Bakjäst mot eksem?

Sv: Bakjäst mot eksem?

Vanlig bakjäst är det absolut billigaste b-vitamin, mag stabiliserare och eksem undermedlet som finns att få:bow::bow::bow:

Jag ger en bakjäst/dag till ca 500 kilo häst,(även på sommaren) jag började ge för att min numera änglahäst ofta fick kolik, när vi sedan köpte en arab som fick magstörningar vid pälsfällning/sättning så gav jag honom med, döm om min förvåning när hans regnskållor som vi behandlat fruktlöst i ett halvår försvann:banana:

Numera får han en bakjäst varje dag och hans regnskållor som han får vid pälssättning på hösten kan numera räknas på en hand:D

Så prova!
Jag ger den nersmulad i övrig mat och de gillar den skarpt:d

Men! Endel hästar reagerar med lös mage så var uppmärksam hur din häst mår och börja med lite i taget!

Hej!

Menar du då ett helt paket/dag?
Lät lite mycket....?

Tacksam för svar igen. :love:

Sv: Bakjäst mot eksem?

Hej!

Menar du då ett helt paket/dag?
Lät lite mycket....?

Tacksam för svar igen. :love:

Ja jag ger vår arab ett helt paket/dag, han väger ca 500 kilo kanske att du ska ge något mindre om hästen väger mindre?!
Men jäst är inte farligt på något vis, det är inte att överdosera om du ger ett helt paket/dag även om hästen väger tex 350 kg.

Börja med 1/4 dels paket och höj till 1/2, får du inget resultat så höj till en hel.

Jag blev rekomendera att ge det av en mycket duktig hästveterinär, och många uppfödare ger det till sina hästar, så det är inte fel!

Det ger ju inga proteiner som foderjäst ger (foderjäst innehåller av dödad jästkultur och ger inte samma positiva effekt på magbalansen som riktig jäst gör, även om det är bra.) dessutom slipper man pulvret, det blir ganska många dl att försöka röra ner i något så att hästen äter.

B-vitamin är ju också bra, men väldigt dyrt i längden, onödigt när allt finns billigt i ett litet paket jäst;)

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 578
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka