Baksele-fråga

R

Rompan

Jag har en travsele, kan jag köpa en baksele och koppla ihop på den - eller är det helt bortkastat? Eller är det kanske tom onödigt? Han drar en lätt forsby sulky. Dock ej bara på banan utan även efter vägarna = en del backar.

Sv: Baksele-fråga

Frågan är om du behöver det, du surrar ju fast skaklarna benhårt på en travsele, då kan skaklarna ändå inte röra sig. Och de centimetrarna de rör sig är för lite för att en baksele ska kunna inverka på. Bakselen sitter ju fast i skaklarna, och när de rör sig framåt i en nerförsbacke så stoppar bakselen från att de åker framåt mer'n några centimetrar. (om du inte visste :) )

Om du lossar skaklarna så de kan åka fram och tillbaka 1 dm, (skippa surrningen och ha de lösa i skakelöglan) och använder linor eller draglinor o lös bredbrösta, då kan du använda en baksele så din häst slipper ta vikter med magskinnet och ev. manke och svanskappa.

Billigast är på granngården, 370 kr.

Det går inte att lossa på skaklarna eftersom det inte finns några öglor att fästa remmarna i på skaklarna.

Dessutom tror jag att Bole's baksele är lite billigare. :) Tack för synpunkter och råd.

Finns det någon bild på Boles? Var hittar du den?

Varför skulle det inte gå att lossa skaklarna? har du QH?

Jag har inga öglor på min rockard, just för att man använder baksele och draglinor behövs inte det. Skaklarna ligger bara i hållarna för att skaklarna ska hållas uppe. Hästen ska aldrig dra i skaklarna, då blir det stumt och ger skav på bogarna, som även låses fast mellan skaklarna.
Att travare oftast drar i skaklarna fungerar för att vagnarna är så lätta och att man oftast kör på plan mark. Säger inte att det är bekvämt för hästarna men det fungerar.

Jag tycker att det räcker med en svnsrem.//bonny

Bra fråga, vet inte om den finns på nätet men jag kan scanna katalog bilden åt dig.

På en sulky finns det ju ingenstans att fästa draglinorna väl? :confused: Sulkysar är ju så lätta. Ska man diskutera ren bekvämlighet från hästens sida finns det ju mycket man kan ifårgasätta - en jord runt magen och ett bett i munnen är väl inga kula grejer det heller. :crazy: Sorry, lätt utsvävning. :o Jag ska försöka hålla mig ur sandlådan från och med nu! :p

Jag har kört mycket = suttit i en vagn och styrt hästen dit jag vill att den ska gå, men inte studerat körning så ingående. Det finns mycket att lära! :bump:

Nej, (jo) man behöver en svängel eller trissor o linor som alltid finns på tryckvagnar och mer och mer på travrockards och speedcarts med! En svängel är lätt att tillverka och svetsa dit.

Hur lätt en tvåhjulig vagn än kan vara så kan du jämföra med denna tanken: Lasta en säck Krafft i en skottkärra, gå sen nerför en brant slänt och känn efter hur du skulle vilja ha det. En rem om rumpan som hjälper dig balansera upp dig och ta emot den värsta vikten är inte så dumt va? Skaklarna på skottkärran slipper åka framför din kropp om du behöver stanna tvärt och det skonar dina axlar och handleder med den där remmen om rumpan.
Det samma kan du göra genom att dra skottkärran uppför med dina armar bakom dig som skaklar. Det hade varit rätt skönt med draglinor och rörlig svängel så att du kan koncentrera dig på att gå uppför istället för att dra en skakel i taget fram i varje steg.

Men en undran, du kör väl inte med sulky ute i naturen? Om det är en sulky, så kanske inte en baksele är det mest nödvändiga, en sulky väger väl knappt nåt alls. 20 kilo?
Vill du läsa något om körning finns Anders Erikssons häfte och videor att köpa relativt billigt på hööks.

Minns du vad Boles baksele kostade? Jag hittade inte den i katalogen på nätet nämligen. Det är super om det finns en baksele billigare än Granngårdens ju!

Jag har haft Boles katalog, till häromdagen då jag skulle kika i den och jag upptäkte att katten funnit tidningslådan och gjort strimmlor av de flesta tidningar där, mysigt tyckte förstås kattrackarn :devil:

Men jag kan inte komma till minnes att bakselen var så billig?
Det finns ju priser inom parantes, och dom billigaste är ju exkl moms!
Snopet om man inte har företag! :D

Nu dröjer det väl hundra år innan man får svar men jag har mailat Bole o fråga varför vissa produkter inte finns med på hemsidan :smirk:

Jo att vi öht har en häst, uppstallad i vår förnäma livsstil, är eg onaturligt för den.
Den är ju skapt (fortfarande!) för att leva fritt på oändliga marker och mår allra bäst när den får vara så naturlig som möjligt!
Att rida o köra den är ju eg helt onaturligt, mot dess natur! (Rovdjur på ryggen :eek: :rofl: ) Men detta är som sagt något helt annat som vi inte ska ta upp i denna tråd :angel: :D

Annars är det rätt bortkastat med en baksele om inte skaklarna kan röra sig. Men på en travsele går väl det att fixa, om man nu får dit en svängel på... sulkyn??
Du menar inte trav rockard då?
Farsan säger sulky om den rockard jag använder (stor tung o ful) :D :rofl:

/Lisa

Senast ändrad:

snigelfarmor skrev:
Nej, (jo) man behöver en svängel eller trissor o linor som alltid finns på tryckvagnar och mer och mer på travrockards och speedcarts med! En svängel är lätt att tillverka och svetsa dit.

Hur lätt en tvåhjulig vagn än kan vara så kan du jämföra med denna tanken: Lasta en säck Krafft i en skottkärra, gå sen nerför en brant slänt och känn efter hur du skulle vilja ha det. En rem om rumpan som hjälper dig balansera upp dig och ta emot den värsta vikten är inte så dumt va? Skaklarna på skottkärran slipper åka framför din kropp om du behöver stanna tvärt och det skonar dina axlar och handleder med den där remmen om rumpan.
Det samma kan du göra genom att dra skottkärran uppför med dina armar bakom dig som skaklar. Det hade varit rätt skönt med draglinor och rörlig svängel så att du kan koncentrera dig på att gå uppför istället för att dra en skakel i taget fram i varje steg.

Men en undran, du kör väl inte med sulky ute i naturen? Om det är en sulky, så kanske inte en baksele är det mest nödvändiga, en sulky väger väl knappt nåt alls. 20 kilo?
Vill du läsa något om körning finns Anders Erikssons häfte och videor att köpa relativt billigt på hööks.

Minns du vad Boles baksele kostade? Jag hittade inte den i katalogen på nätet nämligen. Det är super om det finns en baksele billigare än Granngårdens ju!

Hm... jo, svängel och linor är väl lätt att fixa ...

Beträffande skottkärreliknelsen: jag kör två skottkärror fulla med ved varje dag nedför en lång backe, jag vet faktiskt inte om en rem runt gumpen skulle hjälpa mig. :o däremot skulle det hjälpa om någon satt i skottkärran och bromsade den... :D
Jo, det är en sulky .- en travsulky (forsby) den väger ingenting, fem kilo kanske. jag inns inte på rak arm vad boles baksele kostade... granngården här där jag bor har ingen baksele öht btw. :o

_L_ skrev:
Annars är det rätt bortkastat med en baksele om inte skaklarna kan röra sig. Men på en travsele går väl det att fixa, om man nu får dit en svängel på... sulkyn??
Du menar inte trav rockard då?
Farsan säger sulky om den rockard jag använder (stor tung o ful) :D :rofl:

/Lisa

Jag har en del pluggande att göra, det märker jag. :idea:
KMen ja, det är en SULKY! :)

skottkärran ska du ha bakom dig :)

Bakselen beställer du på granngården. finns inte att titta på. Tyvärr. Den ingår i Källqvists sortiment och heter HMC Baksele.

Kör du sulky ute i terrängen alltså...jag hade inte ens velat sätta mig i en sån utanför en jämnt packad travbana :) Livsfarligt ju!

snigelfarmor skrev:
Men en undran, du kör väl inte med sulky ute i naturen? .

Njäe, jag brukar ta och riva runt med den en vända på höskullen då och då.
:bump:

snigelfarmor skrev:
skottkärran ska du ha bakom dig :)
!

Ohja, varje dag. Annars får jag inte ned den..... :crazy: kör jag den framför mig så sticker den iväg, nämligen.

snigelfarmor skrev:
Kör du sulky ute i terrängen alltså...jag hade inte ens velat sätta mig i en sån utanför en jämnt packad travbana :) Livsfarligt ju!

Hm... ja, jag vet. jag är inte bara korkad. jag gillar att leka med döden också. :bow:

Du kan få vara med som stuntkvinna i min o Noras informationsfilm om körning som vi ska göra. Maratonhinder med sulky, utan draglinor o baksele! Det blir kul i vattenhindret!

snigelfarmor skrev:
Du kan få vara med som stuntkvinna i min o Noras informationsfilm om körning som vi ska göra. Maratonhinder med sulky, utan draglinor o baksele! Det blir kul i vattenhindret!

:rofl:
ja, jag ställer upp. Det blir kul. :rofl:
och du- glöm inte att jag inte har den magiska SVÄNGELN heller ( i skrivandets stund) :D

Rompan skrev:
:rofl:
ja, jag ställer upp. Det blir kul. :rofl:
och du- glöm inte att jag inte har den magiska SVÄNGELN heller ( i skrivandets stund) :D

btw:
eh... maratonhinder? Hum... låter bekant. Kanske var nåt sånt vi forcerade i den djupa leran utanför roliga slottet i somras...? :idea:

Jag lyckades samla ihop resterna av min sönderrivna katalog och nej baksele HMC är billigast att köpa hos Granngården!
Boles som ser exakt ut som HMC kostar 590-660 kr :eek:
Men man lurar sig på att dom skriver ut priserna utan moms.

Ända som är billigt där är lokselen :)
Fast jag vet inte hur hållbar den är, den kostar 2130 kr strl full 31"
Utan moms (för företag) 1704 kr :)

/Lisa

snigelfarmor skrev:

Men..
nu MÅSTE jag fråga regissörerna;
-Varför göra en info.film som visar helt fel utrustning??

Det finns väl INGEN som skulle drömma om att träna maratonkörning utan den utrustning som krävs..?

Och i tävlingssammanhang antar jag att det är lika reglerat som i travet..dvs du MÅSTE använda en viss utrustning av säkerhets/djurskydds-skäl.
Likväl som man INTE FÅR använda annan utrustning av samma skäl..

Lägg inte era krafter på en sådan sekvens utan gör en riktig info.film som visar och BEVISAR det ni säger i den vardagliga körningen hemmavid!
Jag hade gärna köpt en kopia för att kanske lära mig något men om ni gör en pajasfilm med sulky i maratonens vattenhinder och loksele på travet så faller ni själva i det däringa vattenhindret med ett stort PLUMS!:p

Jag tror faktiskt det är mer reglerat på travet men visst finns det regler för maratonkörning också! Jag tror snigelfarmorn tänkt sig skräckexempel eller vad det var hon pratade om i nån gammal tråd... minns inte. Informativa filmer finns nog redan nu att titta på!

Jaha..okej.

Jag trodde faktiskt att ni höll på med en infofilm..eller åtminstone hade allvarliga planer på att göra en!:)

Vad synd!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 316
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 771
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka