Bakbensskydd för hästar tom 6 år

Sv: Bakbensskydd för hästar tom 7 år

att få bort teknikskydden frånh unghästarna skulle jag tro. Vettig regel tycker jag :)

Ett tramspåfund tycker jag. Få bort teknikskydd från unghästar är en sak. Men dels inkluderas här också 7-åringar, dels finns det en hel massa sorters bakskydd med t.ex. två remmar eller elasticitet i remmarna som inte är teknikskydd.

Jag ska alltså köpa nya benskydd, igen. Veredus young jump tror jag att jag satsar på. Ska kika på EuroHorse. Frågan är dock om jag ska ta svarta eller bruna och om de finns i Small. Har hittills bara sett M och L.
Ny sadel ska provas ut först efter fölningen :crazy: (Vet alltså inte vilken färg det blir.)

Senast ändrad:

Är det elastisk knäppning på bakskydden? Isf, nej. I övrigt är det väl bara till att mäta och väga skydden.

nu blev jag förvirrad, trodde de skulle va okej.
Men hur blir det då med benlindor?
De är ju högre än 15 cm.

Det är väl samma regler som vid breeders/championat och scandinavian open?

Jag förstår dock inte varför de ska vara minst 5 cm höga på utsidan och max 15 på insidan, kan någon motivera det?
Massor av skydd går ju bort då...

Senast ändrad:

Jag vet faktiskt inte hur det är med benlindor. Använder aldrig det vid hoppning så har inte reflekterat över saken men det är ju klart knepigt.

Hmm, jo kanske - fast i championatet är inga bakbensskydd alls tillåtna väl?
Använder dem inte så ofta så egentligen inte något stort problem. Brukar ha strykkappor på bak när jag rider på gräs/broddat.
Om regeln endast är för att hindra använding av teknikskydden borde man kunna skriva på annat sätt?

Benlindor borde ju inte vara tillåtna (är oftast elastiska och högre än 5/15 cm)

men benlindor har väl aldrig varit tillåtna? eller jag som missat något?

(har dock inte hunnit läsa hela nya TR än)

Fast de behöver inte vara av läder. Jag har iofs inte mätt mina bakskydd, men jag tror att de klarar måtten. De liknar de som Remix har i länken och kardborrebiten som man drar är bara just kardborrematerial, ingen elastisk bit alltså. Sen är det typ neopren på insidan av skyddet(=mjukt material) och en hårdare plastkåpa på insidan av kotan som skydd för slag.

Blev lite rörigt, men ni förstår kanske... :grin:

Det är väl bara Veredus young jump som är tillåtna?
I falsterbo 08 så fick ryttarna låna/ hyra dem skydden.

Men denna reglen är väl bara på championaten?
Jag får väl forsätta ha vanliga skydd/lindor på min 5 åring på vanliga lokala/regionala tävlingar?
*har inte läst igenom hela Tr*

Nej, det är det som är skillnaden mot detta året. Det som står i TR gäller för alla tävlingar. Tidigare har denna regel endast stått i SwedeHorse eget reglemente.

*funderade ett varv till*

Det måste finnas andra fabrikat som är godkända. Jag har svårt att se att Ridsportförbundet skulle vara "köpta" på det viset. Sen att en viss tävlingsplats tillhandahåller/hyr ut ett visst märke, det är ju en helt annan sak... Som sagt var - jag tror att mina "no name-skydd" faktiskt är godkända. Jag köpte dem i somras när jag upptäckte att de jag hade gick under kategorin "teknik-skydd" och letade upp sådana som inte skulle vara det.

F*n vad tråkigt.
Har en häst som har en tendens att sparka efter hinderna så han får sår på benen så har han alltid lindad bak vid hoppning.
Jaja, får väl bara åka & köpa nya skydd & hoppas på det bästa..

Jag blir alltid osäker när det står (läste igenom TR) "..tom 7 år..". Inkluderas även 7 åringarna i de bestämelserna då eller "slipper man" de reglerna om hästen blir 7 "nu efter nyår"? ( en f-03 alltså)

haha, jag hatar också när dem skriver så.:o
Som det med skyddsväst tom 19 år (?) jaha gäller det dem som är 19 då?:angel::o

Får hoppas någon som är klokare än oss som kommer med ett bra svar:D

"tom 7 år" betyder ju till och med 7 år vilket alltså innebär att det innefattar hästarna även det år de är sju år. En -03a är 7 år 2010 och omfattas av reglerna. 2011 gäller de inte för en -03a då den blir 8 år.

oh, tack :)
så då ska min 04 ha dem skydden 2 år till :mad::cool:

Liknande trådar

J
Hoppning Hej! I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute...
2
Svar
23
· Visningar
6 872
Senast: zanque
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar