Messy

Trådstartare
ni som har/har haft hästar med problem i bakknäna...

1) hur upptäckte/misstänkte ni det
2) årgärder
3) hur lång vila/igångsättning
4) brukbarhet efteråt

Sv: bakknän

"Problem i bakknäna" är ju ett väldigt brett område, frågan är om du menar som symptom eller orsak, och i så fall, vilken orsak? vad är diagnosen?

det var meningen att det skulle vara brett.... :)

hur det visade sig å vad det sen var... :)

Hon travade dåligt i kurvorna

Behandlad med blod+jod

Skritt en vecka sedan motionskörning

Fått behandla om nån gång till annars har jag med jämna mellanrum hållit efter baknäna med diverse liniment.

som ni säkert räknat ut gäller detta en aktiv travare ;)

blod å jod? berätta mera!!! :D

ska man linimenta innan eller efter träning?
vilket märke föredrar du?

tappade din travare bakbenen oxå? (inte bokstavligen ;) )

1) hur upptäckte/misstänkte ni det Hästen började tappa bak
2) årgärder Sprutade med cortison och tupkam
3) hur lång vila/igångsättning Vilan har varit i ca 3 mån sen har hon haft återfall på återfall men nu värkar det hålla. Igångsättningen tar ca lika lång tid som vilan
4) brukbarhet efteråt Min häst ser ut att kunna hålla för full träning igen.

1) hur upptäckte/misstänkte ni det När vi gjort ALLT med rygg-hästen och aktionen ändå inte stämde till 100%. Hon bedövades mest "eftersom vi inte hittar nåt annat"
2) årgärder Cortison, 2 omgångar
3) hur lång vila/igångsättning 4 dagar vila sedan skritt till ÅB, 3 veckor efter sista sprutorna började vi köra snabbjobb igen (travare) Ingångsättningen av den här hästen har varit väldigt lugn på grund av att hon haft så många gamla problem.
4) brukbarhet efteråt Hittills är hästen bättre än någonsin, hon fick 2:a sprutorna i mitten av april. Förmodligen har hon dragit med dessa ömma knän under de två år jag haft henne.

Jag fick alltså denna häst som konvalescent och nu har hon kvalat och gör snart första starten på nästan två år! Innan var hon "stampig" i bakaktionen, nu har hon en helt annan spänst. :idea:

/// ghost

CarolaLind skrev:
"Problem i bakknäna" är ju ett väldigt brett område, frågan är om du menar som symptom eller orsak, och i så fall, vilken orsak? vad är diagnosen?
:bow: precis.. å som sagt.. vad är ORSAKEN??? ;)

på min har orsaken varit, för henne, felaktig träning och felaktig skoning.

vilket är åtgärdat, men kanske inte till 100% då jag fått ombehandla henne, men iof så har hon gått med det en längre tid så det tar tid att komma rätta med problemet

Messy skrev:

Hade svårt för galoppfattningar samt samling, blev rent ut sagt helt galen ibland vid fattningar dock ej ute utan bara på ridbana
2) årgärder
Klinikbesök samt röntken
Utredning/kontroll en gång i månaden under ca 6 månaders tid
4) brukbarhet efteråt
Ingen
I detta fall orsak pålagring som inte orsakade ngt som gick att märka/se/känna på utsidan, men syntes på röntken. provades om hästen skulle kunna fungera som prommenadhäst men läget förvärrades med snabbt förlopp så hästen dömdes ut.

Patsy avlivades pga sitt vänstra bakknä som till slut fick pålagringar i det. Vet inte varför det blev så, hon gjorde illa sig som liten och slog sen upp det två gånger innan hon togs bort. Ev så blev hon svagare i det knäet pga hon även fick en omgång erlichios som treåring.

Syntes i huvudsak på böjt spår.

Ingen skillnad om man böjde henne men däremot försvann hältan när man bedövade ut inre och yttre knäleden. Syntes dock inget på röntgen eller ultraljud förutom pålagringen som kom någon gång mellan juli 04 och mars 05. Blev sämre när hon sprutades med tuppkam sista gången, riktigt dålig blev hon.

Lilla Skutt skrev:
:bow: precis.. å som sagt.. vad är ORSAKEN??? ;)

Med min häst kan man gissa att hon överansträngde sina bakknän i samband med stora problem med snett bäcken och en sned ländkota.

/// ghost

*lånar*

jag frågar av följande anledning:
min häst är en "rygg-häst"... så fick jag UL på henne... ryggen va bra, men musklerna spända *puh*... (ska fortsätta med akupunktur)...
hon har rullat under staketet TRE gånger, det har blivit sår på samma bakknä två av de gångerna... jag trodde inte det va nått, men eftersom de ändå körde UL så bad jag de kolla bakknät oxå... så sa de att det är inte DÅLIGT, men inte 100% bra...

när jag köpte henne så kunde hon tappa baken, å jag har alltid trott att det va för ryggen... att det typ högg till å därför tappa hon... men nu när ryggen är ok, å bakknät (som vi tittade på av en slump) INTE är helt ok.. då börja jag nojja att det är DET som e värre än va jag trodde för de där skrapsåren... tror absolut inte att det har något å göra med att hon har rullat under staketen, utan att det är någon form av förslitning (galopphäst)...
Nu ska vet. kolla på henne i rörelse nästa helg... men ville bara höra lite "historier" om bakknän innan... å olika prognoser för olika "fel"...
UL:ade även på ena senan, den va fin, men de hittde liiiiiten skada på gaffelbandet, vilket kan förklara att hon stog på 3 ben tidigare i våras... röntgade då (trodde ju minst att benet var av)... för svullet för UL, men som sagt, kollade upp det nu... vet. har ju klämt å kollat på henne å gett ett ok förut att sätta igång henne efter att hon va på 3 ben... å hon har inte direkt reagerar å varit svullen... men det är nån gång då å då, å då är det just vänster fram... *suck*...

å ni kan ju bara föreställa er hur fin min häst är med rakat bakknä, rakad rygg, rakad sena fram... å hon ska starta om 1-1,5 månader om inte nu veterinären hittar nått annat... jisses min gud va nån kommer få skämmas :angel: får väl se till att knopparna å svansen e välvårdade iaf :devil:

Hon tappade bakbenen efter sig, kändes som dom försvann under mig.
ibland stannade hon och vägrade gå, reste sig istället.

2) årgärder
åkte till min favorit veterinär i Halmstad. Han röntgade. Hon har en skada på minisken, och är behandlad med DMSO (påminner om tuppkam)
ingen vila,började rida efter 4 dgr. lugnt och efter 2 veckor var det full träning som vanligt.
4) brukbarhet efteråt
blir bättre och bättre.måste stärka hennes bakben, får inte göra skänkelvikningar, då det sliter oerhört på henne.
småhopp, rida i backar, lyfta på fötterna.

Hästen kunde inte galoppera, slog om till kors hela tiden
2) årgärder
Sprutad i bakknä med cortison + tuppkam
Totalt 3 mån men skritt hela tiden, först korta sträckor 2 ggr om dagen för att ökas på successivt. Mot slutet mycket offroad skritt i skogen, cavalettiarbete och klättring
4) brukbarhet efteråt
Nu i full gång och tävlar och har så varit i 1,5 år

Orsak: Troligen gått omkull i hagen som unghäst. Visade sig redan vid inridning men pga olika orsaker trodde "alla" det var unghästvinglighet som gjorde hon ej höll galoppen. Var in och ut till veterinär i nästan 1 år innan rätt fel hittades.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 357
Senast: hundtant
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar