Sv: bakjäst
citat från sidan
"Jäst är en sockerjäsande svamp och inte en cellulosajäsande bakterie. Jäst, levande, kan störa bakteriefloran och därmed också cellulosajäsningen."
Visst är det så att jästen fermenterara socker. Men det finns många studier som visar på att vanlig jästsvamp har en positiv inverkan på hästens grovtarm. Den stör inte bakteriefloran, utan tvärtom så påverkar den mikroorganismernas sammansättning positivt. Däremot så har jag inte sett ngt resultat som visar det motsatta.
Hur vet du att det var jästen som gjorde så att din häst blev dålig i magen?
Det var mest det om att jäst är en sockerjäsande svamp och inte en cellulosajäsande bakterie som jag menade, och det har han ju faktiskt rätt i eftersom jäst förbrukar socker Det andra läste jag inte så noga
Jag har läst en hel del om att jäst kan ha en positiv inverkan, men jag har även läst och hört om många som har upplevelsen att det inte alls har fungerat på deras hästar (bla jag själv då ) och att många blivit jättedåliga i magen av det. Som sagt, det är en djungel
citat från sidan
"Jäst är en sockerjäsande svamp och inte en cellulosajäsande bakterie. Jäst, levande, kan störa bakteriefloran och därmed också cellulosajäsningen."
Visst är det så att jästen fermenterara socker. Men det finns många studier som visar på att vanlig jästsvamp har en positiv inverkan på hästens grovtarm. Den stör inte bakteriefloran, utan tvärtom så påverkar den mikroorganismernas sammansättning positivt. Däremot så har jag inte sett ngt resultat som visar det motsatta.
Hur vet du att det var jästen som gjorde så att din häst blev dålig i magen?