Sv: bakknän
*lånar*
jag frågar av följande anledning:
min häst är en "rygg-häst"... så fick jag UL på henne... ryggen va bra, men musklerna spända *puh*... (ska fortsätta med akupunktur)...
hon har rullat under staketet TRE gånger, det har blivit sår på samma bakknä två av de gångerna... jag trodde inte det va nått, men eftersom de ändå körde UL så bad jag de kolla bakknät oxå... så sa de att det är inte DÅLIGT, men inte 100% bra...
när jag köpte henne så kunde hon tappa baken, å jag har alltid trott att det va för ryggen... att det typ högg till å därför tappa hon... men nu när ryggen är ok, å bakknät (som vi tittade på av en slump) INTE är helt ok.. då börja jag nojja att det är DET som e värre än va jag trodde för de där skrapsåren... tror absolut inte att det har något å göra med att hon har rullat under staketen, utan att det är någon form av förslitning (galopphäst)...
Nu ska vet. kolla på henne i rörelse nästa helg... men ville bara höra lite "historier" om bakknän innan... å olika prognoser för olika "fel"...
UL:ade även på ena senan, den va fin, men de hittde liiiiiten skada på gaffelbandet, vilket kan förklara att hon stog på 3 ben tidigare i våras... röntgade då (trodde ju minst att benet var av)... för svullet för UL, men som sagt, kollade upp det nu... vet. har ju klämt å kollat på henne å gett ett ok förut att sätta igång henne efter att hon va på 3 ben... å hon har inte direkt reagerar å varit svullen... men det är nån gång då å då, å då är det just vänster fram... *suck*...
å ni kan ju bara föreställa er hur fin min häst är med rakat bakknä, rakad rygg, rakad sena fram... å hon ska starta om 1-1,5 månader om inte nu veterinären hittar nått annat... jisses min gud va nån kommer få skämmas
får väl se till att knopparna å svansen e välvårdade iaf