Bajsätning och citronhalsband

Philosophia

Trådstartare
Jag blir galen på min yngsta tik som är helt manisk vad gäller att äta hundbajs. Tyvärr är folk riktigt dåliga på att plocka upp efter sig och det blir ett himla förmanande från min sida hela tiden, alternativt att jag får begränsa var hon går. Det känns varken bra att begränsa henne, tjata eller förmana henne. Det tär på förtroendet och jag blir ju en riktig tråkmåns till matte, även om jag berömmer henne massor varenda gång hon luktar på en bajs utan att äta av den (vilket inte är ofta). :grin:

Nu har jag börjat fundera på lite mer drastiska åtgärder. Skulle ett citronhalsband kunna vara en hjälp att bryta beteendet? Det blir ju inte lika uppenbart för henne att det är jag som reagerar på bajsätandet. Men hur upplever hunden citronhalsbandet? Jag vill inte att det ska fungera som ett obehag utan mer som ett "ja, just ja, det där skulle jag ju inte göra".

Sv: Bajsätning och citronhalsband

Vi använder citronhalsband med fjärr på lilla galningen för att hon inte ska sticka efter vilt, en av våra bästa investeringar!

Det finns 2 nivåer, vi får använda nivå 2 när det är hare i nosen, men jag skulle kunna tänka mig att det räcker med nivå 1 om det är en bajsätare. Det är klart obehagligt, men det är ju inte så att hunden hoppar till och skriker.

Hur menar du att citronhalsbandet ska utlösas när hon äter bajs? För du menar ett sånt antiskäll-halsband eller? :)

Ändring: jaha de finns med fjärr, visste jag inte! :)

Senast ändrad:

Jag tänker mig ett med fjärr, som lady_vip talar om.

Lady_vip: Jo, man kanske får "ta" att det ger ett visst obehag. Men jag vill ju inte göra något som skrämmer henne i onödan. Men du tror att det skulle kunna vara effektivt? :)

Vi använder citronhalsband med fjärr på lilla galningen för att hon inte ska sticka efter vilt, en av våra bästa investeringar!

Det finns 2 nivåer, vi får använda nivå 2 när det är hare i nosen, men jag skulle kunna tänka mig att det räcker med nivå 1 om det är en bajsätare. Det är klart obehagligt, men det är ju inte så att hunden hoppar till och skriker.

Vilken bra idé!
Ipod älskar ju att jaga katterna, och det kanske skulle vara idé att prova med ett sådant halsband då...
De stackars katterna lär ju inte hinna undan i evigheter till.

Har du provat munkorg? Jag kan tycka att halsbanden kräver en sån jäkla tajming, missar man där kan det lätt bli pannkaka. Typ att man missar att spray, eller sprayar fast hunden tänkt gå därifrån, det kan man ju knappast veta.

Munkorgen bryter ju alltid på samma sätt med samma tajming.

Jag fick hjälp att använda ett citronhalsband på ena hunden som jagade förut. Fungerade jättebra. Just nu har vi också en bajsätare i unghunden. Om jag inte hunnit plocka undan i trädgården så bollar han med fruset bajs innan han äter upp det, oavsett om det är hans eget, kattens eller andra hundens.

Det är en nackdel, det är en liten fördröjning på halsbandet. Men om de jagar hare har det mindre betydelse;)
Men det finns ju en pipsignal också på halsbandet så man borde snabbt kunna vänja hunden vid att ha pipet som positiv förstärkning.

Men det blir ju inte riktigt "i onödan", du vill ju att hon ska sluta käka bajs..? Fördelen med halsbandet är ju att du kan korrigera på håll och det har varit vårt problem, så fort hunden är bortom "springavstånd" chansar hon på att jaga vad som hon tycker passar för dagen. Enkelt att hålla hunden kopplad kan tyckas, men om man ska jaga med hunden som ska jaga endast vissa saker funkar inte det...

Min är iaf en riktigt piplisa, hon galer rätt ut om man råkar stöta till henne med foten (matte kunde ju trampat på henne!!!) och hon har aldrig sagt något när vi sprayat. Hon ser mest förnärmad ut. För oss är fördelen att nosen åker upp, då hör hon plötsligt och kommer på inkallning, transen bryts.

Jag har testat citronhalsband och fann det effektivt. Det ska nog mycket till att en hund ska bli skrämd av det lilla, däremot är det ett överraskande obehag (annars skulle det inte ha någon effekt).

kl

Ett litet obehag och framförallt en överraskning. I just jakten så gjorde det att hunden fick upp nosen från backen och därmed blev kontaktbar för omvärlden igen. Så upplevde jag citronhalsbandet när jag använde det.

Jag förstår hur du tänker. Jag har funderat på munkorg, men det som är nackdelen är att blir svårt att belöna med godis och leksak med munkorg på. Jag inbillar mig att jag för att få bort fixeringen måste hindra henne till 100 procent under en längre tid och att inte kunna spontanbelöna positiva saker hon gör (eller saker hon avstår från att göra) känns inte bra. Det är åtminstone min spontana tanke. Annars hade det varit smidigt eftersom jag har en uppsjö med munkorgar hemma.

Men det blir ju inte riktigt "i onödan", du vill ju att hon ska sluta käka bajs ..?

Ja det vill jag ju då klart. Med i onödan så menar jag att jag inte vill framkalla något obehag som är överdrivet eller som kan sitta kvar en lång stund efter. I och för sig vet jag inte om jag behöver oroa mig gör det för det är en hund som - på gott och ont - avreagerar blixtsnabbt.

Jag har testat citronhalsband och fann det effektivt. Det ska nog mycket till att en hund ska bli skrämd av det lilla, däremot är det ett överraskande obehag (annars skulle det inte ha någon effekt).

kl

Ett litet obehag och framförallt en överraskning. I just jakten så gjorde det att hunden fick upp nosen från backen och därmed blev kontaktbar för omvärlden igen. Så upplevde jag citronhalsbandet när jag använde det.

Låter lovande! Jag ska nog testa det. Jag har hittat ett på rea och funkar det inte då kan jag ju alltid sälja det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Tillbaka