Bajsar i sonens säng

ztsu

Trådstartare
Inatt har någon av katterna bajsat i min yngre sons säng när han låg där och sov. Är inte det konstigt? Vi har visserligen bara haft dem i några dagar och jag har väntat mig olika typer av stressbeteende så att de bajsat utanför lådan bekymrar mig inte lika mycket som att de valde att göra det i sonens säng. De är inte rädda för sonen, han behandlar dem lugnt och försiktigt, lämnar dem ifred när de äter och sover, och de kommer till honom hela tiden på eget initiativ.

Varför valde de sonens säng? Vad försöker de säga mig? Och vad gör jag för att förhindra att det händer igen?

(Det är bara en av dem som bajsat i sängen men jag klumpar ihop dem pga vet inte vem.)

Inatt har någon av katterna bajsat i min yngre sons säng när han låg där och sov. Är inte det konstigt? Vi har visserligen bara haft dem i några dagar och jag har väntat mig olika typer av stressbeteende så att de bajsat utanför lådan bekymrar mig inte lika mycket som att de valde att göra det i sonens säng. De är inte rädda för sonen, han behandlar dem lugnt och försiktigt, lämnar dem ifred när de äter och sover, och de kommer till honom hela tiden på eget initiativ.

Varför valde de sonens säng? Vad försöker de säga mig? Och vad gör jag för att förhindra att det händer igen?

(Det är bara en av dem som bajsat i sängen men jag klumpar ihop dem pga vet inte vem.)
Är dom vana vid barn sen tidigare?

Hur gamla är katterna? Har de fått vara/är de på en mindre yta eller har de hela bostaden att vara i?

Att katter bajsar i en säng är ett stressbeteende. Det är förmodligen en slump att det blev just i en säng, det kunde varit vart som helst där de försöker skapa trygghet. Att sprida sin doft skapar helt enkelt trygghet i en otrygg värld. Jag hade som första åtgärd låtit dem vara på en mindre yta i bostaden och sedan sakta utökat den när de känner sig trygga med er.

Min!
Kan tänka mig ett markeringsbeteende.
Förhoppningsvis går det över när behovet av att markera hemma är över när de är tryggare. Någon ovan är inne på samma spår i annan tappning.

Hur ser den erbjudna lådsituationen ut? Hur många lådor? Vilken typ av lådor (huv?, svänglucka?), Vilken kattsand är det i lådorna? Hur ofta rensas sanden? Var är lådorna placerade?

Jag tror också att det är ett stressbeteende men det kan bli en ovana. Att katter gör sina behov på tokiga ställen är den vanligaste orsaken till avlivning av friska katter. Någon annan skrev att du ska ha honom i bara ett rum först. Om du skaffat fler katter så låt honom vara ensam där om nätterna. Fler dasslådor på fler ställen kanske också hjälper.

Liten uppdatering :)

Det var nog bara en engångsgrej för inget mer har hänt sedan dess. Det är två brorsor jag har tagit över, de är sex år gamla och har levt hela sina liv tillsammans och gör det alltså fortsatt. De verkar vara himla trygga för de är sociala ofta och när de inte vill vara sociala lägger de sig på soffan eller i ett fönster och sover. Ibland lägger de sig under soffan. De spinner nästan jämt (förutom när de sover) och de är otroligt tillgivna och keliga. När jag åker hemifrån stänger jag dörrarna till sovrummen men i övrigt rör de sig i hela radhuset. De väljer dock att bara vara på övervåningen hos mig, aldrig där nere.

De är vana att vara ute och jag funderar på när jag kan börja släppa ut dem. Jag tänker att de får vara inne minst två veckor, men finns det någon rekommendation? Hur länge hade ni väntat?

Det är så gulligt för när jag tog över dem hade de inga namn, gubben de hade bott hos hade helt enkelt bara kallat dem för "pissarna" i sex års tid. Så barnen fick namnge en katt var, och katterna lyssnar redan på namnen och kommer (en och en) när man ropar. Är det ens möjligt? De är helt underbara och det känns verkligen som det är just de här två katterna jag har väntat på i alla dessa år med allergisk partner :love:

Liten uppdatering :)

Det var nog bara en engångsgrej för inget mer har hänt sedan dess. Det är två brorsor jag har tagit över, de är sex år gamla och har levt hela sina liv tillsammans och gör det alltså fortsatt. De verkar vara himla trygga för de är sociala ofta och när de inte vill vara sociala lägger de sig på soffan eller i ett fönster och sover. Ibland lägger de sig under soffan. De spinner nästan jämt (förutom när de sover) och de är otroligt tillgivna och keliga. När jag åker hemifrån stänger jag dörrarna till sovrummen men i övrigt rör de sig i hela radhuset. De väljer dock att bara vara på övervåningen hos mig, aldrig där nere.

De är vana att vara ute och jag funderar på när jag kan börja släppa ut dem. Jag tänker att de får vara inne minst två veckor, men finns det någon rekommendation? Hur länge hade ni väntat?

Det är så gulligt för när jag tog över dem hade de inga namn, gubben de hade bott hos hade helt enkelt bara kallat dem för "pissarna" i sex års tid. Så barnen fick namnge en katt var, och katterna lyssnar redan på namnen och kommer (en och en) när man ropar. Är det ens möjligt? De är helt underbara och det känns verkligen som det är just de här två katterna jag har väntat på i alla dessa år med allergisk partner :love:

Att en katt spinner behöver inte bero på välmående, det kan också bero på stress även om jag såklart inte vet om det är det i ert fall.

Vänta i minst två veckor. Det är absoluta minimum som man rekommenderar om katter flyttar ihop med sin familj där människor, möbler, dofter osv. är kända men bostaden är ny. Minst tre veckor hade jag väntat, gärna en månad om det går.

Visst är det möjligt :) Katter är smarta små djur :love:

Vad glad jag blir för eran skull :heart

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 695
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
2 234
Senast: annie_cool
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 210
Senast: NotlikeI
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar