Bågdäckel

Sv: Bågdäckel

Som jag fått det förklarat för mig så är de ledade däckelputorna på en bågdäckel mer flexibla, anpassningsbara till olika hästar i olika slags körning. De lägger sig rätt och fördelar trycket jämnt oavsett hur hästen är skapt.
Skulle gärna vilja höra fler tankar kring bågdäckelns funktion i relation till andra däckelkonstruktioner.

Jag tycker det är viktigt eftersom bågdäckeln är stabil o den passar på breda så som smala hästar. Köper jag en loksele (arbetssele) är bågdäckel ett krav..

Jätteviktigt. De här läderdäcklarna som återfinns på många lokselar är helt värdelösa, mjuka och klena. Bågdäckel är ett absolut måste!

Jag tror dig, men varför? Förklara för jag vill gärna höra med dina ord så att det jag redan hört antingen blir förstärkt eller bättre förklarat.

Den lilla läderdäckeln är mjuk och sladdrig, har liten anläggningsyta och ger dålig tryckfördelning. Den kan glida både hit och dit, och trycker ofta på både manke och ryggrad. Antingen ska man ha en bågdäckel eller en däckel med järm i. På hästar med bredd över ryggen passar i regel bågdäckel bäst eftersom en oledad däckel som är för smal är obehaglig och kan ge tryckskador...

Till shettis kan det vara näst intill omöjligt att hitta vet jag av egen erfarenhet, men då är en däckel med järn i att föredra eller om man kan få gjort en bågdäckel seperat tillhästen. Det kan fungerá med lilla läderdeäckeln just på en shettis, om den är i princip "manklös", bredden mellan putorna stämmer någorlunda, ponnyn har väl inbäddad ryggrad och man använder ett tjockt och stadigt selunderlägg...

Tack för ditt svar Nordsvensken!
Jag får fundera vidare på om det blir en med sämre däckel eller om jag ska investera i en loksele från Svenljunga eller Tärnsjö :)

Tack så mycket för ditt utförliga svar. Har idag varit på precisionstävling för fjordhästar i Östergötland som försöker kvala till Fjord-SM. Många fjordhästar har egenhändigt komponerade selar. Den variant som jag tror kommer att bli mer vanlig hos tävlingsfjordarna är lokor med draglina direktkopplad, silettdäckel eller bågdäckel. Hemmbyggen alltså, allt för hästens komfort.
Mycket intressant.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
346
Senast: CaisaCax
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
635
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 657
Senast: Kajsalisa
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka