Ja det kanske behövs en gnutta socker? Vetekli innehåller i ren form inget gluten så det bör inte göra att det jäser.

Ger du alltid loppfrön? (Tänker på min kräsmaja som inte vill äta upp sina mineraler, hon älskar loppfrön men kan man ge det jämt?)

Jag tror inte att salt hämmar jästen på så sätt att jästen dör och inte gör nytta i hästens tarmar. Isåfall borde jag misslyckas med varenda bak eftersom jag häller salt på jästen så fort den är upplöst och mina degar jäser utan problem :)

Hoppas att yea-sacc gör underverk för din häst :)
Yea-sacc kanske jag ska kolla på det där med bakjäst tyckte Inte min dam var någon höjdare.
Yea-sacc kan man alltså bland i fodret utan problem? Bakjästen blir jag lite fundersam på att blanda i fodret när hon inte är så förtjust i det
 
Yea-sacc kanske jag ska kolla på det där med bakjäst tyckte Inte min dam var någon höjdare.
Yea-sacc kan man alltså bland i fodret utan problem? Bakjästen blir jag lite fundersam på att blanda i fodret när hon inte är så förtjust i det

Ja yea-sacc kan du blanda i fodret flera timmar innan servering utan problem.
 
Ger du alltid loppfrön? (Tänker på min kräsmaja som inte vill äta upp sina mineraler, hon älskar loppfrön men kan man ge det jämt?)

Jag glömde svara på detta.

Jag ger alltid loppfrö. Jag har hört så många olika skolor och valde att tro på denna att det går och är bra. Har pratat med en tanta jag känner och hon äter alltid loppfrö för att hennes mage mår mycket bättre då.

Nu ger jag det redan uppblött eftersom det inte är för någon sandkolik som ska förebyggas utan att magen ska må bra.

Om detta fungerar vet jag inte men jag har någon gång ersatt det med linfrö då loppfrö inte gått att få tag i men då har det blivit lite knas i kolikhästen även om det kanske kan härledas till annat lika väl.
 
Jag glömde svara på detta.

Jag ger alltid loppfrö. Jag har hört så många olika skolor och valde att tro på denna att det går och är bra. Har pratat med en tanta jag känner och hon äter alltid loppfrö för att hennes mage mår mycket bättre då.

Nu ger jag det redan uppblött eftersom det inte är för någon sandkolik som ska förebyggas utan att magen ska må bra.

Om detta fungerar vet jag inte men jag har någon gång ersatt det med linfrö då loppfrö inte gått att få tag i men då har det blivit lite knas i kolikhästen även om det kanske kan härledas till annat lika väl.

Ja det är många åsikter om loppfrön. Allt från att det är jättebra till att det hindrar upptag av mineraler :crazy: Vad ska man tro liksom? Nu har det gått så långt att det börjar märkas på mitt stos mage att hon inte får i sig yea-saccen längre så nu måste jag hitta något så att hon äter :( Jag har loppfrö hemma och tänkte att jag gör slut på den påsen så får vi se sen.
 
Yea-sacc har samma verkan som bakjäst och är effektivare :)
såklart hann jag inte fixa med detta och min kära plutt häst har spenderat helgen på kliniken pga misstänkt kolik hon hade både ätit och druckit dåligt under natten.
Nu får jag hämta hem min dam så får jag se vad de rekommenderar.
Jag har ju läst både bra och dåligt om loppfrö men det kanske är värt att testa om hon nu äter mycket skit i hagen.
 
såklart hann jag inte fixa med detta och min kära plutt häst har spenderat helgen på kliniken pga misstänkt kolik hon hade både ätit och druckit dåligt under natten.
Nu får jag hämta hem min dam så får jag se vad de rekommenderar.
Jag har ju läst både bra och dåligt om loppfrö men det kanske är värt att testa om hon nu äter mycket skit i hagen.

Nej vad tråkigt :( Hoppas att hon repar sig!

Jag ger loppfrö som en kur på ca 2 veckor till mina ett par-tre gånger om året i förebyggande syfte. Nu kan jag omöjligt veta hur det hade varit annars men jag vågar inte låta bli eftersom de går i uppgrusad hage vintertid.
 
såklart hann jag inte fixa med detta och min kära plutt häst har spenderat helgen på kliniken pga misstänkt kolik hon hade både ätit och druckit dåligt under natten.
Nu får jag hämta hem min dam så får jag se vad de rekommenderar.
Jag har ju läst både bra och dåligt om loppfrö men det kanske är värt att testa om hon nu äter mycket skit i hagen.

Vad säger veterinärerna om att ge bakjäst till häst? Skulle vara intressant att veta då jag har fått uppfattningen att bakjäst ska man absolut inte ge.
Läser man det här så avstår man

"Det som påverkar och avgör jästens tillväxt är tillgången på näring och SYRE, samt vilken temperatur jästkulturen har. Genom att sänka temperaturen avtar aktiviteten, vilket är anledningen till att färdig jäst förvaras i kyla. När temperaturen höjs på nytt, när jästen löses i degspadet (TARMVÄLLINGEN), aktiveras cellerna igen."

"Vad hästägaren, som fodrar med jäst, tycker sig se är att hästen blir så bra i magen, den har t ex ingen lös avföring längre. Det som egentligen händer är att jästen startar en onormal jäsning av fodret vilket orsakar en skadad tarmslemhinna. Den här typen av jäsning påverkar pH värdet till att bli mycket surt och de goda tarmbakterierna blir färre och de farliga tarmbakterierna kan föröka sig. I slutändan orsakar det här förloppen LGS (leaking gut syndrom), alltså, det läcker ut toxiska ämnen via slemhinnorna och ut i blodomloppet."

http://homeopathuset.blogspot.se/2015/03/jast-till-hast-ar-det-bra-det.html
 
Vad säger veterinärerna om att ge bakjäst till häst? Skulle vara intressant att veta då jag har fått uppfattningen att bakjäst ska man absolut inte ge.
Läser man det här så avstår man

"Det som påverkar och avgör jästens tillväxt är tillgången på näring och SYRE, samt vilken temperatur jästkulturen har. Genom att sänka temperaturen avtar aktiviteten, vilket är anledningen till att färdig jäst förvaras i kyla. När temperaturen höjs på nytt, när jästen löses i degspadet (TARMVÄLLINGEN), aktiveras cellerna igen."

"Vad hästägaren, som fodrar med jäst, tycker sig se är att hästen blir så bra i magen, den har t ex ingen lös avföring längre. Det som egentligen händer är att jästen startar en onormal jäsning av fodret vilket orsakar en skadad tarmslemhinna. Den här typen av jäsning påverkar pH värdet till att bli mycket surt och de goda tarmbakterierna blir färre och de farliga tarmbakterierna kan föröka sig. I slutändan orsakar det här förloppen LGS (leaking gut syndrom), alltså, det läcker ut toxiska ämnen via slemhinnorna och ut i blodomloppet."

http://homeopathuset.blogspot.se/2015/03/jast-till-hast-ar-det-bra-det.html

Homeopathuset är ingen säker källa ;) De har totalt missuppfattat alltihop. Hästen är en grovtarmsjäsare och jästen hjälper till att föröka de goda bakterierna som finns i tarmen. Jag litar faktiskt bra mycket mer på SLUs forskning än vad jag litar på homeopathuset.

Veterinärer som är uppdaterade rekommenderar ofta bakjäst eller yea-sacc då de vet vilken bra effekt hästens tarm får av det. Jag fick rekommendationen att ge bakjäst redan för 9-10 år sedan till min dåvarande kolikhäst av en veterinär som är mycket påläst och framme på sitt område.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en förälder med alkoholmissbruk sedan många år tillbaka. Det finns även annan psykisk ohälsa med i bilden, som depression och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 004
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 836
Senast: gloiredor
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 691
Senast: Trolle
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 049
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp