Bajsätning

Sv: Bajsätning

Går de inte i hage får de ingen mask, iaf inte de vanligaste.

Hästarna bajsar ut maskägg, eller i undantagsfall vuxna maskar. Om hästen direkt äter upp sitt bajs med äggen/de vuxna maskarna blir det ingen mer mask. Utan äggen behöver kläckas, och bli till larver, som hästen sen äter upp (med t ex grässtrån). Larven blir i tarmen vuxna maskar - som lägger ägg som hästen bajsar ut, och som kläcks och blir larver som hästen äter upp - och så går det runt, runt.

Står hästen inte i hage så endera mockas ju äggen bort, eller då i extremfallet när hästen äter sitt bajs innan man hunnit mocka, så äter den upp ägg igen - och inte larver.

Hm, så praktiskt:laugh:
Intressant diskussion, många nya tankar har detta lands hästkultur gett mig..

Det är ju just att bryta den där cirkeln som är anledningen till att mocka hagarna, att låta markerna vila med jämna mellanrum, rotera mellan sommar och vinterhagar och även att avmaska. Att helt enkelt bryta cykeln och minska mängden parasiter som dels kommer ut på betet, och som hästen äter i sig på betet.

Men spanjorernas sätt är ju också ett sätt att 'bryta cykeln' - även om det kanske inte är det mest hästvänliga sättet ;)

Omvänt btw, så om du tar hästar som är parasitfria/maskfria, och släpper på rena marker (dvs marker som är parasitfria). Och sen håller du dem där, du tar inte in nya hästar, skickar inte iväg hästar på bete någonstans etc - då har du parasitfria marker och hästar år efter år, tills något rubbar det. (Typ en häst utifrån som inte är parasitfri och smittar marken, eller att du har din häst i en icke parasitfri hage några veckor på den där kursen, så den där äter i sig larver, och sen kommer hem och bajsar ut ägg).

Det är grymt fascinerande den där cykeln tycker jag, och både hur lätt det är att bryta den OCH hur himla lätt det är att 'rubba det' åt andra hållet och få in 'smitta'.

Ja, hagmockningen är en av de saker jag inte direkt saknar...Minns när jag hade 8 hästar i en hage ute dygnet runt.........:grin:

Andra maskar då? Finns det andra saker de kan få?

Vet inte ang mer ovanliga maskar.

STörsta risken borde, men nu amatörspekulerar jag bara, vara att det blir en ond cirkel med störd tarmflora t ex? Alltså om hästens tarmflora är störd, den äter upp sitt bajs (och samma störda flora) och det blir aldrig bättre.

Och en sak till du som har övat mkt på att räkna foder. Strunta i detaljer som mineraler och sånt, om jag kan få dem att ge bara lucernpellets, ta ett genomsnittsvärde för jag vet inte vilka värde de har här, och halm, hur mkt lucern hade det behövts ge för att balansera upp en foderstat på säg... 5 kg halm? Kan nog få dem att ge olja oxå...Och krosshavre har de.Maler till varje mål för att havren ska vara fräsh...så noga med vissa saker.....

Kom nyss ett fullblod från banan som ser för jävlig ut.... Inga muskler och inget hull, höfter som en ko om du förstår hur jag menar. Kanske 10 år och normalstor, kan den väga 500 kg kanske?

Ja det funderar jag oxå på, det där med tarmflroan. De som är värst dricker MÄNGDER med vatten..Sjuka mängder...

Du frågade dig själv där, ang lucern/halm.

Om man simplifierar det väldigt och tittar på BARA halm och lucern, så 0,6 kg halm och 0,4 kg lucernpellets så har du 'gjort' 1 kg halvhyfsat hö, som skulle ha ungefärligen 7 MJ och 42 gr SRP/kg foder. Dvs ett fullt rimligt hö man skulle kunna hitta på iaf svenska hömarknaden, och du har samma TS som på ett kg hö.

Sen beror det ju på tusen och en andra grejer, men om du kan få dem att ge 60/40 halm/lucern som 'vi i Sverige' skulle ha gett hö så lär hästmagarna må bättre iaf. Går det få tag i lucernhack där så är det ju än bättre.

Och även om värdena skulle slå åt ngt håll på halmen/lucernen, så med reservation för att jag är lite trött i luvan så borde det inte blir några stora fel som skulle kunna ställa till med mer än de har det nu. Om de sen ger olja + havre i hyfsad balans borde man inte fälla totalbalansen alldeles heller.

Tillägg: För att balansera upp 5 kg halm beror ju alldeles på häst. Men det blir inte tokfel om du ger 3-4-5 kg lucern (beroende på häst, och beroende på olja och havremängd. Men om man räknar på underhållsbehov protein och 600 kg häst, så 4 kg lucern och det är täckt. Halmen ger ju ingen prot, bara MJ, men den ser de ju med ögonen hur den stämmer/inte stämmer och ökar väl antagligen havren eller nåt iaf.. :crazy:)

Senast ändrad:

Det låter inte alls dumt att ge dem det förslaget med andra ord. I sverige räknar man på såna pyttedetaljer, här är det mer första hjälpen :D.

Lucernhack är ju det där problemet igen, skrymmande och därför dyrt att frakta, så endast lucernpellets, men bättre än inget alls.

Jiha!!! Igår har de köpt hönät och fyllt dem med säkert 5 kilo över natten och det var bajs i boxarna i morse!!
Så lite kan göra en så glad!:laugh:

Jag har oxå hört det eftersom en del godartade tarm-bakterier följer med ut, och får hästen i sig det så hjälper det att bygga upp deras egna bakterieflora i magen. Det är ju så man tagit fram pro-viva för oss människor och ProEquo till hästar.

Jiha!!! Igår har de köpt hönät och fyllt dem med säkert 5 kilo över natten och det var bajs i boxarna i morse!!
Så lite kan göra en så glad!:laugh:

Ber att få gratulera till att du har lyckats påverka dem att ge hästarna mer stråfoder. Hoppas att det inte blir du som skall stå och packa hönät nu :D
Varför kan de inte bara lägga in det som det är? För dyrt om det kommer kiss på?

det är de mjuka bajsarna som kaniner äter, de äter inte de vanliga "harpluttarna" (generellt sett). Har för mig att det har med vitaminer att göra för just kaninerna.

Ibland kan man köpa lusern på bal i Spanien (Alfa-alfa). Men det brukar vara svårt att få tag på och är säkert dyrt (vet inte hur dyrt jämförts med lusernpellets).

När jag jobbade utanför Malaga i ett stall för 12 år sedan så gav de hästarna halm och någon müsli som det var allt möjligt i (mkt bönor i..), och periodvid när de fick tag på hö så fick de typ ett kilo hö var. Ibland fick de tag på lusern på bal, men har för mig att det mest var vissa hästar som var smalare etc som fick det. Sen fanns det havre, kli och betforpellets också.
Höet var inte som svenskt hö, utan det var säd på stråna (som grön halm med säden kvar på typ, vet inte vad det var för grässorter).

Sitter och läser på om foderlära och då hittade jag det här; (Kom att tänka på din fråga)

Hästar som utfodras med mycket lite protein och vildlevande hästar med mycket dåligt bete äter sin egen träck, koprofagerar, vilket skulle kunna vara ett sätt att ta vara på aminosyrorna i de döda mikroorganismerna. Denna koprofagering skall inte förväxlas med det unga föl gör. I deras fall är koprofageringen ett sätt att skaffa sig en god bakterieflora i tarmen.
(Citat Hippocampus)

Hela artikeln kan du hitta här:
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/unghast.cfm?Call=foder

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka