Minni-Borg

Trådstartare
Jag hade min kanin endast i "gallret" på golvet och själva "underlaget" var borta för jag städade :)
När jag kom in igen hade hon bajsat (??) fast det såg mera ut som kattskit men det luktade bajs.
Vad kan det vara?

Kan ju påpeka att hon är dräktig. Kan det vart missfall? :eek:

Sv: Bajs?

Var det inte det fullt normala bajset, inte de runda kulorna, utan det bajset de äter upp som är mer fuktigt och klasliknande? Det kommer från blindtarmen och kaninen behöver det för att det innehåller b-vitaminer. Dock är det sällan man ser det då kaninerne brukar vara snabba på att mumsa i sig det!

Om de får mat som de är ovana med eller för mycket feta fröblandningar producerar det mer av "ätbajset" än vad kroppen behöver äta upp.

Det är ingen fara men kolla i kaninens bak så att ingenting har fastnat. Om det forsätter så där, dra ner på kraftfodret.

Min kanin bajsar också sådär, men inte av kraftfodret, utan av salladen (alternativt annan grönsak). Inget som är farligt i varje fall.

Jag passar på att fråga en sak i denna tråd ! Vill ha MÅNGA svar!
Min kanin Simba är mycket dålig i magen, imorron ska jag städa buren NOGGRANT sedan ska jag ge båda kaninerna hemmagjord mat, sen ska jag gå en långtur med dom. Men jag fattar inte varför just min lilla kastrerade älskling inte kan hålla sig ren? Simbas ända ser inte bra ut, det sitter som en stor bajsklump! Lika stor som min hand!De får 1 ½ dl blandmat. Är det för mycket eller för lite?
Simba är lortig nästan hela tiden. Jag gör allt för att få honom att må bra i magen, HJÄLP MIG :cry:

Jag skulle tro att det bästa för honom är att gå på bara hö ett tag.

Hur stora är kaninerna? Blandmat är aldrig bra om det är de där feta som finns i matbutiker bättre leta upp pellets med en låg proteinhalt och högre växtråd till dem.

Se också till att medans han forsätter att var så dålig i magen så är det viktigt att du tar bort det varje dag, annars så kan det sluta med många olika infektioner..

Jag skulle tro att det bästa för honom är att gå på bara hö ett tag.

Hur stora är kaninerna? Blandmat är aldrig bra om det är de där feta som finns i matbutiker bättre leta upp pellets med en låg proteinhalt och högre växtråd till dem.

Se också till att medans han forsätter att var så dålig i magen så är det viktigt att du tar bort det varje dag, annars så kan det sluta med många olika infektioner..

Tack så mycket! Men det fryser på utsidan och på insidan är det fortfarande varmt. Så jobbigt att man inte kan tvätta kaninen i stjärten på vintern :/
Men vad ska jag göra med den andra kaninen då? De är ju i samma bur, fast egentligen så kan jag ju ta ut Molly så att hon får äta mat själv...
Hö och vatten och motion alltså?

Senast ändrad av en moderator:

Jag passar på att fråga en sak i denna tråd ! Vill ha MÅNGA svar!
Min kanin Simba är mycket dålig i magen, imorron ska jag städa buren NOGGRANT sedan ska jag ge båda kaninerna hemmagjord mat, sen ska jag gå en långtur med dom. Men jag fattar inte varför just min lilla kastrerade älskling inte kan hålla sig ren? Simbas ända ser inte bra ut, det sitter som en stor bajsklump! Lika stor som min hand!De får 1 ½ dl blandmat. Är det för mycket eller för lite?
Simba är lortig nästan hela tiden. Jag gör allt för att få honom att må bra i magen, HJÄLP MIG :cry:

Det kan bero på att din kanin är sjuk. Sådär händer det också för min kanin, han blev 10år! :crazy: Hur gammal är din kanin?

Ja precis, om du vill ge honom något litet att äta, om han skulle börja magra alldeles för mycket så funkar blåbärspure och riskakor som lite stoppande.
Måste återigen påpeka det att det nog kan ha och göra med att fodret inte är bra för honom, om det inte är några stora kaniner du har (4-5 kg och uppåt) så ska det räcka alldeles utmärkt med 1 dl för de två att dela på. Och då ren pellets, med låg proteinhalt.

Om det fortsätter ändå, så skulle jag defentivit ta honom till en veterinär, för då kan det som "Tropicmix" skrev vara så att han är sjuk =/

Just nu så ska mina kaniner få skutta på all snö!

Det kan bero på att din kanin är sjuk. Sådär händer det också för min kanin, han blev 10år! :crazy: Hur gammal är din kanin?

Simba får inte dö! Han har ju just fyllt 3 år!:cry:

Måste bara tillägga att när ja kom ut till buren så kollade jag på Simba. TADA! Mera bajs, överraskning? NEJ.
Då blev jag så sur, så jag gick in och hämtade en trasa, och tog bort allt det lösa (Det finns ett hårt lager underst ) .
Sedan så fick Simba springa. Detta hände för några dagar sedan och han har inte varit så himla dålig sen dess...
Simba är min allra bästa vän... Jag skulle inte klara mig utan honom!:cry: För om Simba dör, så dör jag.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 347
Senast: Celinehenn
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: Trassel12
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 983
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar