Status
Stängd för vidare inlägg.

Frida_s

Trådstartare
Vad är att föredra, att rida hästen kraftigt över handen eller låta den gå låg i nacken med nosen en bit bakom lod?
Pållen min har ungefär dessa två lägen, helst det sist nämnda när han kommit igång. Han känns relativt stadig, balanserad, jämn i gången och tempot, lyssnar super och är lätt att flytta, reglera. Han söker sig mycket neråt och länger ut överlinjen, följer bettet ända ner till marken om han får, men mer bakåt än framåt. Vet att det beror på hans styrka, han är stor i kroppen och har stor gång, orkar därför inte gå korrekt några längre stunder. Det beror inte på för hård hand, då han hamnar i den formen om man så rider honom i repgrimma på i princip hängande tygel. Sökningen neråt kommer så fort han hittar ett jämnt tempo och slappnar av i sidorna genom böjning.

Så hur rekomenderar ni att man går till väga för att bygga upp styrkan, och vad bör man speciellt tänka på?

Tack! Frida
 
Nu är jag ingen expert på detta, men för att svara på rubriken så är inget att föredra :o. Men detta att gå bakom lod, är väl negativt om hästen knäpper av i nacken och tappar kontakt med ryttarens hand. Det viktiga är ju att kolla på hur hästen rör sej i övrigt, jobbar ryggmuskler osv, följer hästen ryttarens hand osv. Kanske är han spänd ändå trots att du inte är hård i händrna och förmår inte att bli lösgjord i nacken utan fatsnar i ett läge. Det bästa tipset är att gå tillbaka ett steg i träningen tills det funkar. Träna i skritt om det fungerar, eller kanske träna från marken. Ja det finns säkert ngn som kan detta bättre. Min fråga är mer : Kan hästen gå bakom lod och jobba korrekt ändå, eller måste nosen vara framför lodplanet?.
 
Jag har en häst som går lite som din när han är lösgjord, gärna med nosen i marken om han får. När vi påbörjar uppvärmningen är han gärna lite spänd i överlinjen, och vill gärna bära huvudet lite för högt. Jag måste stretcha överlinjen för att överhuvudtaget komma till arbetspasset. För mig är framåt/nedåt-sökningen ett tecken på att hästen är redo att påbörja dagens arbetspass. Ibland måste jag helt enkelt nöja mig med att få till framåt/nedåt-sökningen för då har jag redan ridit ca en timme och det är dags att avsluta.

Det jag brukar göra när jag har kommit hit är att jag uppmuntrar hästen att vinkla sina bakben och sätta dem lite djupare in under sig, vilket i sin tur leder till att hals och huvud blir mer upprätt och hästens nos hamnar då automatiskt lite framför lod, där den ska vara. Hästen orkar bara detta i några steg åt gången i början men gör man rätt och hästen förstår så går det ganska fort framåt.

Tricket med det här är att man samlar endast för sits- och skänkelhjälper, man ska alltså inte behöva ta alls i tygeln för att få mer samling.

Mitt svar på din fråga är egentligen att när ridningen känns som du beskriver så är det dags att gå vidare till nästa steg i utbildningen, dvs den egentliga samlingen, där nosen automatiskt hamnar något framför lod om du gör rätt.

mvh Jessica
 
Sv: Bakom lod

Hej! (jag vill inte ta tråden ifrån dig,men jag vill ha lite hjälp om det är ok!)

Min polle går bakom lod, läste om hur man ska göra för att få den jobba mer men det slutar med att hon bara stegrar.
Ska ta hjälp av dressyrtränare men hade varit kul att att höra vad ni tycker jag ska göra.
Hon har en kort muskel i ena bak och går därför ojämt, därför är det ännu jobbigare att trampa under sig (eller?).

Tack för svar, och som jag skrev innan så hoppas jag att det är ok om jag skriver här, tyckte inte jag behövde göra en ny tråd. :)
 
Sv: Bakom lod

Är hästen kollad så du fått en riktigt diagnos? Tänkte att isåfall kanske du redan fått anvisningar om hur du ska tänka i ridningen? "En kort muskel" låter så luddigt. Varför har den en kort muskel? Hade det bara varit att muskeln var just kort, utan annat runtomkring som hänger ihop, då skulle det ju bara vara att massera/stretcha den lång igen. Och då borde det ju redan vara borta, därav min undran om det verkligen är kollat ordentligt och om man mer grundligt kommit fram till vad det beror på och om det finns andra problem?

Rent spontant så skulle jag inte bry mig såvärst mycket om formen på den hästen under en period tills man vet att fysiken blivit bättre, att den stegrar låter som en tydlig protest från hästen att nej, den känner sig inte redo för den muskelaktivitet du vill ha.

Men personligen föredrar jag att en häst går i helt fri form (inte stjärnkikare, utan den form hästen skulle välja själv om den får gå fritt - men ändå hyfsat avspänt och balanserat) eller i form framför lod. I det läget har man inte direkt sabbat något utan har fortfarande en utgångspunkt för att jobba övningar och försöka förbättra grunderna.
Sen tycker jag väl iofs inte det är hela världen att man har en period då hästen hamnar bakom eller att man stundvis under ett pass hamnar bakom, förutsatt att man tänker på det och försöker förbättra grunderna och strävar efter att få fram näsan.

Samtidigt tror jag också att man ofta gör sig en björntjänst genom att fokusera för mycket på formen, bry sig för mycket om man råkar hamna "ur form" eller i för fri form så man omedvetet eller medvetet säger åt hästen att det är mer ok att hamna innanför lod än att hamna i fri form. Om man gör det - då tror jag också att man sabbar för hästen, man tar ju ifrån den mer av sin egen balans än om den skulle få "vila"/avlasta i en mer fri form vid behov, så jag tror att vägen till att komma till en form med lång hals, bra balans, näsan framme, bra helhet, den blir längre. Om man har som mål att hästen ska vara självgående, alltså självbärig/i egen balans, inte i behov av stöd från hjälper. Då är det extra viktigt att om möjligt inte ta ifrån hästen dess egen balans.
Jag tror också att det är bra mycket enklare att lära en helt grön häst gå i egen balans och med näsan framme än vad det är att lära om en häst som är van att hamna innanför eller ta stöd i handen att göra dito.
 
Sv: Bakom lod

Jag tror också att det är bra mycket enklare att lära en helt grön häst gå i egen balans och med näsan framme än vad det är att lära om en häst som är van att hamna innanför eller ta stöd i handen att göra dito.

Det har jag upplevt också!

Mitt sto har supersvårt att få fram näsan och viker sig i halsen så fort man snuddar tygeln, har man ingen kontakt alls så blir hon nervös och spänd.
Hon är van att ha ganska mycket stöd, vilket jag inte tycker om, så det är något man hela tiden får lära av henne.

Men ju mer nosen kommer fram - ju mer får jag i handen. Kanske för att hon inte orkar bära sig själv då. Till synes på den här bilden, här kommer nosen fram pytteytte lite.

Stella14-4.jpg


Skulle ni låta henne ta lite mer stöd när hon är uppe i formen?
Får hon dra in nosen så är hon mycket, mycket lätt i handen, men då är det ju en falsk form.

Det är hur mycket arbete som helst med att få ut halsen och fram med näsan. Hon är som en sköldpadda - drar in både hals och huvud vid minsta lilla som upprör henne.

Jag låter henne gå med huvudet vart hon behagar, försöker ha så lite stöd som möjligt, och jobbar med att stärka upp bakbenen, så att hon kan plocka upp bogarna och manken, för då tror jag att hon kommer att våga slappna av i halsen och nacken.

Hur hade ni gjort? :)



Medens en femåring som jag red var en naturbegåvning på att ta fram näsan.

Mulle007.jpg
 
Sv: Bakom lod

Jag fattar inte varför du frågar här:confused:
Du som har bra tränare o kan rida:laugh:

En häst som tar halvhalter kan man oxå lätta ur på o därmed rida ut halsen. sen blir den ngt kortare när formen är högre.
 
Sv: Bakom lod

För att jag har tråkigt och undrar lite över hur man gör saker enligt den här läran. :)

Ja vi har problem med halvhalterna, mest för att jag har usel timing tror jag, hon spänner sig ofta när det kommer halvhalter.
 
Sv: Bakom lod

Den här läran har inga halvhalter med eftersom de inte har ngn kontakt o energi o ta av.

Släpp tygeln så ska du se att hon tar fram näsan:devil:. Det är ngt svårare på din ponny som har en kort o lite stabbig hals, men det är ju inga problem.
Det som är är väl att hon har ganska mkt underhalsmuskulatur o rider man i en hög form blir det inte mindre- se bilden.

Har du börjat trava redan?
 
Sv: Bakom lod

Hon har massor med underhals, hon spänner den så fort hon får chansen, oavsett om hon läggs ner eller är hög i formen.
För när jag lägger ner så vill hon bara dra in nosen med det samma. Släpper jag tygeln så stannar hon och blir nervös.

Börja trava ska jag göra om 9 dagar. :) Just nu jobbar jag bara skritten på henne.
 
Sv: Bakom lod

Den här läran har inga halvhalter med eftersom de inte har ngn kontakt o energi o ta av.
Nu är du allt ute och cyklar. Frågan ligger på klassisk ridkonst, men alla läror som handlar om dressyr har både halvhalter, kontakt och energi. (annars skulle det inte gå att komma framåt helt enkelt) Jag vet inte vilken lära du syftar på, men jag har aldrig hört talas om en lära som inte vill ha kontakt och energi.
 
Sv: Bakom lod

Men klassisk ridkonst är väl klassisk ridkonst, vilken guru man än har?

Vad gäller bl a halvhalter kan jag inte se någon skillnad i hur man utför dem "akademiskt" eller "ridskolemässigt" eller "dressyrtävlingsmässigt". Eller så har jag haft turen att ha ovanligt bra tränare under de 40 år som gick innan jag började rida akademiskt :p
 
Sv: Bakom lod

Vad som är faschinerande att se på bilden är att på bilden med din Ponny spänner d u din underhals ngt och sträcker fram den. Har du provat att rulla axlarna bakåt en och en försiktigt börja 5 ggr varje axel, kanske 3 ggr dagligen. På bilden med femåringen antyder du ngt men inte alls lika markant som när du rider din egen häst. Sedan ta tänket att du lyfter ditt huvud i öronens bakre överkant när du rätar på dig...

Du har för övrigt en otroligt snygg sits och en jättesöt ponny. Som du säger en ögonblicksbild... Och ni speglar varandra jättefint- därför skulle det vara kul att se en bild där du sitter liiitet annorlunda.
 
Sv: Bakom lod

Jag säger spontant: Har du kollat munnen på hästen ? Den verkar ju inte ha förtroende för bettet, prova ett annat bett om munnen är ok.
 
Sv: Bakom lod

Kan ju slänga in några bilder till.

Har aldrig tänkt på att jag kanske också spänner min underhals! Ser ut som att jag gör det ganska ofta om jag tittar på bilder och så... beror min underhals på hennes underhals eller tvärtom?

Mycket intressant! Det är sådant jag tycker om att få tips om, min tränare säger alltid att man ska ta hjälp av nya ögon om man vill utvecklas. :bump:

IMGA2785.jpg


TrningStella02-03-08058.jpg


Stella9-3.jpg


081108-36529.jpg


Hittade en bild när jag red henne på ett annat bett, visserligen mycket skarpare, mycket skarpare än det hon går med
(Magic Pessoa, tvådelat som inte går att böja så det är som ett rakt bett för henne.) men här vågar hon börja länga ut sin hals på ett annat vis.
Upplever samma sak när jag rider på kandar.

Stella4-13.jpg



Det är bara att såga på, jag är inte speciellt känslig. ;)
 
Sv: Bakom lod

Ok, nu börjar jag... ;) Tänk på att jag aldrig har sett dig live...så ta det inte så allvarligt

Jag tror du är en känslig ryttare som känner in din häst på ett väldigt fint sätt men om du vill ändra på ngt tycker jag du ska börja ändra på dig själv först. Din häst kommer att försöka få dig att falla tillbaka till ditt invanda mönster för att det är hon vad vid men där måste du ta ansvar och se till att du inte låter henne styra dig.

Den sista bilden är jättefin, ok du har hjälp av snö så hästen tar i litet extra, och om du hade lyft blicken, dvs.bara var du tittade, litet grann där så tror jag du även hade fått fram näsan på henne 2 cm till....

Men som du själv ser på dina bilder ni speglar varandra perekt :) Om jag skulle få ge dig ett råd så skulle det vara- ta fram den känslan ni hade när du red i snön!!! Det hade inte ngt med bettet att göra - och rulla med axlarna bakåt :p
 
Sv: Bakom lod

Knappast fel att söka nya vägar och lära sig mer. Det behöver inte betyda att man lämnar de gamla vägarna helt.

Den som inte är öppen för nya ideer går omkring i samma hjulspår och kommer aldrig att lära sig nya saker...



IronWill
Roligt att du är nyfiken på nya sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 173
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 617
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 107
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp