Bakbens aktivitets övningar

S

SnaBella

Jag skulle vilja ha lite tips på övningar som får hästen att jobba med bakbenen så man verkligen känner det där trampet där bak.
Så hästen trampar under sig mer och jobbar med ryggen helt enkelt.

:bow:

Sv: Bakbens aktivitets övningar

Mycket skolor hjälper hästen att hitta rätt med bakbenen och bli kroppsmedveten överhuvudtaget:)

Volter, serpentiner, övergångar. Skänkelvikningar och skolor...

Alltså, i stort sett alla dressyrövningar är ju till för att förbättra hästens bakbensaktivitet, så det är bara att trimma på! :D

Egentligen är det väl inte så mycket VAD man gör utan hur man gör det..
Ifrågasätt gärna grunderna ibland, alltså testa gränserna för hur bra de kan bli.
Grunderna anser jag är: lydnad och förståelse för hjälperna, ärlig sökning framåt/nedåt, avslappning (även mentalt), arbetsvillighet, att hästen går jämnt med bogar/bakdel (rakriktning) och kanske något jag glömt..

Har man en ärlig framåt/nedåtsökning, en häst som lyssnar snabbt på lätta hjälper men utan att bli spänd/stressad, som bjuder bra... då har du garanterat redan en del bakbensaktivitet.
Därifrån jobbar man halvhalter, övergångar (med lätta hjälper och avslappning) skolor, galoppfattningar...

Som sagt, oftast är det grunderna som kan bli bättre :)

Jag har en segis som i piaffen liksom tappar lyftet i bakbenen. Han är väldigt ivrig och frambenen lyfter som attan. Men han sätter sig för mycket så han orkar inte lyfta upp bakbenen. Har provat övningar som några steg piaffe sedan trav framåt, sedan några steg igen osv. Arbetet gör jag i handen men det går trögt måste jag säga. Finns det något man kan göra för att få trampet att ha samma höjd så att säga, som i traven. Jag har undrat över om det är fysiskt omöjligt för den här hästen att höja steget i piaffen. Om jag ber om detta börjar han istället med en början till passage. En långsammare rörelse fast med högre lyft.

Ohh får jag stjäla din häst? :love: älskar såna hästar! :)
Fast jag förstår om man får sämre poäng för det..

Man kan ju avdramatisera piaffen som du verkar ha försökt göra men snarare än att "förstöra" den väldigt satta traven skulle det nog löna sej bättre att lära om hela momentet. Att få hästen att se det mer som trav på stället (om den nu inte släpar bakbenen i normala traven ;) ) nu är inte jag nån expert, man kan använda spöt precis en bit bakom saedln för att stimulera hästen ur samlingen (hua:eek: ) eller jobba mycket från marken där du har lättare att justera just benen.

Men en metod som skulle kunna fungera är att justera sina hjälper. Tänk att hästen ska vara otroligt LÄTT i hjälperna, den ska omedelbums gå mycket framåt så snabbt du ger en mycket lätt skänkelhjälp. Men förstör inte det genom att bromsa med tyglarna och när du tar tygeltag tar du snabba tydliga kramningar och inte i två tyglar i taget utan i takt med frambenen för att sedan övergå till milda knappt synliga kramningar när hästen börjar förstå den hjälpen.
Om man tränar massor med såna här igångsättningar/avsaktningar tills det sitter så har du fått hästen "alert" OCH lätt i hjälperna vilket är ganska optimalt för att bibehålla aktiviteten..

Då använder du tyglarna till att korta upp traven (diagonala tygeltag, du tar i den tygel vars framben är i luften dvs motsatt det som är i marken) väldigt tydligt och med sitsen sätter du dej "belastande" dvs samlande.
Vill hästen sakta av använder du inte skänklarna utan petar med sporrarna. Det är stimulerande skulle man kunna säga samtidigt som det är framåtdrivande utan att bokstavligt talat driva framåt.

Tänker hästen för mycket bakåt eller börja sega så sätter du dej mindre belastande (egentligen ska du bara sätta igång hästen med sitsen sen ska hästen hålla det) och driver med skänklarna, som hästen nu ska svara väldigt snabbt på, fram hästen och saktar av igen när hästen hunnit svara på hjälpen några steg. Tänk explosivt, be gärna om ökad trav direkt från piaffen.
Risken är att du får snabbare takt, men det kanske det är värt till en början?

Hej,

Tack för ditt svar!

Jag tror att min pålle tycker det är himla roligt med piaffe. Om jag rider honom i rörelsen (vilket inte händer så ofta då jag jobbar på denna rörelse från marken) Blir han bara så ivrig och börjar med galopp på stället eller passage med frambenen medans bakbenen inte orkar bära. Så klart är det mig det är fel på som inte har koll på hjälperna därför finner jag det lättare från marken.

Har svårt med det där med balansen mellan tygeltag och skänkel tror jag. Har nog ganska lätt för att bromsa hästen som du beskriver. Det blir liksom döden istället för action när jag ska rida in i piaffen. Det blir ett hack imellan rörelserna om du förstår vad jag menar. Trav trav trav....klonk...krash..blir slö...driver med sporren...klonk...piaffe..(eller som hästen säger...va! vad menar du..galopp, nej, piaffe, nej, terre a terre...trampa med frambenen som attan, passage)...klonk...framåt...trav trav trav..

Jag ska prova med diagonala tygelhjälper, har kortat ner honom mer med ytter som en halvhalt liksom. Tack!

En till grej som jag kom på är att det kan vara bra att känna att man har kontroll på höfterna (om du inte redan vet med dej att du har det) för "slöheten" i bakbenen kan ju bero på att den tycker att den inte får plats med bakbenen för att den vrider på höfterna.. Särskilt om den misstar det med galoppfattning.. Å andra sidan så är det ju lättast att få kontroll på höfterna om man rider hästen böjd innan och rider lite sluta till exempel - den metod jag personlign tycker är lättast för att få kontroll på höfterna - men DÅ lär det vara väldigt lätt för din häst att misstolka.

Sporrarna kan man ju också använda för att peta lite i varje steg bara precis när man vill samla hästen i piaffen. Inte nödvändigtvis att hacka om hästen missförstår det. Sen så kanske du skulle ha nytta av att tänka lite framåt med sitsen istället för samlande om hästen blir för mycket "bakåt". En balansgång..

Lycka till :)

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 706
Senast: Askur2017
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 403
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022