Bästa kattsanden?

Fazeem

Trådstartare
Hallå alla kattfantaster :D

Nu är det så att min älskade katt äntligen ska flytta ner till mig, han har bott med min mamma i Stockholm sedan jag flyttade till Skåne för första gången 2009. Innan jag flyttade var han utekatt och gick aldrig på kattlådan, men nu har han blivit innekatt på äldre dagar och jag har noll koll på vilken kattsand man ska ha.

Mamma har använt något grus-liknande från Coop som jag tycker är hemskt. Katten har stora tassar och gruset fastnar mellan trampdynorna vilket resulterar med grus i hela lägenheten...

För mig spelar det ingen roll om sanden är klumpbildande eller absorberande. Helst ska man kunna ha kvar sanden i mer än en vecka. Pris spelar inte heller så stor roll. Prio ett är att den ska fastna så lite som möjligt i tassarna och absorbera lukt relativt bra. Sand eller grus spelar inte heller roll :) givetvis ska sanden vara bra för katten också!

Kom med förslag! :D

/Julia och Sigge.
 
Sv: Bästa kattsanden?

Jag har aldrig använt grus, men sand, och det sprids rätt rejält. Om du har låda med huv, ha en matta utanför öppningen så sprids det inte lika mycket. Minus med sand är dock om katten är blöt om tassarna eller trampar i blöt sand så blir det små lerklumpar överallt. Blöt sand är svår att tvätta bort, speciellt på kattassar. Står man ut med detta så är Ever Clean helt ok. De flesta sorter är parfymerade dock och även de som inte är det verkligen stinker. Pussis kattsand är mer luktvänlig.

För egen del har jag gett upp sand. Använder nu ÖkoPlus som fungerar helt utmärkt i min låda med huv. Jag har en matta utanför öppningen som plockar upp det mesta som hamnar utanför. Det fastnar lite i pälsen på den långhåriga, men det mesta åker av när han hoppar ut. I en öppen låda fungerar ströet inte lika bra dock, men det sprids mindre än sand.

Pellets har jag också använt (PeeWee), som är helt okej! Använde det i min öppna låda tidigare och det är minimalt som hamnar utanför. Däremot löses pelletsen upp när de blir fuktiga, så jag rekommenderar att köpa en PW-låda i så fall. Bara därför att det är drygt att få upp det som blivit uppblött på ett fungerande sätt, tillslut blir lådan en enda stor spånbädd.

Köper du sand så använd rikligt med sand för att det ska hålla mer än en vecka. Kommer inte ihåg den rekommenderade mängden, men ju mindre sand du använder, desto snabbare behöver du byta.
 
Sv: Bästa kattsanden?

Helst ska man försöka få det så likt katternas naturliga val i naturen, dvs. sand. Inte kristaller, pellets eller liknande.
Bentonitsand är klumpbildande och är att föredra. Trevligare att mocka och du behöver inte byta sanden i lådan en gång i veckan (som du måste göra när du har sand som inte är klumpbildande).

Drar katten med sig sand i bostaden så är det att rekommendera att ha en matta vid lådan, där katten landar när den kliver ur lådan. Det finns särskilda mattor som sanden fastnar bra i.
Allt kommer fastna i tassarna, men som sagt, en bra matta som samlar upp sanden och sen kan man köpa sand med större korn (till exempel Ever Clean Less Track eller Extreme Classic Black Label).

Skippa dessa så kallade PeeWee, inte alls naturligt och många katter som får problem med att utföra sina behov utanför lådan för att de inte får krafsa i sand som de vill.

Vad du använder för låda är också något du måste tänka på. Vad föredrar din katt? Med eller utan tak?

Jag har två Modkatlådor och en Catit Jumbo (som jag tagit bort luckan från) och använder Pussi Kompakt (kostar 100 kr och finns i nästan varje matbutik, grymt bra för priset!), Ever Clean Less Track (kostar 199 kr för samma mängd som Pussi men säljs bara i fackhandeln) och Extreme Classic (då Black Label eftersom jag har katter med mycket päls i tassarna. Kostar 199 kr för 15 liter och säljs hos fackhandeln).

Jag tycker alla är motsvarande de andra, visst att man får lite lyx i kanten på Ever Clean och Extreme Classic men Pussi är så värda sina 99 kr!
 
Sv: Bästa kattsanden?

Jag använder Icas egna kattsand.
Den dammar inte,är klumpbildande,fastnar inte så lätt & har ett bra pris.
 
Sv: Bästa kattsanden?

Vi har en omplaceringskatt som går på PeeWee-låda med pellets. Bäst tycker jag! Luktar inget (förutom bajset då när han inte krafsar över), hamnar inte mycket på golvet och känns väldigt enkelt att städa :)

När jag hade katt för några år sen gillade jag mest Pussis kattsand. Klumpbildande och mycket lättstädat, luktade inte så mycket och katterna gillade att man kunde krafsa bra i den. Däremot var det sand typ överallt.
 
Sv: Bästa kattsanden?

jag hade en sand som hade aloe vera i . Det tog bort lukt bra men det kunde spridas med tassarna.
 
Sv: Bästa kattsanden?

ICAs kattsand utan klumpar är bäst tycker jag, i andra hand MissCat som inte heller är klumpbildande.
 
Sv: Bästa kattsanden?

Varför vill man ha icke klumpbildande? Det är ju jätteäckligt och oekonomiskt, du måste ju byta sanden varje vecka...
 
Sv: Bästa kattsanden?

Jag har två katter som delar på en låda och efter att ha provat många olika sorters sand har katterna tydligt sagt vad de gillar. Favoriten är Husses vita, klumpbildande sand som jag får hemleverarat och uppburet till dörren utan extra avgift. :love:
 
Sv: Bästa kattsanden?

För oss har det inte funkat med klumpbildande alls blev bara äckligt, möjligt att vi prövat "fel" klumpbildande kattsand. Den klumpfria har varit bra då den hållit lådan luktfri och fräsch länge, har bytt sand ca 2 ggr månad men då är det en katt (av sju) som sporadiskt använder den, nu verkar den helt oanvänd så lådan åker nog ut ur sadelkammaren ganska snart.... nu är det ju vår, då kan dem ju gå ut tycker jag (fast dom föredrar att göra sina behov i hästarnas boxar:meh:)
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 578
Senast: Enya
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
863
Senast: Elisha
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 270
Senast: Asko
·
Övr. Katt Min mamma har flyttat till ett hus ute i skogen, ett ställe som skulle vara perfekt för att ha katt. Min mamma är en kattmänniska och...
Svar
13
· Visningar
1 716
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp