Bästa tröstarkenpet?

Sv: Bästa tröstarkenpet?

Här blåses det och pussas på. Har tagit bort den mest hemska smärta sen barnen var halvåret och funkar än på minstingen 7 år.
När barn är små och det gör ont så man illvrålar fast det kanske inte gör så ont egentligen så brukar en pruttpuss bryta det mesta hemska illvrål.
Annars är det standard i detta hus att vid smärta fråga om dom tror att det kommer att gå över eller om jag ska amputera direkt.
Syrrans pojk skulle man blåsa upp det onda i ett träd för - lite fånigt tyckte vi som var några år äldre men vi fick väl göra det då. Och sen skulle vi säga - Titta nu sitter det onda där uppe.
 
Sv: Bästa tröstarkenpet?

Sebastian är bara 1 år än så länge, men här hjälper det att komma upp i mammas/pappas famn, bli lite kramad och pussad på. Ännu snabbare går det över om man gungar litegrann också, så som när han var liten bebis.

Vi får se vad som fungerar senare. Jag trodde (Tror :o) stenhårt på plåstrets läkande förmåga, och så fort jag fick ett plåster på slutade det att göra ont :D Det fungerar ganska bra än idag, men inte på stora skador eller brännskador typ.
 
Sv: Bästa tröstarkenpet?

Ända sen min son föddes för snart 1½ år sedan så har jag och hans pappa tröstat honom fysiskt. Dvs kramat och pussat och blåst och kramat lite till och så länge som det behövs. :)

Aldrig i livet att jag skulle stoppa in en napp i munnen på honom för att tysta och trösta! Ser det ofta hända lite varstans och jag tycker så här om det: :eek: :mad:
 
Sv: Bästa tröstarkenpet?

Vid magknip i åldern 0-7 mån hade vi en gungstol, det var helt suveränt, bara att sätta sig med lillen mot kroppen och gunga.
Han blev nöjd efter bara några gung :bow:
Efter vi skaffat den kunde vi t.om sitta och titta på en hel film på kvällen utan massa skrikande. :idea:

Senare är det mera kramar, pussar, blåsa eller "gnugga" lite som gällt här hemma! Lite beroende på vad man tröstar. Det gör vi fortfarande.
Sen måste man ha plåster om det blir ett litet sår, för det gör ju mycket ondare om man ser lite blod!! :angel:
 
Sv: Bästa tröstarkenpet?

Var mkt barnvakt för många år sen, tror grabben där var 4-5 år och då var det plåster som gällde. Jag kunde inte blåsa på t.ex handen så de sluta göra ont som hans mamma och pappa, men jag kunde ta ett plåster med pippi på så gick det över.
 
Sv: Bästa tröstarkenpet?

Jaha, och min son ÄLSKADE sin napp.

Upp i knäet, in med nappen och hålla hand en stund, sen gick det över. Varför skulle det sättet vara sämre än något annat ?

Jag måste säga att det retar verkligen livet ur mig att folk skall ha åsikter om hur andra gör, man hittar väl ett sätt som FUNGERAR - skitdsamma vilket, varför skall nån annans sätt vara sämre om det funkar ?

Plåster när han blev lite äldre, lindrade både fysiska och själsliga smärtor.
 
Sv: Bästa tröstarkenpet?

Därför att det, rent generellt, är så avståndstagande att bara trycka in en napp och sen låta barnet trösta sig med den, utan annan fysisk kontakt. Och jag tycker inte att just DU behöver ta illa vid dig av min åsikt, ifall det är så att just DU även tröstar fysiskt. Jag tycker det är jättehemskt att se när folk bara trycker in nappen och det är den enda tröst barnet får. Eller när nappen används för att få tyst på barnet.

De föds ju inte med napp i munnen. Åtminstone min var napplös när jag hade krystat färdigt. Det är ju vi föräldrar som vänjer dem vid napp och hur den ska användas. Det är ju knappast barnet som kräver att få den från början. Många verkar dessutom tro att barn måste ha napp. Men jag tycker inte du behöver ta åt dig om det inte gäller för dig. ;)
 
Sv: Bästa tröstarkenpet?

Lova vill att man blåser bort det onda..... Är det ngt ofarligt så försöker vi ju förminska det hela och låter hon ALDRIG se oss flippa ut.... för det skulle ju bara förstora det hela hos henne.. försöker liksom säga "hoppsan" "upp och hoppa" "kom ska mamma blåsa".... när hon slog huvet ORDENTLIGT hade jag dock extremt svårt för att hålla mig, jag grät - vart själv så rädd hon skulle typ dö i hjärnblödning.... måste "öva" på att ta det coolt även vid större händelser.

Lilla gumman har även lärt sig att man kan ju fejka gråt och man kan ju försöka även när det inte är ngt, ganska sött men biter inte på oss ;) (hon gråter, håller för ögonen sen tittar hon mellan fingrarna på våra reaktioner)

Hon är 21 månader gammal :)
 
Sv: Bästa tröstarkenpet?

Jo, jag tar åt mig, därför att anti-napp personer verkar tro att det är det enda man gör, trycker in nappen i munnen.


Min son föddes inte heller med napp. Han fick den på BB efter mindre än 12 timmar. Han hade extremt sugbehov och jag ville helt enkelt inte vara napp - dessutom blev han förbannad om det kom mat när han sög och inte var hungrig.

Det finns andra sanningar än den som du gjort till din
 
Sv: Bästa tröstarkenpet?

Ja, Sebastians pappa retar mig jämt för att plåster fortfarande fungerar bra på mig :D Men vafan, varför inte liksom? Om något tar bort det onda, trots att man VET att det bara är psykiskt, så är ju ändå det onda borta.. Och det är ju viktigast!

Eftersom jag är världens klant och i princip alltid skär mig på köttkniven när jag diskar (Eller skär kött för den delen..), eller papper, eller creme fraiché-lock eller allt annat som går att skära sig på, så finns det alltid mycket plåster här hemma :p

Sebastian har fått egna Bamse-plåster. Han hade en period då han konstant fick ha plåster på sig, och då kan dom lika gärna vara fina också tycker jag.
 
Sv: Bästa tröstarkenpet?

vår son kan skrika mycket och länge vissa tillfällen. oftast blir det ju att man matar han, rapar han efteråt och så blir han lugn. ha tyckr om att gunga, så vi gungar han i babyskyddet. blir han inte lugn av det så tar vi upp honom och gungar, tröstar och vyssjar. men ibland verkar inte det hjälpa. df ville ja ha lite mer tips. har ju tidningar och böcker, men det kan va gött att få höra från andra föräldrar med hur dom gör.

det skulle vara trevligt om folk höll sig till trådämnet...
 
Sv: Bästa tröstarkenpet?

Min lille kille har hunnit bli 3 mån och drygt en vecka. Om han är ledsen så blir det det vanliga: mata och byta blöja. Vissa kvällar har han varit riktigt gnällig (för att vara honom) och då får man antingen dansa runt med honom (han gillar inte att vara still) eller några gånger har vi varit tvungna att gå ut och gå med honom i bärselen. Då får han alltid ro, antingen är han med och tittar på omgivningen eller somnar han. Bara jag inte har klätt på honom för mycket för han är riktigt "varmblodad".
 
Sv: Bästa tröstarkenpet?

Min lille kille har hunnit bli 3 mån och drygt en vecka. Om han är ledsen så blir det det vanliga: mata och byta blöja. Vissa kvällar har han varit riktigt gnällig (för att vara honom) och då får man antingen dansa runt med honom (han gillar inte att vara still) eller några gånger har vi varit tvungna att gå ut och gå med honom i bärselen. Då får han alltid ro, antingen är han med och tittar på omgivningen eller somnar han. Bara jag inte har klätt på honom för mycket för han är riktigt "varmblodad".

låter lite som vår loke. av bärselen och barnvagnen blir han lugn. om man går runt med han då.
 
Sv: Bästa tröstarkenpet?

Jo, jag tar åt mig, därför att anti-napp personer verkar tro att det är det enda man gör, trycker in nappen i munnen.

Som jag skrev så har jag sett det ske alldeles för ofta för att inte bry mig och tycka det är illa. Men det är bara de som gör just så som jag blir upprörd över, det finns ju andra som gör annat än enbart trycker in en napp i munnen på ett gråtande barn och då bryr jag mig inte. Om du gör mer än trycker in nappen på ditt barn, så förstår jag inte varför det är så känsligt? :confused: Även du måster väl ha sett och stött på föräldrar som föredrar att trycka in en napp istället för att ta hand om barnet eller åtminstone göra både och?
 
Sv: Bästa tröstarkenpet?

Men om barnet blir NÖJD av en napp är det inte okej då ? Och varför skulle det vara så mycket sämre att göra barnet nöjt med en napp ?
 
Sv: Bästa tröstarkenpet?

Jag har ju en liten kille på 1 månad nu, och när han behöver tröst fungerar gung- och klappistjärtenmetoden bäst. Han vill ligga på min mage med benen ganska långt uppdragna, och så ska man klappa på blöjbaken, så han gungar lite. Helst ska man gå runt med, så det blir lite vaggande av det hela.


Annars fungerar det att smeka honom över kinden när han bara behöver somna om.

EDIT: Kom på att han även gillar att man masserar hans små fötter lite lätt, om han bara är lite ledsen.
 
Sv: Bästa tröstarkenpet?

Min 1,5-åring tar jag i famnen och gungar lite med, pussar och kramar och pratar lite med honom, så brukar det mesta gå över snabbt. Oftast så gallskriker han, sedan hittar han något att peka på melan snyftningarna och hulkningarna och sedan är det över. Tar aldrig lång tid att trösta honom.

Ibland vill han ha sin napp när han är färdigtröstad, aldrig direkt. Mest om han blivit rädd i samband med att han blivit ledsen, då vill han ha nappen som lite snutt-trygghet efter alla kramar och pussar.

Min väninna har en 2,5-åring som alltid får nappen som tröst. Sedan brukar hon säga att det inte var så farligt/sjåpa sig inte/det var ditt eget fel etc. Jag bryr mig inte så mycket om att hon gör så, men själv vill jag kunna sköta trösten utan den där plastgrejen. Även om sonen ibland får den senare, så vill jag trösta honom utan den. Om han dock skulle skrika efter nappen först kanske han skulle få den. Inte vet jag, det har aldrig skett. Tycker bara det är synd att min väninna förlitar sig helt på att nappen ska sköta trösten åt sin son, så vill jag inte ha det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
4 360
Småbarn Barnet behöver nya strumpor! Jag letar efter ullstrumpor med halkskydd. I storlek 27. De ens jag hittar är polarn och pyret, finns det...
Svar
10
· Visningar
1 028
Senast: Praefatio
·
Hästvård Jag badar sällan mina hästar, men lortgrisarna jag har nu behöver verkligen ett rejält bad innan de ska täckas och klippas. Vilket är...
Svar
8
· Visningar
756
Senast: AW
·
Kropp & Själ Jag söker alla tips på hur man på ett mindre smärtsamt sätt reder ut trassligt hår. Källan till problemet är ett litet barn med...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 243
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp