Bajsätande häst

Flummflicka

Trådstartare
Min häst (17 år) har börjat äta sitt (och hagkompisens) bajs... :crazy:

Varför gör han det?

Han äter mineraler och hans foderstat är uträknade och anpassad efter honom så han ska få i sig allt... Han har gjort såhär en period tidigare i samband med erlichias eller om det var efter när han fått medicinen. Nu har han ätit kortison, penicillin och så just nu slemlösande. Kan det vara det som rör till tarmfloran? Han har fått mag- och tarmpulver i samband med medicineringarna. Vad mer kan man göra?

Sv: Bajsätande häst

Medicin har just den biverkningen att den kan dereglera tarmfloran, och visst kan det hjälpa att ge mag-tarmtillskott men ibland är det inte tillräckligt. Hästarna balanserar upp en dålig tarmflora genom att äta träck från hästar med en frisk tarmflora och på så vis öka den bra halten snälla och välbehövda bakterier i tarmarna.

Om hästen inte faller ur eller uppvisar andra problem så kan det räcka med att du låter hästen äta andra hästars bajs när den behöver det, och kanske bara ge grovfoder i några dagar (då kraftfoder i större mängder i sig kan störa tarmflorans balans).
Annars kan man lämna in ett träckprov för analys och ev. behandla med concentrerade coli-bakterier (snälla tarmbakterier).

Det allra vanligaste är proteinbrist. Det näst vanligaste är obalans i magfloran/för lite fibrer.

Vad går han på för foderstat? Och värden på höet?
Bara för att kolla...

Annars är det säkert en obalans i magen pga medicinering.

Tack! :)
Ja, förra gången att var så så fick han bara fortsätta äta och sen gick det bort av sig själv rätt fort... kan ju alltid höra med dom på kliniken också och se vad dom tycker.

Jodå, foderstaten är uträknad. Har analysvärden på hö/hösilage och med bara det får han i sig et han behöver. Men sedan få han lite korn/fibergi/mineraler "för syns skull". Och betfor. ;)

Flummflicka skrev:

Varför gör han det?

Han äter mineraler och hans foderstat är uträknade och anpassad efter honom så han ska få i sig allt... Han har gjort såhär en period tidigare i samband med erlichias eller om det var efter när han fått medicinen. Nu har han ätit kortison, penicillin och så just nu slemlösande. Kan det vara det som rör till tarmfloran? Han har fått mag- och tarmpulver i samband med medicineringarna. Vad mer kan man göra?
Finns en tråd om detta här:

Hade ett litet russ för länge sedan som åt hästbajs, min veterinär sa att den antagligen hade b-vitaminsbrist.....

Min pojke får B-vitamin... han får alltid det på våren när han fäller för det tar så mycket på han. Men det kanske är så att han får för lite...

Beteendet kallas på fackspråk för "pervers aptit". :crazy: Hästen kan då slicka i sig urin och bajs för att få i sig tillräckligt med salt (Na). Är hårremmen dessutom ruggig, har man genast två av fyra kriterier uppfyllda..... Mitt tips i det stora hela, men tanken om mag/tarm hörs inte främmamde den heller :smirk:

Flummflicka skrev:

Varför gör han det?

Man kanske kan kolla genom träckprov om den inte har paracitproblem och behöver avmaskas.

Han får salt, men det är ju svårt att veta om det är tillräckligt. Han har inte ruggig hårrem, den är väldigt fin. ;)

Hovis: Det ska jag nog kolla, han har dessutom börjat klia svans, eller nej, det har han slutat med nu...Men han äter rätt mycket bajs... :crazy:

Men du - hur MYCKET stråfoder får han? För enligt boken är "för lite grovfoder" en vanlig anledning till koprofagering.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 406
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 625
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV