Bah... dumma mineraler!

Salandge

Trådstartare
Jag har fått ta och räkna på en ny foderstat till min häst. Han har tidigare fått ett silage med BRA värden men pga hygieniska skäl vill jag inte fortsätta fodra med det. Nu är jag hänvisad till ett hö med betydligt sämre värden... Men vad gör man?

Jag har kört fast på mineralerna, det blir inte bra hur jag än trixar och fixar...

Hästen i fråga är en 2-årig varmblodstravare som tränas medelhårt-hårt. Det är en valack som förväntas väga ca 500 kg som vuxen, är i fint hull.

Analys hö:

TS 84%
Smrp 38,64 g/kg foder
MJ 8,3 g/kg foder
Ca 1,6 g/kg foder
P 1,4 g/kg foder
Mg 1,0 g/kg foder

Uträknat:

9 kg hö
2 kg lucerhack
300 g Krafft Pluss grön
100 g miner vit

Det ger MJ 94,7 Smrp 617,8 Smrp/MJ = 6,5

Men mineralerna? Jag har räknat ut behovet till Ca: 51,3 P: 28,5 Mg: 14,25. Efter grov- och kraftfodret kvarstår det 4,9 g Ca och 7,3 g P att täcka. Men vilket mineralfoder passar bäst? Jag har trixat och hållt på... Om jag ger 100 g miner vit täcks kalciumbehovet ( 51,9) men inte fosforbehovet (kvar 0,8) gör det något? Ca/P = 1,87... Men det blir ett överskott på magnesium med 6 g vilket leder till att Ca/Mg-kvoten hamnar på 2,5.

Bör jag ge extra foderkalk för att få upp kvoten? Eller blir det bra med bara 100 g miner vit?

Idéer mottages tacksamt!
 
Sv: Bah... dumma mineraler!

Vad tror du om att prova

9,5 kg hö
1 kg lucern
750 gr Krafft Pluss Grön

MJ 95
Smrp/MJ 6,59
Ca/P 1,75
Ca/Mg 2,96

Ge en liten skvätt foderkalk, det handlar om något gram, om du vill ha upp Ca/P-kvoten till 1,8.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 228
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 837
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp