele fungerar hur bra siom helst utan svanskappa :D

Gullan86 skrev:

Min baksele, en gammal av "bruksmodell" (sån med krokar som man fäster i dragringen på selen), har två remmar som går i kors över ryggen och som man fäster i däckeln där man i vanliga fall fäster svanskappan. Så jag har tagit bort svanskappan och kör med bara baksele.

Dock funderar jag på att köpa en ny baksele, den jag har är så sliten och gammal (luktar gammalt instängt museiföremål :crazy: :rofl: )

Den som Lillhästen har, måste man ha svanskappa också samtidigt på den, den verkar inte ha någa såna fästen i däckeln som min nuvarande baksele har?

men hur funkar det att fästa den utan svanskappa? lägger man den bara på ryggen då lr?

Tänk dig en rem som går från dragring till dragring bakom rumpan på hästen, rem A. En annan rem, rem B, går över ryggen på hästen och sitter fast i rem A så att den går över ryggen strax framför korset. Så enkelt KAN det vara.
På min sitter rem B lite längre bak. Sedan har jag två remmar som sitter fast i A närmare mitt bak, någon dm på sidan om svansen. De passerar snett upp över korset, är hopsatta med B med spännen utan pigg som går att reglera åt båda håll, och så sätts de fast i däckeln där man annars sätter fast svanskappan.

Hoppas du förstår, det blev rörigt men jag kan inte lägga in bilder annars kunde jag visa!

Lotta

Ungefär så jag menar också. Har också spännen utan pigg, eller steglösa spännen, vad man vill kalla det.

Måst du ha baksele? Kan du int köra med svanskappa? Mycket lättare att få dit.

Tycker det är smidigare med en sådan baksele då jag har nordsvensk med mycket svans så det blir väldigt lätt skav om det kommer tagel mellan svanskappa och svansroten.

tack för svaret men tar gärna en bild me (bra att ha) fotogalleriet hade tydligen grus i maskineriet..men ja fatta bra av din beskrivning tack=)

vilket är bäst då är frågan?=) för denna version kan man inte fästa i skaklarna lr? vilket är bäst, att fästa bakselen i skaklarna(de speciella bakseleöglorna) lr i dragringen....?

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
335
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
623
Senast: lil-sis
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·
Fordon Vilken elbil ska jag (kanske) köpa? Bensinare har jag koll på vilka jag gillar, men elbilar inte alls. Kraven är att den ska fungera så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 616
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar