Bakdelsvinklar unghäst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Asa_S
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 998

Asa_S

Trådstartare
Jag var nyligen på en föreläsning om bla hästens exteriöra förutsättningar för arbete men tyckte, trots frågor, inte egentligen att jag gick därifrån som en mer upplyst person än jag var när jag kom. Exteriöra avvikelser gås ju igenom i de flesta grundböcker om häst och att de inte är bra för hållbarheten är ju alla överens om. Däremot tycker jag att jag saknar en diskussion om hur bakdelens vinklar/längd på skelettdelar och ev andra saker som hör ihop med detta påverkar ridbarhet resp hållbarhet.

Min fråga om vad man kan se på en unghäst blev också på något sätt obesvarad. Inskening etc går ju att se rätt tidigt, men hur är det med bakvinklar? Det var som att man ville få det till att vinklarna alltid är representativa för slutprodukten men det tycker jag känns tveksamt, upplever att många unga hästar är ganska rakhasiga tex, eller är det "dåliga" framtida exemplar jag sett då?

Går det att ange önskvärda vinklar i grader och vilka åldrar gäller det isåfall? :confused:

Rasstandard hos raser med liknande syften har väl vissa gemensamma drag antar jag men vilka är de? Vart kan man lära sig mer om det här?

Sv: Bakdelsvinklar unghäst

Längst bak i minnet har jag för mig att jag hört att det var en kille som forskade på det här med vinklar. Kanske någon annan minns lite bättre?

Tack och bock, båda två.

Har googlat en del och han omnämns på en del ställen. Däremot hittar jag inte något av det han skrivit - visst borde det gå att få tag på?

Jag vet att hans undersökning presenterats i Ridsport och i Hästen, och någonstans hemma har jag dessa nummer, men tyvärr kommer jag inte ihåg hur länge sen det var. Kanske 15 år sen?

Jag vet att hans undersökning presenterats i Ridsport och i Hästen, och någonstans hemma har jag dessa nummer, men tyvärr kommer jag inte ihåg hur länge sen det var. Kanske 15 år sen?
Undersökningen gjordes 1999 vill jag minnas.

Det måste varit mycket längre sen än så eftersom jag har tydliga minnesbilder av att den var publicerad i Hästen (med bilder av hästar på rullband med klisterlappar på) och jag inte har så sena nummer av tidningen.

Nu måste jag leta fram den när jag kommer hem!

Nu är vi två mot en;)

Ska rota fram tidningen när jag kommer hem i kväll och då får vi svaret om ingen annan hunnit före!

Var på någon föreläsning i Linköping om detta och det var nog 91-93 tror jag om jag inte har räknat fel med barnafödande och annat och det är samma person vi pratar om :)

Det handlade då om hästens hållbarhet vinklar extriör och små gula klisterlappar :D

Mvh Mia

Nu är vi två mot en;)

Ska rota fram tidningen när jag kommer hem i kväll och då får vi svaret om ingen annan hunnit före!
Titta då i nummer 6/99. Det enda jag vet är att undersökningen pågick under många år och det kan vara så att vi alla har rätt ;) Och har jag fel så bjuder jag det :-)

Hittade detta på Daddes N:s hemsida: " 990708 Forskning I Hästfynd 6/99 läste jag en fullständig artikel om /av Mikael Holmström där han till fullo framför resultatet av sin "forskning". Intressant var att konstatera, att han kommit ihåg och tagit upp det mesta jag sagt under Flyingetiden. "

Senast ändrad av en moderator:

Åhå, det finns ett nummer här i krokarna! Får boka in ett studiepass även om titeln antyder att det kanske rör sig om ett lite mer begränsat område än jag tänkte mig. Men den som läser får se!

:bow::bow:

Till Görel mfl: Jag kommer också ihåg att jag sett bilder av hästar på rullband med klisterlappar på men jag minns inget av artiklarna. Väntar med spänning på resultatet av sökningen!

Senast ändrad:

Lars-Erik Magnusson skrev "Hästens exteriör prestation och hållbarhet", den gavs ut av Liber 1987, ISBN 91-23-92864-6. Den boken var mest om travhästen men andra raser beskrevs också. Där placerade han markörer på hästarna.
Sedan publicerades det ett paper 1990;
Holmström, M., Magnusson, L.-E. and Philipsson, J. (1990) Variation in conformation of Swedish Warmblood horses and conformational characteristics of elite sport horses. Equine vet. J. 22, 186-193.
Holmström talde om sina analyser här i England år 2000 på Equine Event. Tror han har gjort en hel del på dressyr hästar internationellt.
En hel del går att läsa här.

Intressant! Magnusson får jag också leta efter, med andra ord. Funderar lite vad du tänker på med länken till Tessan? Där är det väl mer fråga om ergonomi än exteriör? De "vinklarna" är ju något som man utbildar hästen till och det är just där jag är intresserad av de exteriöra förutsättningarna för att uppnå exempelvis detta och vad av det som går att se på en växande häst eller varför inte en häst som musklats för annat arbete, ex vis western- eller galopptränad. Muskelmassa har en förmåga att lura ögat och få vinklarna att se annorlunda ut + att de faktiskt används av hästen för att bära dess kropp olika beroende på vilka muskler de är.

Är en överbyggd häst exempelvis alltid öppnare i sina vinklar?

Man vill ju ha en häst med skenbenen lodräta, men man vill inte ha en rakhasig häst. Ett längre skankben borde ju ge mer hasvinkel, men samtidigt vill man ju inte ha hasen för långt "bakom" hästen.

Blir det följder för vinklarna nedöver om hästen har stupande kors? Är de följderna förutsebara eller lika individuella som antal hästar med stupande kors? Hur ser användbarheten/ridbarheten ut för hästar med väldigt rakt kors? Har sett en enormt rak häst (såg ut som om någon släppt en 1-tonsvikt rakt på korset och plattat till, svansen satt i slutet av den raka linjen som var hela ryggen från sitsen och bakåt) som för övrigt hade väldigt fina vinklar, men någonstans måste ju kompenseras för vad som inte finns upptill? Hennes avkomma såg ut som vilket föl som helst, innebär det att det inte ärvts eller kommer det senare (har hört att det finns ett släkte av KWPN som får just detta utseende, vet dock ej om detta var en sådan)?

Etc etc.

Bara för att förklara lite hur mina funderingar går...

Liknande trådar

C
Avel Nu kan du som enskild medlem komma att få ta del av ASVH:s nya avelsplan inom kort. :bow: Detta är kopierat på ASVH:s hemsida...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: pastejja
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 817
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V