Bakdelsvändning

the_connemara

Trådstartare
Om hästen trampar med ytterbak framför och delvis förbi i vändningen, har man för stor skritt in då? Tips på annan övning eller sätt att undvika detta?

Enda anledningen till att jag rider "bakdelsvändningar" är för att få koll på hjälperna men man undviker ju gärna generalfel. Jag vill bara åt själva tankesättet och vänder inte snävt eller många gånger utan mer som en check precis som jag checkar framdelsvändning (som dock är mer korrekt ;)).

Sv: Bakdelsvändning

Om hästen trampar med ytterbak framför och delvis förbi i vändningen, har man för stor skritt in då? Tips på annan övning eller sätt att undvika detta?

Enda anledningen till att jag rider "bakdelsvändningar" är för att få koll på hjälperna men man undviker ju gärna generalfel. Jag vill bara åt själva tankesättet och vänder inte snävt eller många gånger utan mer som en check precis som jag checkar framdelsvändning (som dock är mer korrekt ;)).

Jepps, då är skritten för stor, eller snarare för lite samlad. Hela poängen är ju att hästen ska lägga vikten på inner vikt, korsar den då bakvikten fördelar den vikten över till ytterbak också.

Mitt konkreta tips är att rida saktare och låta det ta längre tid, då lär man sig tekniken, därefter kan man fixa till energin i vändningen så den verkligen blir samlad.

Jag skulle nog inte dra ner på energi- om man tänker tävla.

Det är ofta då som man sen måste driva i vändningen- för att den ska trampa runt.Om man vänder för ytterhjälperna samt vikten o ser till att hästen är ställd o böjd rätt- blir det plättlätt;)

centrera vändningen lite mindre och rid som mer volt tillbaka innan skritten är samlad.

Jag skulle nog inte dra ner på energi- om man tänker tävla.

Det är ofta då som man sen måste driva i vändningen- för att den ska trampa runt.Om man vänder för ytterhjälperna samt vikten o ser till att hästen är ställd o böjd rätt- blir det plättlätt;)

Nu skrev hon ju att hon bara gör det för att "få koll på hjälperna", så jag antog att hon inte ska tävla. Problem med bakdelsvändningar är i princip alltid ryttarrelaterat. Det är inte svårt för hästen att göra dem, men för ryttarna.

Ajajabaja, absolut inte vända för ytterhjälper! Vända för innertygel, ytterhjälper verkar mothållande.

Man behöver inte ha ngt mothållande om man sitter korrekt:p

Det måste man däremot om man driver med innersk. Samma fel som man inte ska göra i galoppen.

har fått 8 or av Sthlms "hårdaste" domare:banana::angel: på piruetterna

Tack allihopa :)

Tävla ska vi väl, någon gång i framtiden :D Men för tillfället är det högst otävlingsmässigt och som ni verkade fröstå endast för att vi ska få lite mer koll på varandra. Men man vill ju inte frö den sakens skull göra felaktiga vändningar "bara för att".

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 733
Senast: tuaphua
·
Gravid - 1år I sommar ska maken, jag och vår lilla bebis resa till makens familj och tillbringa uppåt sex veckor där. Flyget tar några timmar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 493
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?