feel

Trådstartare
Hur funkar det när man ger bakjäst till hästen, den börjar inte jäsa i magen? Haha dum fråga kanske, men har verkligen noll koll på detta.

Sv: bakjäst

Det finns ju inte så mycket socker där nere, mest syra...;)

Däremot kan det vara idé att låta bli att blöta upp jästen i betfor. Det blir INTE trevligt! :D

Det har jag funderat en hel del på också. Att blanda med betfor är inga problem, jäser ej (inte mina betforsorter iaf). Men blandar du med något som innehåller gluten, dvs alla sorters säd som bygg, havre och ffa vetekli så får du en fin jäst deg att servera hästen... :p Och det samma händer troligtvis i magen! Jag gjorde det misstaget en gång, blandade med vetekli och när jag skulle ge det så hade det eehmm växt... Var bara att slänga.

Jag har också alltid jästen i direkt innan jag ger fodret.

Känns lite riskabelt att fodra med :-P Hästen äter sockerfri betfor och linfrö, vet inte om jag vågar blanda jästen med det. Hur gör alla som fodrar med jäst, när jag har läst här tidigare så verkar väldigt många använda sig av det?

Min häst äter det nästan som det är, hon får oftast bara mineralfoder och ev. nån skvätt havre.

Det är inte farligt att ge, och det är ju itne så svårt att se till att det kommer separat eller nästan torrt i krubban. Det är ju främst när det blir stende länge blandat med t.ex. spannmål och/eller sockerhaltiga fodermedel som det blir fart på det. :)

Det bör inte vara något problem, det är vad jag blandar med också. Det jäser inte ens om det blir stående ett tag.

Smular sönder jästen över en näve lusernhack och lite linfrö och rör om direkt innan jag fodrar. I början fick jag lösa lite jäst i vatten och hälla på också direkt innan fodring, men nu äter han gärna stora bitar, behöver inte smula sönder så noga.

Hippson har en bra artikel om en fransk studie gjord på hästar ang att ge dem levande jäst :)

Centaur: Nej, det blir ingen deg i magen :D . Tvärtom hjälper jästen till att bryta ned celluosafibrerna.

Tillägg: Jag har aldrig blandat jästen i maten, utan bara smulat den över fodret i större och mindre klumpar. Det har aldrig ratats :)

Senast ändrad:

Jag ger min dam, 1 pkt bakjäst per dag i 2-3 dagar, efter nyöppnad hösilagebal, då damen visat sig bli trist i magen vid balbyte.

Jag gör som Trix, smular och bitar bitar, samt strör över fodret i hinken. Inga problem... Damen luktade lite i foderhinken och tittade undrande första gången, men så... "Jaha, något nytt elände man ska tugga i sig..." och glatt slukat allt och slickat hink.

Jag har provat att ge några av mina hästar bakjäst vid 2 tillfällen, det visade sig vara en mkt dålig idé :cool: (dom fick mellan 1/4 - 1/2 pkt var per dag)

De hästar som fick blev jättedåliga i magen av det, fruktansvärt gasiga och "rinniga". Slutade med jästen, och dom blev normala igen :)

Man läser ju att det funkar super för många, men för mina hästar funkar det inte, däremot har den avdödade varianten (foderjäst) funkat super istället :D

Riskabelt? Vår vet rekommenderar en kur med bakjäst (1-2 paket/dag) i 2-3 veckor vid olika problem som kan härledas till magen. Senast mugg på min häst. Hoppas inte de rekommenderar saker hästen kan blir sjuk av :p

Smular i maten direkt vid fodring.

Poängen är ju att hästen jäser sitt foder i tarmen, för att bryta ner det. Så jästen hjälper till :)

Vi har gett våra i 2 år nu. Börjar på våren innan fällning och fortsätter en bit in på betet. Sen likadant på hösten inför installning.
Har aldrig varit dåliga i magen.
Jag smular över betforen precis innan jag tar in dem, går även att mata dem direkt från handen, men det är ju mina det :)

Hittade en intressant grej...
Skrivet av Björn Hammarskjöld, biokemist

"Jäst är en sockerjäsande svamp och inte en cellulosajäsande bakterie. Jäst, levande, kan störa bakteriefloran och därmed också cellulosajäsningen."

Kanske därför mina hästar blev dåliga av levande jäst? Men visst finns det forskning som visar att jäst är bra? Vilken djungel det är :p

Senast ändrad:

Jasså? Intressant! Jag har i flera års tid blött upp kvällsmaten = 1 liter betfor (kraffts, alltså med melass) och 2 kg havre med ett paket jäst i varmvatten och sen står det i ca 4h innan fodring. Har aldrig jäst och hästen har aldrig vart dålig i magen. tvärt om jäkligt bra i magen.

Hittade en intressant grej...
Skrivet av Björn Hammarskjöld, biokemist

"Jäst är en sockerjäsande svamp och inte en cellulosajäsande bakterie. Jäst, levande, kan störa bakteriefloran och därmed också cellulosajäsningen."

Kanske därför mina hästar blev dåliga av levande jäst? Men visst finns det forskning som visar att jäst är bra? Vilken djungel det är :p

Läs länken jag lade in i inlägg #9 :)

Där beskriver de kortfattat hur studien de gjort på hästar med levande jäst gick till och vad man kom fram till.

Jag har läst sidan du länkade till och jag måste nog säga att jag blev inte ett dugg imponerad, snarare förfärad över de felaktiga påståenden som texten innehåller. En biokemist borde vara mer insatt än så eller också låta bli att skriva på nätet.

Det var mest det om att jäst är en sockerjäsande svamp och inte en cellulosajäsande bakterie som jag menade, och det har han ju faktiskt rätt i eftersom jäst förbrukar socker :) Det andra läste jag inte så noga :D

Jag har läst en hel del om att jäst kan ha en positiv inverkan, men jag har även läst och hört om många som har upplevelsen att det inte alls har fungerat på deras hästar (bla jag själv då :) ) och att många blivit jättedåliga i magen av det. Som sagt, det är en djungel :p :rofl:

Intressant det där med stärkelsen :) Kanske därför mina hästar blev dåliga i magen av det? Dom utfodras i stort sett bara med grovfoder :idea: Däremot kanske det funkar bättre om hästen står på kraftfoder, dvs mer stärkelse?
Intressant hur som :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar