Bakjäst mot eksem?

C

cia-123

Hej!

Jag har förstått att man bör se till att "eksemhästar", hålls fina i magen...
Själv ger jag linfröolja ½ dl per dag året runt.
Nu har jag även hört att man kan ge vanlig bakjäst, ca 10gram per dag.
Någon som provat och märkt något gott resultat angående besvär med eksem? :confused:

Sen är det ju så att det är väl en hel del B-vitamin i jäst, och bör jag isf ta bort hans vanliga B-vitamingiva?

Hur lång period bör man ge jästen, skall den ges dagligen tro :crazy:

Jättetacksam för Era svar! :bow::bow::bow:

Sv: Bakjäst mot eksem?

Det finns något som heter b-vitaminjäst eller dyl på flaska som är bra. Men vanlig bakjäst verkar skumt! Undrar om hästar ens äter det. Det är ju inte speciellt gott. :confused:

Är det ändå inte foderjäst du menar?
Kan inte tänka mej att bakjäst skulle vara ngt vidare, varken till smaken eller som speciell välgörande, det är ju ngt som gör att degen jäser & jag skulle vara tveksam att ge sånt till hästar.
Men kanske ngn annan har erfarenhet eller vet ngt.

Visst kan man ge bakjäst. Det finns en del trådar om det på foderforumet. Så sök lite där.

Man kan ge bakjäst, dock ställer jag mig tveksam till att det skulle vara effektivare än något annat mot eksem. Då finns det bra mycket enklare medel att hantera som Probimin te x.

Bakjäst är fruktansvärt effektivt vid akut lös avföring, ½ paket per dag helst fördelad 2 ggr per dygn brukar göra att magen blir stabilare. Dock bör detta åtföljas av andra insatser som förbättrar situationen på foderfronten för hästen.

:bow::bow::bow:

Tack för Era svar!

Jag har letat lite här bland trådarna, men ändå inte riktigt fått svar på mina frågor....
Tänkte att jag skulle få ett lite mindre hål i plånboken ifall jag slapp köpa Probimin:crazy:
Har för mig att det är ganska så dyrt. Hittar inga prisuppgifter på Top-speed eller hur mkt man skall ge av Probimin :confused:

Har mailat dem men inte fått något svar...:eek:

Vill gärna ha fler svar ang bakjäst, från er som provat!

Tack på förhand ! :love:

Hello!

Ingen mer som kan svara på mina frågor ?

Kom igen nu alla duktiga Bukisar :banana::banana::banana:

jag har testat att ge min exemhäst bakjäst, men tycker inte att jag märker någon förändring när det gäller exemen, dock har hon blivit bättre i magen, avföringen är inte alls lika lös som innan.
hon har nu fått ett halvt paket om dagen i ca en månad, men jag vet inte riktigt hur lång tid det ska ta innan man kan förvänta sig en förbättring av exemen om det nu blir någon förbättring alls.

Köp proequo.
Pappas tjej har en islänning som blir full med exem på somrarna, nu i två år har hon gett honom det, och hon har fått ha täcke på honom två gånger, det var efter at de hade vart på semester en vecka och han inte fick vällingen.

Köp proequo.
Pappas tjej har en islänning som blir full med exem på somrarna, nu i två år har hon gett honom det, och hon har fått ha täcke på honom två gånger, det var efter at de hade vart på semester en vecka och han inte fick vällingen.

Hej och tack för tipset! :love:

Var och kollade på deras hemsida, men hittade ingen prisuppgift.
Men ANTAR att det är svindyrt.....säljs i 5kg förpackning, och man skall ge ca 1kg per dag...alltså räcker det bara i fem dagar!

När skall man ge detta? Hela eksemsäsongen? :angel:
(april-november)....då måste man ju ha en speciell "lagerbyggnad" med en massa kylskåp i eftersom det skulle förvaras vid högst 8+.:cry::cry::cry:

Detta verkar ju vara ett bra "medel", skulle du kunna ta reda på hur man går tillväga och vad det kostar?

:bow::bow::bow: Tack på förhand!

jag tror att hon ger en halv liter/dag. där jag jobbar är de återförsäljare, de tar 200 + moms ELLER 180.. KOMMER INTE IHÅG., kliniker tar typ 250.
vart bor du?

Ring ner till Claes annars, så kan du höra hur länge han tycker att du ska ge det.

jag tror att hon ger en halv liter/dag. där jag jobbar är de återförsäljare, de tar 200 + moms ELLER 180.. KOMMER INTE IHÅG., kliniker tar typ 250.
vart bor du?

Ring ner till Claes annars, så kan du höra hur länge han tycker att du ska ge det.

Tack för ditt svar! :love::love::love:

Jag bor i Vänersborg, vet inte ifall det finns nån återförsäljare här i närheten.
Jag har inte Claes telnr tyvärr :rofl:;)

Vore ju värt att prova, såvida man inte skall ge det heeeeeeeeeela långa säsongen :idea:

Finns det någon mailadress till denne Mr Claes?

För den om inte lästen de regler som godkänns vid registrering, kan jag ge er en hint om att göra det nu. Namn och personuppgifter såsom telefonnummer eller maildresser är inte tillåtna i diksussionsforumet. Detta bryter på bukefalos regler, är man osäker på vad som gäller är det läge att uppdatera sina kunskaper igen. Upprepade överträdelser kan ge varning.

Boj/moderator

För den om inte lästen de regler som godkänns vid registrering, kan jag ge er en hint om att göra det nu. Namn och personuppgifter såsom telefonnummer eller maildresser är inte tillåtna i diksussionsforumet. Detta bryter på bukefalos regler, är man osäker på vad som gäller är det läge att uppdatera sina kunskaper igen. Upprepade överträdelser kan ge varning.

Boj/moderator

Ops, sorry, det har jag tydligen glömt bort. :o:o:o
Men nu vet jag det!
Skall hålla det i minnet.:smirk:

Å fyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy, var ute i stallet nu och det vimlade av mygg................blääääääääää.......redan i februari :devil:

Får väl snart paketera in Snudur i eksemtäcke o luva då :cry::cry::cry:.

Haha, redan mygg du? Har inte märkt ngt där ute xD. Bara så du vet så är det Olivia som skickar in lite inlägg nue :P. Ha de gött!

Kraaaam <3<3

Hej !

Du tänker på bikarbonat.

Det har med phvärdet att göra.

Eksem mfl sjukdomar och problem i kroppen på människor djur och även växter beror i stort sett på försurning. Så vi kan använda kalk men det ska va bra sådant och bikarbonat och magnesium. Läs mer på phbalansen.se lite rörigt på hemsidan mycket info men du hittar vad du söker och hur du kan köpa det. Kolla på djurkalk så hittar du rätt.

Där kan du också köpa väteperioxid för sårvård ex mm
hälsningar CarinaMargret

Vanlig bakjäst är det absolut billigaste b-vitamin, mag stabiliserare och eksem undermedlet som finns att få:bow::bow::bow:

Jag ger en bakjäst/dag till ca 500 kilo häst,(även på sommaren) jag började ge för att min numera änglahäst ofta fick kolik, när vi sedan köpte en arab som fick magstörningar vid pälsfällning/sättning så gav jag honom med, döm om min förvåning när hans regnskållor som vi behandlat fruktlöst i ett halvår försvann:banana:

Numera får han en bakjäst varje dag och hans regnskållor som han får vid pälssättning på hösten kan numera räknas på en hand:D

Så prova!
Jag ger den nersmulad i övrig mat och de gillar den skarpt:d

Men! Endel hästar reagerar med lös mage så var uppmärksam hur din häst mår och börja med lite i taget!

Hmm. Har inte provat nån jäst men ger min exemhäst B1 vitamin och äppelcidervinäger. Inga mirakel men en klar förbättring. Kunde gå utan täcke och hade bara sår en gång förra sommaren, (Kunde inte vara i stallet på ca tre veckor, fick barn). Behövde inte smörja mer är max en gång i veckan! Har kliade sig lite men inte farligt så det rekommenderar jag!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 578
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka