Baka grytbröd

Caoimhe

Trådstartare
Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska förvärma grytan i ugnen, men Le Creuset säger att man inte ska värma en tom gryta utan något slags fett så risken finns att emaljen spricker. Jag skulle bli jätteledsen om jag tog sönder min nya fina gryta.

Ni som brukar göra grytbröd i en emaljerad gjutjärnsgryta - berätta allt! Förvärmer ni eller inte? Bakplåtspapper eller inte? Tips och tricks?

Recept mottages också tacksamt!

IMG_20241016_172418.webp
 
Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska förvärma grytan i ugnen, men Le Creuset säger att man inte ska värma en tom gryta utan något slags fett så risken finns att emaljen spricker. Jag skulle bli jätteledsen om jag tog sönder min nya fina gryta.

Ni som brukar göra grytbröd i en emaljerad gjutjärnsgryta - berätta allt! Förvärmer ni eller inte? Bakplåtspapper eller inte? Tips och tricks?

Recept mottages också tacksamt!

Visa bifogad fil 155084
Jag har en emaljerad och en vanlig. Började i helgen med grytbröd. Gjorde tre stycken då. Ställde in dem bara när ugnen värmdes upp. Min emaljerade står det inget om tom gryta. Hade bakplåtspapper i botten.
 
Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska förvärma grytan i ugnen, men Le Creuset säger att man inte ska värma en tom gryta utan något slags fett så risken finns att emaljen spricker. Jag skulle bli jätteledsen om jag tog sönder min nya fina gryta.

Ni som brukar göra grytbröd i en emaljerad gjutjärnsgryta - berätta allt! Förvärmer ni eller inte? Bakplåtspapper eller inte? Tips och tricks?

Recept mottages också tacksamt!

Visa bifogad fil 155084
Inte svar på din fråga men vilken snygg färg! :love:
 
Det jär gjorde jag.

Nattjäst yoghurt och honungsbröd

2 1/2 dl kallt vatten
2 dl grekisk eller turkisk naturell yoghurt, jag använder på burk den är lite tjockare
2 msk mjuk honung
5 g färsk jäst eller 1 tsk torrjäst
1 1/2 tsk salt
1 dl durummjöl
ca 6 1/2 dl (400g) vetemjöl

Gör så här:

Häll i vatten, yoghurt och honung i en stor bunke, gärna med lock. Rör om och tillsätt jäst, lös upp den färska jästen. Tillsätt salt, durummjöl och lite vetemjöl i taget. Rör om för hand och tillsätt mer vetemjöl under tiden tills du fått en deg. Degen kan med fördel vara lite kletig men inte för lös. Men tillsätt inte för mycket mjöl. Täck bunken med ett lock eller plastfolie, se till att bunken är stor så det inte jäser över.

Låt degen jäsa i rumstemperatur över natten eller ca 9-10 timmar. Degen ska bli bubblig och ha jäst upp en hel del.

På morgonen är degen rätt kletig men det ska den vara, var bara lätt på handen och använd mjöl så går det bra.

Sätt ugnen på 250 grader över och undervärme. Sätt in en gjutjärnsgryta med lock i ugnen och låt den bli varm.

Vänd ut degen på ett mjölat bakbord, knåda inte degen men vik försiktigt ihop degen till ett runt bröd. Låt vila en stund medan ugnen blir varm.

När den vilat en stund så strö över lite mer mjöl, vik ihop brödet igen och lägg upp det på ett bakplåtspapper. Låt vila några minuter.

Ta ut grytan från ugnen och för ner brödet i den varma grytan på bakplåtspappret. Snitta 3 ytliga snitt ca 1/2 cm djupa i brödet. Jag brukar använda ett rakblad men en vass kniv funkar fint.

Sätt på locket och sätt in brödet på ett galler längst ner i ugnen eller ett steg upp. Grädda brödet först 30 minuter med lock. Ta sedan av locket, sänk värmen till 225 grader och grädda ytterligare 15 minuter.

Ta ut brödet och låt det svalna och njut sedan av nybakat gott bröd.

Skär inte i brödet när det är varmt för då degar brödet ihop sig så ha tålamod:)
 
Jag har en likadan gryta (din blå var en snygg ton) och den har gjort grytbröd i några år. Det missfärgar bara emaljen lite på insidan genom att det ser ut att bli lite bränt/fläckigt, men funktionen är densamma.
Grytan förvärms med grytlocket på glänt.
 
Recept grytbröd
1 sats



UGN:250 grader

Gräddas: Nedre delen av ugnen.

25 min med lock

10-15 min utan lock



8 gram Salt

400 gram Mjöl (valfri)

Ca 3 dl vatten 27 grader

½ paket torrjäst



För varje extra ½ sats, lägg på 10 min gräddning med lock.
Dubbel sats är därmed i ugn 45 min med lock och 10-15 min utan. 1 ½ sats använd då också ett ½ paket torr jäst.



Rör ihop ingredienserna i bunken & täck med lock eller plast. (2 sats kräver 5 Liter bunke)

Låt stå ca 1 dygn. Rumstemperatur.



Värm grytan i ugnen, låt locket glepa så att allt blir varmt

Strö lite mjöl i botten så brödet inte fastnar. Häll i degen i den varma grytan & in i ugnen.



OBS! Rör inte om degen efter jäsningen är klar
 
Jag förvärmer min Le Creuset och har inte haft några problem. Det enda jag gjort är att klä in knoppen på locket med lite folie, men din knopp ser mer metallig ut än den min har.

Har inte bakplåtspapper eller mjöl i grytan. Lägger degen på en mjölad handduk efter sista vikningen och använder handduken för att välta ned degen i den varma grytan. Kör sen typ 30 min med lock och sen utan tills ser fint ut.
 
Le Creuset har recept på grytbröd på sin hemsida, där föreslår de själva att man ska förvärma deras gjutjärnsgrytor i 250 grader i 15 minuter. Så jag antar att de borde hålla för det! Gissningsvis blir det inte lika hett i en ugn som det kan bli på en spisplatta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp