Bajshögar-räknar ni? Ämnesomsättning mm - hur tänker ni?

Sv: Bajshögar-räknar ni? Ämnesomsättning mm - hur tänker ni?

Min svårfödda gamling skiter 3-4 gg per natt men bamsehöga a´la elefant. Ändå är det han som får mest mat av alla i stallet. Den överviktiga araben skiter mest.;)

Kan ju vara så att gamlingen har lite problem med tänderna (helt normalt hos en äldre häst) och därför inte kan sönderdela fodret ordentligt. Detta gör att smältbarheten sjunker och avföringsmängden blir större. Därav elefanthögarna.

Araben kanske tillhör de lite mer stressade och därför har en snabb tarmpassage. Små högar men ofta.

Ja, en skit-teori bara... Det är så många faktorer som påverkar tarmpassage och avföringsmängd, så jag tror att det är svårt att generalisera och säga att svårfödda har det si och så etc.

Jo, gamlingen är 27 år :love:(kbltravare), har slitna och dåliga tänder. Men har ännu inga problem att tugga, vare sig hö, lusern, helhavre eller korn. Det är bara stora morötter och äpplen som är svårtuggade.
Kommer inte många korn havre ut i skiten, drygt 4-5 st per "boll". Är svårfödd, står på fri tillgång på hö och lusernhack, får havre,korn, betfor och vetekli. Är en mkt kräsen herre.:(
Araben som skiter mer, är överviktig, får bara ca 6 kg hö per dag.
Men även svårfödda hblval, skiter mer än vad min gamling gör.
Går ute från ca 8-20 ungefär, så min herre kanske skiter mer ute än inne. Pinkar mest inne, ute skvätter det på benen ju.;)

Förut när min ponny åt havre- och kornkross så sket han jätte mycket. Typ 3 ggr när jag red och några ggr i gången när jag gjorde iordning honom. I boxen var det alltid väldigt skitigt. Men sen när jag tog bort den till sommaren så skiter han mycket mycket mindre, altså inte alls lika ofta. :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka