Baka utan ägg?

Mirtai

Trådstartare
Vi ska ha 7-års kalas i helgen och det är beställt chokladtårta. Lätt fixat tänkte jag, men idag fick jag veta att
en av de inbjuda är allergisk mot ägg. Så nu vet jag inte vad jag ska hitta på?

Har gogglat lite men hittar inget som verkar bra? Massor med recept som jag tycker låter bra, men som jag är tveksam till om barnen skulle gilla...

Så har ni några bra tips? Gärna något som iaf påminner om en chokladtårta och är barnvänligt!

Alternativet är såklart att göra en tårta med ägg men fylla på med andra saker också, men det skulle vara roligare att göra en tårta som alla kan äta :)

Chokladkaka utan ägg:

• 4.5 dl vetemjöl
  • 3 dl socker
  • 3 msk kakao
  • 3 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 dl mjölk (valfri sort)
  • 1 dl smält smör
  • 1 dl kokande vatten
Gör så här:
  • 1. Blanda ihop de torra ingredienserna väl. Häll i mjölk, smält margarin och kokande vatten. Blanda ihop och häll i valfri form. In i ugnen på 175 grader i ca 45 minuter.
Sen är det ju bara att göra så många man behöver till en tårta, olika former eller liknande och så täcka den med frosting eller ganasche :)

Chokladkaka utan ägg:

• 4.5 dl vetemjöl
  • 3 dl socker
  • 3 msk kakao
  • 3 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 dl mjölk (valfri sort)
  • 1 dl smält smör
  • 1 dl kokande vatten
Gör så här:
  • 1. Blanda ihop de torra ingredienserna väl. Häll i mjölk, smält margarin och kokande vatten. Blanda ihop och häll i valfri form. In i ugnen på 175 grader i ca 45 minuter.
Sen är det ju bara att göra så många man behöver till en tårta, olika former eller liknande och så täcka den med frosting eller ganasche :)

Åh, tack!

Hur är den i konsistens? Som en kladdkaka?

Kladdkaka med tofu (dessutom glutenfri). Alla som ätit den är helt lyriska, blir väldigt jämnt krämig iom vattenbadet. Jag brukar lägga segt kola lager på toppen när jag vill festa till det. Silkestofu finns ofta vid sushi på tex ica

Vi ska ha 7-års kalas i helgen och det är beställt chokladtårta. Lätt fixat tänkte jag, men idag fick jag veta att
en av de inbjuda är allergisk mot ägg. Så nu vet jag inte vad jag ska hitta på?

Har gogglat lite men hittar inget som verkar bra? Massor med recept som jag tycker låter bra, men som jag är tveksam till om barnen skulle gilla...

Så har ni några bra tips? Gärna något som iaf påminner om en chokladtårta och är barnvänligt!

Alternativet är såklart att göra en tårta med ägg men fylla på med andra saker också, men det skulle vara roligare att göra en tårta som alla kan äta :)

½ mosad banan ersätter 1 ägg läste jag nu! :up::up:

Så ta ditt vanliga recept och kör på!

Har gjort kladdkaka utan ägg mjölk och gluten och ingen visste om det utan åt med god aptit.
Bara de som var allergiska visste att de kunde äta dem.
Av nån anledning tror en del att utan ägg mjölk eller gluten ska smaken vara konstig. :)
Finns massor av bra tips på nätet

Tack för alla tips!

Jag vill helst inte göra kladdkaka, jag har gjort förut utan ägg med gott resultat men nu är det chokladtårta som är beställd ;) och för mig är det inte samma som kladdkaka.

Vad vill du ha för typ av tårta? Alltså kan du länka nåt recept med ägg som du hade velat göra? För jag tycker det finns sanslöst många goda utan ägg, och i de där det finns ägg är det ju enkelt att byta ut. Så svårt att tipsa när jag inte vet vad du är ute efter, och vad som är tveksamt om barnen skulle gilla.

Vad vill du ha för typ av tårta? Alltså kan du länka nåt recept med ägg som du hade velat göra? För jag tycker det finns sanslöst många goda utan ägg, och i de där det finns ägg är det ju enkelt att byta ut. Så svårt att tipsa när jag inte vet vad du är ute efter, och vad som är tveksamt om barnen skulle gilla.

Typ den här http://mittkok.expressen.se/recept/min-basta-chokladtarta/

Det jag menar att barnen inte gillar är när det blir mer "vuxen" smak på det, mindre sött helt enkelt. Hittade också ett fantastiskt recept utan ägg, men det innehöll konjak så tror det är tveksamt på barnkalas :p

Typ den här http://mittkok.expressen.se/recept/min-basta-chokladtarta/

Det jag menar att barnen inte gillar är när det blir mer "vuxen" smak på det, mindre sött helt enkelt. Hittade också ett fantastiskt recept utan ägg, men det innehöll konjak så tror det är tveksamt på barnkalas :p

Jag är inte så bra på att baka med mjölk/grädde och det var väldigt mycket sånt i den där. Men det är ju bara ägg i bottnarna, så du kan ju byta ut det eller göra andra bottnar. Förr använde jag alltid no egg men tycker det ger lite bismak numera så nu brukar jag bara strunta i äggen eller ersätta med sojamjöl eller sojamjölk. Struntar man bara eller ersätter med mjöl behöver man ju dra ned på mjölet eller öka vätskan. Sojamjöl/sojamjölk binder ju ihop så den ersätter ägg på det sättet.

Har ett recept på tårtbotten jag använt en gång, men tror det kommer från en tidning eller bok så pm:ar det.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 919
Senast: Nixehen
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 493
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit