bakåt bruten tåaxel, tips och råd

Sv: bakåt bruten tåaxel, tips och råd

Det spelar ingen roll att det är just en barfota verkare som verkat hästen. Som någon sa tidigare i tråden så finns detta problem även hos jbvs hovslagare. Sen tkr jag inte det är någon vidare metod jag heller men men

Hur ofta skos hon om nu? Jag hade nog gjort det en gång i månaden för att de ska gå snabbare. Varför kan du inte ta bilder nu?

Absolut inga problem med barfotaverkare! Hade en jätte duktig tjej på min häst innan som fick till en början på rätt vinkel väldigt bra, dock behövdes skor för detta problem. Annars har jag oftast haft mina hästar barfota. Hon skos var 5e vecka nu. Hovslagaren sa att skulle vi ta kortare tid mellan skulle han "inte ha så mycket att göra" eftersom hon växer ganska sakta. Jag skulle kunna ta bilder nu, bara jag som vill se en konkret skillnad från bild till bild, ska ut till stallet i eftermiddag, kan klicka en bild då och lägga ut för att se om det blivit någon skillnad från förra bilden jag la in, förslag på hur jag ska ta bilderna? Framifrån och sidan, baki, under?

Hej! Lite tankar från min sida, tycker du ska ta bilder framifrån gärna hela benet med på bilden och närmare bild på hoven samma sak från sidan gärna hela frambenet samt lite närmre på hoven och bakifrån på hoven. Varför hela benet? jo för att man ska kunna se hela benets vinkel, man skor inte hoven utan man skor benet med dess vinklar.

7-nails funkar bra, dock så kan man inte sätta dom så långt bak i trakten som man skulle behöva i detta fall.

Dagens moderna kilsulor samt kilar är i så pass bra kvalitet så dom sliter knappt något på hoven jämfört med de äldre sulorna samt kilar.

De jag tycker ska göras på din häst är att lägg skor med sidokappor så man kan korta tån så mkt som möjligt, redan där kan du ändra vinkeln lite men man måste verka ner tån så man får en bra tå vinkel oxå. Samt att skon ska ha en stråltryckare, de är som en ringsko fast de går in en "pil" som ger extra tryck på strålen som gör att de avlastar hovväggarna samt trakterna, man kan även lägga en flytsula i hoven som ger extra stöd och support för den inre hoven och ger ännu mer avlastning av hovväggar samt trakter. Detta gör att trakterna inte kommer belastas så mkt vilket gör att dom inte slits hårt. Vilket i sin tur gör att dom växer bättre. Man måste även våga raspa lite på trakterna så man kan flytta den bakåt lite, annars händer ingenting.

Men se till att utlägget bakåt för inte bli för långt, då riskerar du en hävstångs effekt som gör att trakterna slits ännu mer.

Varför en häst får understuckna trakter kan beror på flera olika saker som tex: Ärftlighet, fört korta skor i för långa skoperioder, hög belastning i trakterna pga extriören, rörelsemönster med hårda islag i trakterna.

Lite tankar från min sida.

Hej! Lite tankar från min sida, tycker du ska ta bilder framifrån gärna hela benet med på bilden och närmare bild på hoven samma sak från sidan gärna hela frambenet samt lite närmre på hoven och bakifrån på hoven. Varför hela benet? jo för att man ska kunna se hela benets vinkel, man skor inte hoven utan man skor benet med dess vinklar.

7-nails funkar bra, dock så kan man inte sätta dom så långt bak i trakten som man skulle behöva i detta fall.

Dagens moderna kilsulor samt kilar är i så pass bra kvalitet så dom sliter knappt något på hoven jämfört med de äldre sulorna samt kilar.

De jag tycker ska göras på din häst är att lägg skor med sidokappor så man kan korta tån så mkt som möjligt, redan där kan du ändra vinkeln lite men man måste verka ner tån så man får en bra tå vinkel oxå. Samt att skon ska ha en stråltryckare, de är som en ringsko fast de går in en "pil" som ger extra tryck på strålen som gör att de avlastar hovväggarna samt trakterna, man kan även lägga en flytsula i hoven som ger extra stöd och support för den inre hoven och ger ännu mer avlastning av hovväggar samt trakter. Detta gör att trakterna inte kommer belastas så mkt vilket gör att dom inte slits hårt. Vilket i sin tur gör att dom växer bättre. Man måste även våga raspa lite på trakterna så man kan flytta den bakåt lite, annars händer ingenting.

Men se till att utlägget bakåt för inte bli för långt, då riskerar du en hävstångs effekt som gör att trakterna slits ännu mer.

Varför en häst får understuckna trakter kan beror på flera olika saker som tex: Ärftlighet, fört korta skor i för långa skoperioder, hög belastning i trakterna pga extriören, rörelsemönster med hårda islag i trakterna.

Lite tankar från min sida.

Tack för tips! Hann läsa detta nu då jag redan varit i stallet. Hade glömt att ta med kameran så snabb filmade med mobilen, en väldigt luddig och dålig film men man ser lite! http://www.youtube.com/watch?v=D4y9Kl4MnVA

Här är några dåligt tagna bilder med mobilen (bilden framifrån ser hon utåttåad ut på ena fram, men hon står bara lustigt. :) )

http://hannelangels.blogg.se/images/2011/dsc_0078_175958323.jpg

http://hannelangels.blogg.se/images/2011/dsc_0079_175956503.jpg

Din förklaring på åtgärder låter väldigt mycket som det vi gör, förutom att vi inte har något "stöd". Ska höra med min hovis varöfr han inte har lagt stöd och vad han anser. Ska även höra om han alls drar något på trakterna, men tror inte det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka