Sv: Bagge

Brukar slakta vid en vikt på 40-45 kg (levande).
Slakteriernas bedömning av lamm vs får går vid ett år men ju närmare året de blir desto mer raggsocka blir de.

Ti_Ti

Dom väger mellan 40-60 kg slaktade, vissa är enorma! En bagge på 40 kg levande är då en liten liten liten bagge.

Gränsen får/lamm går vid ca 12 månader, dom finaste lammen vi får in är mellan 6-7 månader. Men de beror ju på hur man föder dom b.la ;)

Det beror på vad man menar med gott kött. Smaken är som baken delad. Jag har bekanta från från England som gärna vill att fåret ska vara minst omkring året innan slakt. Detta för att det ska smaka får om köttet och det är den smaken man vill ha. Medan andra bekanta till mig från Libanon närmast tittar panikslaget på en om lammet väger över tjugo kilo slaktat. Dom vill absolut inte ha får utan bara lamm.
Så det är svårt att säga vad som är gott eller inte.

Vi har slaktat här hemma och tagit tillvara på köttet. Då visste vi att vi hade både från 8månaders baggar och 1½ års baggar, emen det var ingen skillnad alls på det köttet. Gudomligt gott båda sorterna!! Fast det kanske är skillnad från ras till ras och population ?

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
26 27 28
Svar
559
· Visningar
13 108
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
641
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Krålus
·
Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 244
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30