Sv: Bakbens aktivitets övningar
Ohh får jag stjäla din häst?
älskar såna hästar!
Fast jag förstår om man får sämre poäng för det..
Man kan ju avdramatisera piaffen som du verkar ha försökt göra men snarare än att "förstöra" den väldigt satta traven skulle det nog löna sej bättre att lära om hela momentet. Att få hästen att se det mer som trav på stället (om den nu inte släpar bakbenen i normala traven
) nu är inte jag nån expert, man kan använda spöt precis en bit bakom saedln för att stimulera hästen ur samlingen (hua
) eller jobba mycket från marken där du har lättare att justera just benen.
Men en metod som skulle kunna fungera är att justera sina hjälper. Tänk att hästen ska vara otroligt LÄTT i hjälperna, den ska omedelbums gå mycket framåt så snabbt du ger en mycket lätt skänkelhjälp. Men förstör inte det genom att bromsa med tyglarna och när du tar tygeltag tar du snabba tydliga kramningar och inte i två tyglar i taget utan i takt med frambenen för att sedan övergå till milda knappt synliga kramningar när hästen börjar förstå den hjälpen.
Om man tränar massor med såna här igångsättningar/avsaktningar tills det sitter så har du fått hästen "alert" OCH lätt i hjälperna vilket är ganska optimalt för att bibehålla aktiviteten..
Då använder du tyglarna till att korta upp traven (diagonala tygeltag, du tar i den tygel vars framben är i luften dvs motsatt det som är i marken) väldigt tydligt och med sitsen sätter du dej "belastande" dvs samlande.
Vill hästen sakta av använder du inte skänklarna utan petar med sporrarna. Det är stimulerande skulle man kunna säga samtidigt som det är framåtdrivande utan att bokstavligt talat driva framåt.
Tänker hästen för mycket bakåt eller börja sega så sätter du dej mindre belastande (egentligen ska du bara sätta igång hästen med sitsen sen ska hästen hålla det) och driver med skänklarna, som hästen nu ska svara väldigt snabbt på, fram hästen och saktar av igen när hästen hunnit svara på hjälpen några steg. Tänk explosivt, be gärna om ökad trav direkt från piaffen.
Risken är att du får snabbare takt, men det kanske det är värt till en början?