Bajsar jämnt inne, vad göra?

M

Mellvina

Har för ett par veckor sedan fått hem en valp (som är idag 4½ månad). Hon är jätte go söt och rar på alla sätt, problemet är att hon jämt skall bajsa inne. :smirk:

Vi kan vara ute ca 1½ timme, hon bajsar inte. När vi varit inne i ca 5-10 min bajsar hon inne, på olika ställen i huset varje gång . Jag förstår inte varför hon gör det inne istället för ute. :confused: Dessutom har vi katter, skall hon märka revir? Fast då borde hon väl kissa mer än bajsa?

Någon som har någon bra teori varför hon gör på detta sätt, samt en bra idé på hur vi (jag + sambo) kan få bot på detta?

Tilläggas bör att hon inte alltid bajsar inte, utan även ibland ute det är ca 75% inne och 25% ute. Detsamma gäller även att hon kissar inne dirket efter att ha varit ute (dock inte i lika stor utrsäckning som med bajset). Vi har katter, skall hon märka revir? Fast då borde hon väl kissa mer än bajsa?

Vill dessutom påpeka att hon är ute flera timmar om dagen efter konstens alla regler + efter hon har ätit, sovit och lekt. Vad göra?

Tacksam för alla funderingar :bow:

Sv: Bajsar jämnt inne, vad göra?

vad gör ni ute alla de där timmarna?

Kan det vara så att hon helst bajsar på ett tryggt och skyddat ställe som inomhus istället för i den "stora världen". Jag skulle byta de flera timmarna utomhus till en ohygglig mäng små korta turer istället. Ha hunden i samma rum som du är så ser du när det börjar bli dags och kan rusa ut till samma ställe varje gång.

vad gör ni ute alla de där timmarna?
QUOTE]

För det första så bor vi i skogen där man är ute väldigt mkt överhuvudtaget, hon med oss ute när vi grejar, med veden, med hästar, i trädgård promenader m.m.

Vi är ute ca 30 min på morgonen (plus 5 min direkt innan frukost). Sen ca 45 min vid ca 13 (fast där i mellan är hon ute på sina korta kissepauser, efter äta, sova leka). Sen är hon ute när vi grejar (se ovan). samt därefter sina kissepauser efter äta, sova leka. sen en 20-30 min på kvällen innan läggdags.

Det hjälper inte att ha henne i samma rum, för man får ingen förvarning alls (oftast).

Tacksam för ditt svar, komma gärna på fler alternativ.

Bara fortsätt som ni gör.
Hon är liten än, för endel tar det ett tag.
Min grabb är 8 månader och först nu börjar det lossna.

Tror också ni måste ha mer tålamod,Ni har ju inte haft valpen speciellt länge och det kan ju med bli en liten förvirring för den att byta hem.Lycka till

Har för ett par veckor sedan fått hem en valp (som är idag 4½ månad). Hon är jätte go söt och rar på alla sätt, problemet är att hon jämt skall bajsa inne. :smirk:

Vi kan vara ute ca 1½ timme, hon bajsar inte. När vi varit inne i ca 5-10 min bajsar hon inne, på olika ställen i huset varje gång . Jag förstår inte varför hon gör det inne istället för ute. :confused: Dessutom har vi katter, skall hon märka revir? Fast då borde hon väl kissa mer än bajsa?

Någon som har någon bra teori varför hon gör på detta sätt, samt en bra idé på hur vi (jag + sambo) kan få bot på detta?

Tilläggas bör att hon inte alltid bajsar inte, utan även ibland ute det är ca 75% inne och 25% ute. Detsamma gäller även att hon kissar inne dirket efter att ha varit ute (dock inte i lika stor utrsäckning som med bajset). Vi har katter, skall hon märka revir? Fast då borde hon väl kissa mer än bajsa?

Vill dessutom påpeka att hon är ute flera timmar om dagen efter konstens alla regler + efter hon har ätit, sovit och lekt. Vad göra?

Tacksam för alla funderingar :bow:

Det låter som våran lille valp. Han är 16v på fredag. Men detta problemet finns oftast bara när min sambo är ute med hono. Annars så gör han sällan eller aldrig sina behöv inne efter det att jag har varit ute med honom . OM inte man bara har lekt eller varit på ett nytt ställe. Då är det precis som om han inta kan slappna av tillräckligt för att göra sina behov.

Så jag säger som tidigare inlägg gå till samma ställe varje gång (använd koppel om det behövs) och tar det lugnt och vänta ut.
Så får vi göra med vår lille och det fungerar jättebra!

Jag tror det händer för mycket och valpisen inte har ro i kroppen att bajsa fören ni kommer in igen.

Försök se ett mönster ( tidpunkt ) när hon bajsar och gå hellre ut kortare men oftare.

Gå till samma lilla ställe varje gång, det ska inte vara lek och bus fören efter hon bajsat och givetvis en massa beröm

tack för alla intressanta svar, skall pröva era råd. Intressant det där med att det händer mkt ute, lek, bus så att hon inte hinner känna efter att hon är nödig förren hon kommer in igen. dvs leka med henne efter att hon har gjort sina behov.

En liten parentes, vi har henne lös jämnt (bor mitt i skogen som sagt), fast självklart med järnkoll på henne (fast inte alltid så att hon vet att man ser henne). Hon kommer när man ropar, eller när hon själv tycker att hon har gått för långt bort. Tycker att borde vara lättare för henne att göra sina behov när hon är lös i stället för när hon är kopplad.

Fast lös kanske hon hittar på massa eget. En liten upptäcksfärd (om än kort i våra ögon), en lukt, en gren osv och så är bajset glömt.
Om du har henne i koppel blir det ju tråkigare, och kanske några sekunder mer till att känna efter.

Vill bara lägga in en parantes vad det gäller koppel.Det är nog jättehärligt för hunden att få vara lös hela tiden,men försök ändå ge den lite vana att gå i koppel.Du kan ju behöva ha med hunden någonstans(vetrinär,stan mm) någongång och då blir det nog inte roligt om hon aldrig gått i koppel innan:crazy:
(bara ett litet tips;))

När jag köpte min hund var han sex månader, länge fick jag gå till samma ställe med honom i koppel för att han skulle göra sina behov, sen kunde jag släppa lös honom och leka/vara med i stallet osv. men koppel på var en nödvändighet för att han skulle kunna koppla bort allt annat och göra det han skulle.

Så prova, det är värt ett försök!
Jag gick bara en mycket kort bit i trädgården, till en lite avskild plats, vi gick bara dit ingen annanstans förren han hade gjort sina behov.

Ett bra tag efter han hade lärt sig att det var ok att göra behoven när/vart som helst ute så gick han ändå till vårt ställe, det kändes väl tryggast där.

Det hjälper inte att ha henne i samma rum, för man får ingen förvarning alls (oftast).

Så vida inte din valp är hemskt lös i magen tar bajsandet någon sekund att klämma igång. Då hinner man skopa upp valpen och skena ut om den är i samma rum, och det mesta bör hamna ute.

Vår senaste valp var hopplös på att glömma bort att göra ifrån sig ute. Henne fick man lov att lära in kommando på så att det skulle gå fortare.

Vill bara lägga in en parantes vad det gäller koppel.Det är nog jättehärligt för hunden att få vara lös hela tiden,men försök ändå ge den lite vana att gå i koppel.Du kan ju behöva ha med hunden någonstans(vetrinär,stan mm) någongång och då blir det nog inte roligt om hon aldrig gått i koppel innan:crazy:
(bara ett litet tips;))

Jag förstår din tanke, och jag borde varit tydligare med min beskrivning. Hon går jättebra i koppel (tränad mkt bra av sin uppfödare :bow:). Så det är inga problem, (dock har vi inte börjar träna "gå fot" än). Vi har henne lös hemma på gården, men när vi skall någon annanstans är hon kopplad och det går alldeles utmärkt. (har redan varit på besök hos veterinären och det var inga problem, vare sig med besöket eller med att ha henne kopplad). Vi går dessutom små promenader med henne kopplad, både själv och i sällskap med andra hundar.

Men jag är väldigt tacksam för din synpunkt, du kunde ju inte veta att hon inte har några problem med att vara kopplad eftersom jag inte skrivit det.

Fast lös kanske hon hittar på massa eget. En liten upptäcksfärd (om än kort i våra ögon), en lukt, en gren osv och så är bajset glömt.
Om du har henne i koppel blir det ju tråkigare, och kanske några sekunder mer till att känna efter.

Det var intressant, så har jag inte tänkt på saken tidigare. Skall pröva detta.

När jag köpte min hund var han sex månader, länge fick jag gå till samma ställe med honom i koppel för att han skulle göra sina behov, sen kunde jag släppa lös honom och leka/vara med i stallet osv. men koppel på var en nödvändighet för att han skulle kunna koppla bort allt annat och göra det han skulle.

Så prova, det är värt ett försök!
Jag gick bara en mycket kort bit i trädgården, till en lite avskild plats, vi gick bara dit ingen annanstans förren han hade gjort sina behov.

Ett bra tag efter han hade lärt sig att det var ok att göra behoven när/vart som helst ute så gick han ändå till vårt ställe, det kändes väl tryggast där.

Verkligen intressant aspekt, skall pröva detta.

Så vida inte din valp är hemskt lös i magen tar bajsandet någon sekund att klämma igång. Då hinner man skopa upp valpen och skena ut om den är i samma rum, och det mesta bör hamna ute..

det har du faktiskt rätt i, och jag har gjort så några gånger, vilket resulterade i att hon fortsatte bajsa så det hamnde på på mina fötter :crazy: (dock inte varje gång). Men du har rätt, det gäller att vara mkt uppmärksam och kvick i benen.

Vår senaste valp var hopplös på att glömma bort att göra ifrån sig ute. Henne fick man lov att lära in kommando på så att det skulle gå fortare.

Oj, hur lyckades du lära henne det?

När hon väl bajsar ute, säg alltid ett komando för detta! Jag har "sätt dej bajsa" och nu vet hon vad man menar när man säger så.

Min valp tyckte jag också "hux flux" kunde göra sina behov inne, men efter en nogrannare studering gick hon ALLTID ett varv i rummet innan hon satt sig....din kanske också har någon sån specialare som du inte lagt märke till än...?

Sådär var våran hund oxå.
Men en dag så bara tvärvände alltihopa.
Gjorde inte nåt inne överhuvudtaget.
Nu är han 8 månader och jag minns inte ens när jag sist torkade efter honom.

Ha tålamod bara och låt det ta sin tid.
Vovve kommer fixa detta! ;)

Varje gång hunden har gjort/ eller är på väg att göra inne.
UT fort som sjutton så hon förknippar bajset med ute.

Säkrast med valpisar är att ta ut dem efter de ätit, sovit å lekt. Särskilt efter mat kommer bajen som ett brev på posten. Då gäller det att hinna med. Nu är din ganska stor iofs, så då blir det lite annorlunda. När ni kommer in å du ser att det börjar att bli dags, på med koppel å ut igen. Kommer valpen av sig, så gör du bara om det hela efter att ni gått in igen å det är dags igen. Beröm mycket utomhus. Trägen vinner alltid!

Oj, hur lyckades du lära henne det?

Genom att säga "gå och pinka" varje gång hon gjorde ifrån sig ute. När hon kopplade ihop det till pinkningen började jag säga det även när jag visste att hon borde vara bajsnödig - trots att hon redan pinkat. Hennes tankar gick då åt rätt håll, hon kom ihåg att tänka efter om kissnödigheten och upptäckte att hon var bajsnödig. Nu betyder "gå och pinka" gå och gör ifrån dig vad det vara månde. Mycket praktiskt i många sammanhang (resor, tävling, taskigt väder etc.)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 468
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 294
Katthälsa Min kisse, sibirisk Kastrerad hane 1,5 år, har aldrig haft problem att åka bil. Haft samma bur sen vi hämtade honom från uppfödaren och...
Svar
8
· Visningar
1 065
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 495
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka