Bakdelsvänding

Centaur

Trådstartare
Hur lär ni in det?
Försöker lära min häst det nu men det känns som det blir mer helkropssvändingar.... :p
Så vill jättegärna ha lite tips på hur ni brukar lära in det, vad man ska tänka på och så....

Sv: Bakdelsvänding

Jag lär in genom att bara flytta ett steg åt gången och aldrig fler steg än att hästen fortfarande gör rätt. Minns dock inte xakt hur jag gör, det bara blir så, men vikten ngt utåt och yttertygeln mot halsen för att flytta undan framdelen.

vänder ett steg i taget,sen rakt fram vänder ett steg till
har alltid funkat kanon för mig,blir snabbt en liten fin vänding utan skruv och bananhäst

Vänder du den i vanliga fall för innertygeln, eller med vikthjälpen?
Och i så fall, hur använder du din vikthjälp?
Jag frågar för att jag hade problem med vändningarna när jag i vanliga fall använde en för stark vikthjälp. Stjälpte hästen lite innåt alltså. :cool:
Så det kan väl vara nåt att kolla upp, man ska ju sitta mitt över hästen, men det är lätt att glömma ibland. :D Speciellt på unga hästar som man vill "hjälpa" för mycket...
När man vänder hästen på rätt sätt kan man börja rida som en volt tillbaka, och kräva mer vars efter.

Man använder vikthjälper som just en hjälp att utföra saker lättare, då hästen vill ha en mitt på.

Bakdelsvändning är en centrerad volt tillbaka.
Då ska hästen var ställ o ngt böjd i bålen.

"Fixa till" det först sen vänder du för yttersk. o trampar ner i inre stigbygeln.
innersk. ligger intill bara o anv änds bara vid behov av lite drivning framåt. För att bibehålla trampet runt

Noga som de andra redan sagt att du sitter rakt över hästen. I början får du kanske leda lite extra överdrivet ut med inner handen så han förstår vart han ska, och att du har honom ställd hela tiden. Ytterskänkeln puttar på - dra inte bak den. Noga med att inte ruscha runt honom utan känn stegen.

absolut inte centrera för mycket - volt tillbaks på bakdelen som sagt. Dessutom sliter det på dom när det blir centrerat, jag brukar bara centrera ordentligt typ ett par ggr innan tävling och sen i själva programmet. utöver det är det större vändning som gäller till vardags bruk.

bakdels vändning är faktiskt oftast lättare för dom än framdels vändning. gäller bara att du tar det lugnt och sitter rätt.

Okej, jag ber nog om för mkt centrering. :o Är ju van vid min gammling som kunne göra det i galopp utan problem. Så det är inte fel att han flyttar bakdelen lite också? Det rättar till sig efter hand som han lär sig/blir starkare?

Annars gör jag som axel beskriver, men jag ställde nog lite för höga krav på honom.

Suisyola, hur många steg fram tar du? Ett eller flera?

Jag har inte lärt honom framdelsvänding faktisk, då jag tycker det lär dom att ha mer vikt på framdelen och det är ju inte det man vill uppnå.

Är du osäker elelr behöver hjälp, så trän för en tränare. Den ser dina fel, och hjälper dig mycket! Du kan göra en grej minimalt fel och dins häst förstår inte. mitt råd! Du behöver itne åka till den bästa elelr dyratse tränaren i trakten heller...

Visst, men när hästen vägrar åka nånstans så
är det ganska svårt ser du........ Sist vi var iväg och tränade tog det 8 timmar att få hem honom. :smirk:

Min nya extra stora Böckmann kommer förhoppningsvis snart så då hoppas jag att han tycker det är bättre, så vi kan åka och träna.

Annars håller jag med om att det givetvis är bäst om man har en duktig person på marken som kan hjälpa till, men går det inte så får man göra det bästa ut av det. Har ju lärt honom allt annat själv så vi borde ju fixa det här också. ;)

Bakdelsvändning (skrittpiruett) är sluta på en volt, olika grader av centrering beroende ork osv. Bakhovarna ska trampa i en så liten cirkel som möjligt.

Börja med sluta på rakt spår, få hästen böjlig och uppmärksam på vikthjälper och spänningar i insida lår och (om nödvändigt underskänklar). Sedan mer sluta, öppna, förvänd sluta i skritt, hela tiden framåt.
Sedan kan man göra en liten volt tillbaka i sluta, 2 steg kanske (vet inget om hästtyp, ålder blablabla) och rakt fram och massvis med beröm så fort hästen ens tänker rätt. Halva piruetter är bra för att vända över ridbanan och byta varv ect. Sedan en 180 graders vändning över 1 hästlängd för att få sidoförflyttningen.

Ryttaren ska tänka på att följa med i vändningen, ser ofta ryttare som sitter verkligen rätt över hästen och motarbetar det som försöker göras. Att skjuta fram axeln åt det hållet man ska funkar (då sitter man inte till och hindrar ryggen) och samtidigt titta på baken och "bortåt" vart du ska sedan. Rena överkurser är sedan att innerskänkeln (som sedan blir ytter efter vändningen) aktiverar det bakbenet som flyttar på sig att lyfta högre och luftigare. Men det gör man absolut inte på gröna hästisar!

Om inte hästen kan sluta eller skänkelvikning så kan man inte göra fram- och bakdelsvändningar... Men när poletten trillar ner i hästen så kan man bara njuta <:)

Tack!!! :bow: Ska läsa det där några ggr så det fastnar ordentligt. :D
Han är jätteduktig på sidorörelser så han kan "flytta". För det mesta enbart för vikthjälper och att jag ställer om min kropp sas (vrider om skuldrarna lite).
Han tycker faktisk det är så roligt att han börjar med det så fort jag sitter det minsta snett, typ "Aha!! var inte det där en fråga om att göra öppna/sluta? Jag låtsas som det iaf, för det är skoj! :angel:"

Bakdelsv o skritt piruett är inte riktigt samma sak.
I bakdelsv. tillåts ca 1 m. diameter på bakbenens halvcirkel.

Pirutten utförs i samlad skritt.
Att inte få göra bakdelsv. om man inte kan öppna o sluta var väl att ta i.
Om man kan rida en volt, så kan man oxå göra en mindre volt tillbaka

Man ska inte rida den i sluta, för bakbenen ska inte korsa varandra.

Frambenen ska gå runt / en längre väg, än bakbenen.

Du ska heller inte rida tillbaka till spåret sidvärts,, på tävling.

Framdels vändning är ett bra sätt att lära sig att hålla rätt på bogarna.

Centaur skrev:
Okej, jag ber nog om för mkt centrering. :o Är ju van vid min gammling som kunne göra det i galopp utan problem. Så det är inte fel att han flyttar bakdelen lite också? Det rättar till sig efter hand som han lär sig/blir starkare?

Annars gör jag som axel beskriver, men jag ställde nog lite för höga krav på honom.

Suisyola, hur många steg fram tar du? Ett eller flera?

Jag har inte lärt honom framdelsvänding faktisk, då jag tycker det lär dom att ha mer vikt på framdelen och det är ju inte det man vill uppnå.

Nej det är absolut inte fel i början, det viktiga är ställningen, trampet igenom och att han tänker rätt. centreringen är second...

ang framdelsvändning så är ditt resonemang ju ofta det argumentet man hör. Dock är en rätt utförd framdelsvändning mycket lösgörande, och vikt på framdelen är relativt - det beror på hur man rider rörelsen.
sitter man lugnt igenom och låter hästen trampa i varje steg och har den rätt uppe för ytter, dvs inte vrider den runt, så är det inte någon katastrof alls, - snarare ytterligare en övning som gör hästen mjuk och flexibel.

"här vänder vi för baken, här vänder vi för sidan, här vänder vi från andra sidan, och nu vänder vi på frammen". The sky has no limit. Flexibiliteten gör hästen versatil och mycket lyhörd för hjälper och rörelser. Inte ska man sitta och nöta och tjata framdelsvändning, men det är en bra grundrörelse för den grundutbildade hästen att behärska och kunna utföra då och då, definitivt.

Kl.

vad är framdelsvändning och bakdelsvändning?:crazy: :o blandar alltid ihop dem..

Kan du inte försöka fixa hem en tränare då, eller har du ont om plats? För annars kan du ju ta hem en tränare. Blir iofs lite dyrare, men det tar ju igen sig med bensin pengar o.s.v.

Förbered från marken genom att flytta först bakdel och sedan när det funkerar framdel, ett steg i taget. Tryck på baken (i alla fall bakom/på det ställe din skänkel ligger vid skänkelvikn/framdelsvändning) tills hästen lutar sig bortåt, beröm och släpp tryck. Öva ett par gånger tills hästen fattar. Sedan håller du kvar trycket tills hästen flyttar sig innan du tar bort och berömmer.

Framdelsvändning:

Stå still. Tänk på vad du vill, stå still, men vrida dig och hästen.

Led med inner tygeln åt det håll du vill, håll emot på yttre. Ev kan du ta båda händerna och föra samtidigt åt det håll du vill vända, med överkroppen, men inte över mankammen.
Sitt mitt över. Använd ytter skänkel för att "flytta undan" hästen, med skänkeln lite längre fram än vid ex skänkelvikning. Parera med övriga hjälper om hästen försöker med något annat. Sitt rak! Titta framåt/åt det håll du vill!

Beröm första steget genom att släppe inner tygel och klappa och använda rösten.

Hoppas det kan vara till nån hjälp! Tror jag gör så här ung för att lära hästar, sedan blir det ju mer finlir när hästen kan!

Börja träna halva vändningar. Alltså ett kvarts varv. Centrera inte rörelsen utan rid som en liten volt tillbaka och känn att hästen följer den ledande inre tygeln. ( som är den vändande hjälpen) håll emot bakdelen med ytter skänkel. Centrera efterhand som hästen är med på noterna. Viktigt också att hästen går fram hela tiden och inte stannar i vändningen eller tänker bakåt.
Om vändningen påbörjas på en långsida så vänder du några steg på en liten volt tillbaka och sedan fortsätter du rakt över mot nästa långsida. Då underhåller du framåtbjudningen.
Gör inte hela vändningar förrän hästen gör den halva bra. Centrera rörelsen lite i taget så hästen bibehåller sin bjudning. Viktigt är också att hästen är böjd i bålen i vändningen.
En bra tanke är : Vänd själv och ta hästen med dig.

Den vändande hjälpen i en bakdelsvändning är: LEDANDE INRE TYGEL. Yttre skänkel ska enbart vara mothållande på bakdelen.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
319
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Krångla inte till hanteringen – och hoppa inte på alla nya trender! Träna i stället hästen på det du vill att den ska kunna – och lär...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka