Sv: bakjäst

Det var mest det om att jäst är en sockerjäsande svamp och inte en cellulosajäsande bakterie som jag menade, och det har han ju faktiskt rätt i eftersom jäst förbrukar socker :) Det andra läste jag inte så noga :D

Jag har läst en hel del om att jäst kan ha en positiv inverkan, men jag har även läst och hört om många som har upplevelsen att det inte alls har fungerat på deras hästar (bla jag själv då :) ) och att många blivit jättedåliga i magen av det. Som sagt, det är en djungel :p :rofl:

citat från sidan
"Jäst är en sockerjäsande svamp och inte en cellulosajäsande bakterie. Jäst, levande, kan störa bakteriefloran och därmed också cellulosajäsningen."
Visst är det så att jästen fermenterara socker. Men det finns många studier som visar på att vanlig jästsvamp har en positiv inverkan på hästens grovtarm. Den stör inte bakteriefloran, utan tvärtom så påverkar den mikroorganismernas sammansättning positivt. Däremot så har jag inte sett ngt resultat som visar det motsatta.

Hur vet du att det var jästen som gjorde så att din häst blev dålig i magen?

Jag har provat att ge bakjäst två ggr, med några månaders mellanrum till 3 st av mina hästar, båda ggr blev de dåliga i magen av det, rätt omgående. Inga andra ändringar gjordes i foderstaten. När jag tog bort jästen, blev de bra igen.

För att dubbeltesta, och eftersom jag trodde att första gången var en "slump" testade jag som sagt igen en tid senare med samma resultat.

knapplån

jag har haft frieserhästar, som är kända för att ha just dåliga magar, och fodrat dessa med jäst och det hjälpte dom! när mitt halvblod blev dålig i magen av nyskördat hösilage nu så gav jag jäst, från att varit rinnig i magen i flera dagar pga fodret, så försvann dåliga magen redan dagen efter med jästen och så har det varit med flera hästar till som jag gett jäst. Upplever bara jästen som positiv, men det är ju viktigt att ha koll på bäst före datumet och inte förvara den för varmt också.

*kl* :D

Hittade två intressanta artiklar om jäst :D HÄR och HÄR om ngn är intresserad av att läsa lite mer :)

Jag kanske bara hade otur i mina jästförsök? Eller så över-boostade jag hästarnas flora :p who knows ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar