Bästa magtillskottet?

Linda_A

Trådstartare
Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen så fort Barka får hösilage. Ingen annan förändring, de går fortfarande ute och betar från ca 20-21 på kvällen till 12 på förmiddagen och så får de 1-2 kg hösilage när de kommer in. Betesrutinen har sett ut sådan i maj, juni och augusti (i juli togs de inte in alls), men då utan något extra grovfoder.

Att ha henne på enbart hö som jag köper in själv blir väldigt svårt förvaringsmässigt, så jag vill göra ett försök till att få det att funka på hösilage. Hon har ju klarat av det alla andra år efter lite omställningstid, men det kanske kan bli värre med åldern? Bajset ser för det mesta helt normalt ut, ibland lite blött, men hon får ändå en massa gas och går och gör försök att bajsa under lång tid innan det händer nåt.
 
Vad har du provat tidigare?

NAF GastriAid och ett från Krafft. GastriAid tycker jag funkade bra tidigare när det rörde sig om foderbyten och säsongsövergångar, men det hjälpte inte nämnvärt förra hösten och vintern. Då provade jag även loppfrön, det märkte jag ingen effekt av, och paraffinolja. Oljan funkar när hon blir trög i magen om det är riktigt kallt och hon dricker dåligt, men hade ingen effekt på gasproblematiken så klart.
 
NAF GastriAid och ett från Krafft. GastriAid tycker jag funkade bra tidigare när det rörde sig om foderbyten och säsongsövergångar, men det hjälpte inte nämnvärt förra hösten och vintern. Då provade jag även loppfrön, det märkte jag ingen effekt av, och paraffinolja. Oljan funkar när hon blir trög i magen om det är riktigt kallt och hon dricker dåligt, men hade ingen effekt på gasproblematiken så klart.
Jag brukar rekommendera 1 pkt bakjäst om dagen, känns flummigt men har hjälpt flera hästar. Min som får obalans på vintern testade jag krafft gastro mash i vintras, 1 kg om dagen uppdelat på 3 givor vilket också hade ok effekt.
 
Jag brukar rekommendera 1 pkt bakjäst om dagen, känns flummigt men har hjälpt flera hästar. Min som får obalans på vintern testade jag krafft gastro mash i vintras, 1 kg om dagen uppdelat på 3 givor vilket också hade ok effekt.

Min svarade väldigt bra på Krafft gastro mash.

Tack, får ta och testa mashen och kanske även bakjäst. Jag kan åtminstone ge mashen de dagar jag är där, bättre med varannan dag än ingenting. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 611
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 912
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 284
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 807
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp