Philosophia
Trådstartare
Jag blir galen på min yngsta tik som är helt manisk vad gäller att äta hundbajs. Tyvärr är folk riktigt dåliga på att plocka upp efter sig och det blir ett himla förmanande från min sida hela tiden, alternativt att jag får begränsa var hon går. Det känns varken bra att begränsa henne, tjata eller förmana henne. Det tär på förtroendet och jag blir ju en riktig tråkmåns till matte, även om jag berömmer henne massor varenda gång hon luktar på en bajs utan att äta av den (vilket inte är ofta).
Nu har jag börjat fundera på lite mer drastiska åtgärder. Skulle ett citronhalsband kunna vara en hjälp att bryta beteendet? Det blir ju inte lika uppenbart för henne att det är jag som reagerar på bajsätandet. Men hur upplever hunden citronhalsbandet? Jag vill inte att det ska fungera som ett obehag utan mer som ett "ja, just ja, det där skulle jag ju inte göra".
Nu har jag börjat fundera på lite mer drastiska åtgärder. Skulle ett citronhalsband kunna vara en hjälp att bryta beteendet? Det blir ju inte lika uppenbart för henne att det är jag som reagerar på bajsätandet. Men hur upplever hunden citronhalsbandet? Jag vill inte att det ska fungera som ett obehag utan mer som ett "ja, just ja, det där skulle jag ju inte göra".