Bajs i vattenhinken

Sparrisen123

Trådstartare
Jag behöver teorier på varför, och hur (om) jag kan lösa det.
Min ponny måste ha varit människa i sitt tidigare liv. 9 nätter av 10 går han nämligen på wc:n, eller som jag kallar det, vattenhinken...
Det spelar ingen roll vilken box han står i, var hinken hänger, var fodret är i förhållande till hinken eller något annat. Han siktar nästan alltid rakt ner i hinken.
Förutom att ha som toalett, tycks han tro att hinken hänger där för att han ska ha något att klia svansen på.
Vad gör jag? Allra helst vill jag ha en ponny med svansen kvar och fräscht vatten hela natten...
 
Sv: Bajs i vattenhinken

Det finns en teori om varför hästar bajsar i krubba/vattenkopp eller i höet:

När de ska gå på toa vill de gå bort från maten (i hagen bildas ju obetade rator där de bajsar mest), och när de då vänder sig om i det lilla utrymmet i boxen för att gå bort från maten så hamnar ju bajset istället mitt i maten...

Vet inte om det är sant, men det är ju faktiskt inte helt ovanligt att de gör så.

Testa att hänga hinken högre, eller når han den inte alls då?
 
Sv: Bajs i vattenhinken

Sätt vattenhinken nära krubban och saltstenen om du har någon, och sätt en tom hink så långt bort som går i boxen som han kan klia sig på o bajsa i. Himla lättmockat om han prickar den tomma hinken hela tiden.
 
Sv: Bajs i vattenhinken

Det finns en teori om varför hästar bajsar i krubba/vattenkopp eller i höet:

När de ska gå på toa vill de gå bort från maten (i hagen bildas ju obetade rator där de bajsar mest), och när de då vänder sig om i det lilla utrymmet i boxen för att gå bort från maten så hamnar ju bajset istället mitt i maten...

Vet inte om det är sant, men det är ju faktiskt inte helt ovanligt att de gör så.

Testa att hänga hinken högre, eller når han den inte alls då?

Intressant teori , men kan inte stämma riktigt eftersom de hästar som problemet ofta berör, förorenar oavsett vilken riktning det handlar om och sällan heller ens bajsar på speciella ställen i hagen utan precis varsomhelst även där .

Det är endast de renliga hästarna som har bajs ställen öht . Tyvärr . Och varför inte långtifrån alla inte bryr sig om renlighet i fråga om att undvika att förorena precis överallt , det skulle jag verkligen finna intressant att ngn forskade på !
 
Senast ändrad:
Sv: Bajs i vattenhinken

Helt ovetenskaplig teori men...

Jag har haft hästar som har bajsat i krubbor och vattenkoppar. Gemensamt för samtliga av dem var att de började göra det när de blev spända i musklerna över rumpan. Jag kan själv inte alls hitta någon logik i det hela överhuvudtaget, mer än att jag vet att hästarna bajsade i krubban/vattenkoppen VARJE dag tills att ET hade varit på besök, då upphörde beteendet genast.

Jag har haft 3 hästar som har gjort på det här sättet. Så det känns nästan som att det i hästarnas huvud finns någon logik? Kanske skönt att hänga rumpan över något när man bajsar när de är spända eller nåt? Jag har faktiskt inte en susning.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 175
Senast: Messy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
800
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 201
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp