Bajshögar-räknar ni? Ämnesomsättning mm - hur tänker ni?

M

MHelena

Då har jag då åter fått något att fundera över....hästens bajshögar:o

Har aldrig tänkt tanken på att räkna högarna i box och sjukhage (som vår ponny står i), kikar mer på hur högarna ser ut i färg och konsistens.

Men igår fick jag då sagt till mig att eftersom vår ponny "pruttar" ur sig runt 10 högar/ dygn så ska det innebära att hon tillgodoser sig näringsämnena i fodret dåligt och att hon har låg ämnesomsättning vilket gör att hon blir lättfödd.

Jag fick inte detta resonemang att gå ihop...
om hon "släpper" i snitt tio högar per dag och om det anses mycket, borde då inte fodret i stort åka rakt igenom tarmsystemet, vilket innebär att hon inte tillgodoser sig näringsämnena i fodret och har hög ämnesomsättning?

Hur tänker ni och vad vet ni om ämnet : antal bajshögar/ dag och hur kopplar ni ndet med hästens ämnesomsättning? Kan ni göra mig lite klokare eller åtminstonde få mig att förstå resonemanget från "människan" som pratade med mig igår ?

Vilken sk*t tråd jag har startat :rofl: har den hamnat i fel forum så får en go moderator gärna flytta på den:grin:

Ha det bra/ MHelena
:bump:

Sv: Bajshögar-räknar ni? Ämnesomsättning mm - hur tänker ni?

vad var det för människa du pratade med ?:P
Hmm är svårt det där, men tror iaf att det visar att hennes mage hålls igång vilket är bra. Tkr ju egentligen inte att det borde göra att hon tar upp det sämre, hästar är ju till för att alltid ha mat i magen.
Har själv tänkt lite på det där, när jag red Billy så bajsade han minst 3 gg varje ridpass oftast 5 gg. Medan Toker typ aldrig bajsade när man var ute med han. Eftersom toker fick betydligt mer grovfoder än Billy så tolkar jag det som att Tokers mage hölls igång ändå, medan billys stod "still" ett tag och sedan kom igång när man började rida...
Vet inte om jag har rätt, så skulle oxå vilja veta :)
Vilka normala observationer vi gör :p

Nä jag har aldrig kopplat antalet högar till någon ämnesomsättning! Bara när det t.ex. kommer ut alldeles för mkt hela korn, då har jag gått över till att krossa havren/kornet.

Sen vet man ju hur det brukar se ut, t.ex. min nordsvensk lägger alltid sina högar på samma ställen. Förra foderhästen skulle skita hela tiden när man red, allra helst 3 ggr eller mer. Andra hästar vill aldrig göra det förrän man kommer hem och tar av sadeln. Sånt är lite "roligt", eller hur man ska säga utan att klassas som galen ;)

Kul att se att det är fler än jag som tänkt på detta..:D

Våra två hästar hemma får ungefär lika mkt mat. Enda skillnaden är att min får 2 kg lucern om dagen utöver det som är lika.
Min häst är något tunn, den andra normal med gräns till tjock.

Min häst skiter dubbelt så mycket. Märks när man mockar i hagen. En skottkärra per dygn. Andra hästen max 1/3 skottkärra.

Det fick mig att fundera över hur min tar upp näring osv. i och med att han är lite tunn. Känns ju verkligen som att allt går rakt igenom honom..

Hoppas det kommer nån expert och svarar i denna tråden.. :bump:

Jag har precis som någon annan svarat gått över till korssat om jag sett att någon skiter ut hela korn.

Jag har faktiskt inte så stor koll hur många högar per dag per häst de släpper, har tre hästar och har lösdrift, och de står inte inne så ofta utan det kan bli ibland 4 högar i lösdriften på en vecka och ibland kan det bli t.ex 20 beroende hur ofta de står inne.

Kul att se att det är fler än jag som tänkt på detta..:D

Våra två hästar hemma får ungefär lika mkt mat. Enda skillnaden är att min får 2 kg lucern om dagen utöver det som är lika.
Min häst är något tunn, den andra normal med gräns till tjock.

Min häst skiter dubbelt så mycket. Märks när man mockar i hagen. En skottkärra per dygn. Andra hästen max 1/3 skottkärra.

Det fick mig att fundera över hur min tar upp näring osv. i och med att han är lite tunn. Känns ju verkligen som att allt går rakt igenom honom..

Hoppas det kommer nån expert och svarar i denna tråden.. :bump:

Här är det tvärtom, lättfödda skiter betydligt mer. Den svårfödda mindre.

Mina står på halm och äter olika mycket av den... skiter alltså även olika mycket.

Jaha där ser man.. Konstigt.
Och då antar jag att du menar att de (som våra) får lika mycket. Eller ja, att de äter ungefär lika mycket, så inte den svårfödda petar i sig lite och den lättfödda vräker i sig betydligt mkt mer. (hoppas du förstår vad jag menar..:))

Det där stämmer Inte på mina. :D Märren som lätt blir rund som en tunna bajsar kanske tre högar/natt medans hingsten som lätt faller ur lägger säkert sju högar.
MEN det kan också bero på skillnaden i deras foderstater.

En morgon hittade jag inte en enda hög i märrens box. Förvisso kvällsmockade jag sent kvällen innan och de gick ut väldigt tidigt, men jag kan säga att jag var halvt hysterisk tills jag hade försäkrat mig om att hästen levde och hade hälsan i behåll.

Jag bara kollar att dom har bajsat när jag kvällsfodrar och att det är lagom många högar på morgonen och att det ser ut som det ska:D

min svårfödda pålle skiter ca 6 högar, medans de tjokare 3 st. jag tänker som så att den tjocke tar till vara på det mesta så att endast lite avfalls rester kommer ut, medan den tunna har svårt att tillgodogöra sig maten o därför kommer det ut mera

Nä, det har jag inte tänkt på. Kollar bara rent reflexmässigt konsistens och färg när jag mockar. Och om det ligger endast 1 hög efter en hel natt, då kan jag börja fundera på om det är nåt fel. Lika om hästen inte har kissat alls över natten t.ex.

Tuvisen: He he...för att svara dig...Människan jag pratade med är ett sk. "proffs" med 3 egna hästar och dottern rider på ridskolan. Hon hörs ofta och vet lika ofta - alltid bäst !!! He he.

För övrigt: Vår lilla tjej är en vandrande kompost på fyra ben - hon äter A L L T !! Skulle inte vilja kalla henne för lättfödd, kan man säga att en häst är "halvfödd" - lite mitt i mellan så där...

Som det verkar i tråden så leder de mer svårfödda "bajseligan" medan de lättfödda är lite mer snåla på att lägga högar. ;)

Men det är fortfarande ingen som har en aning om det finns några teorier en hästs ämnesomsättning kan ses i antalet högar?

M.vh/ MHelena :cool:

Men det är fortfarande ingen som har en aning om det finns några teorier en hästs ämnesomsättning kan ses i antalet högar?

Intressant fråga men ngt jag aldrig har tänkt på.
Men för att svara utan att ha tänkt igenom det så mkt
Jag undrar om det bara går att räkna antalet högar. Jag kan tycka att det skulle vara mängden man jämförde och inte hur ofta det kom ut.

Sedan kan jag tycka att en lättfödd häst måste utnyttja energin i maten bättre. Det som kommer ut är väl mest osmältbara fibrer? Jag undrar om det är ngn skillnad mellan dessa två olika sorters hästar på hur pass mkt de kan smälta fibrerna.Då borde det inte vara ngn skillnad.
Jag vet att en del ponnyer har längre tarmar och för dem är det kanske så. Men för andra undrar jag om det inte handlar mer om energimetabolismen. Jag tror att den kanske fungerar lite olika för olika slags hästar. Men allt detta är bara gissningar från mig.

Jaha där ser man.. Konstigt.
Och då antar jag att du menar att de (som våra) får lika mycket. Eller ja, att de äter ungefär lika mycket, så inte den svårfödda petar i sig lite och den lättfödda vräker i sig betydligt mkt mer. (hoppas du förstår vad jag menar..:))

Nejdå, de får lika mkt. Dock är den lättfödda en ponny och får mer i förhållande till sin kroppsvikt när det gäller t ex hösilage. Men 'högskillnaden' syns när de går på bete också.

Skall det ge ngt måste du ha fullständig koll vad hästen får i nsig o innehållet i högarna.
PL

Ämnesomsättningen styrs av andra faktorer än tarmpassagens hastighet. En häst som skiter ofta kan, pga högre hastighet, ha svårt att hinna utvinna näringen ur fodret och därmed vara svårfödd, dvs kräva mer foder eller foder som är mer lättsmält.

Sedan beror förstås antalet skithögar och storleken på desamma på olika faktorer varav fodrets smältbarhet är en.

Roligt att läsa ditt svar.
Jag inser att jag var lite på fel spår som jag tänkte. Otroligt vad det alltid är komplicerat med många olika faktorer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka