bästa hoppföl=bästa hopphäst?

em76

Trådstartare
Blir de föl som utsetts till "bästa hoppföl" bäst vid bedömningar och tävlingar senare i livet?
 
Sv: bästa hoppföl=bästa hopphäst?

Första året för de bedömningarna var väl förra året så det vet vi inte ännu. :)
 
Sv: bästa hoppföl=bästa hopphäst?

Jaha. Jag är inte så insatt i ASVH.
Tanken kom upp när jag tänkte på föl- och unghästmönstring för islandshäst som är min ras. Den första mönstringen jag var på var 2005 och nu tänkte jag spåra upp och se vad det blivit av hästarna.
 
Sv: bästa hoppföl=bästa hopphäst?

Breddar min tråd.

Vad är det som avgör om ett föl bedöms som gångarts- eller hoppföl? Bedöms de efter olika standard?
 
Sv: bästa hoppföl=bästa hopphäst?

Det är inte så stor skillnad på bedömningen men hopphästarna är ju generellt sett av lite annan typ och rör sig sämre, så de tjänar på att bedömmas i en egen grupp.
 
Sv: bästa hoppföl=bästa hopphäst?

Det är stammen som avgör. Där det inte finns direkt uppdelning av stammen så väljer väl uppfödaren "grupp".
 
Sv: bästa hoppföl=bästa hopphäst?

Blir de föl som utsetts till "bästa hoppföl" bäst vid bedömningar och tävlingar senare i livet?

Jag tror inte de hoppföl blir bäst senare i livet i hoppning eftersom man teknikbedömmer inte hoppfölen ? Utan enbart extriörsmässigt .

Däremot tror jag att gångartsfölen följer mer och hör till gruppen bättre gångartshästar i framtiden sen är det ändå fler saker som ska klaffa .

Mia
 
Sv: bästa hoppföl=bästa hopphäst?

Som jag flera gånger tidigare berättat om har man i vår regionala avelsförening under en lång rad år i samband med ordinarie fölchampionat låtit de uppfödare som vill - visa sina föl även i ett hoppmoment där fölen tillsammans med mamma får hoppa över dressyrstaket som satts in på den i övrigt vanliga bedömningsringen. Detta moment har bedömts av kvalificerade och framstående hoppryttare och man har tittat på galoppen och framförallt attityden fölen visar mot "hindret".
Vid denna bedömning tittar man vare sig på stam eller exteriör och det har varit och är ett sätt att försöka stimulera hoppuppfödare att visa sin föl i större utsträckning men också en tanke att på ett väldigt tidigt stadium försöka förena avel och sport. Tilläggas skall att vårt föl- och hoppchampionat äger rum i samband med nationella hopptävlingar och att prislistan är precis lika fin för hoppfölen.

Bara sådär vid en snabböversikt kan jag konstatera att bland de senaste 10 årens vinnare av hoppchampionatet finns bl a - en segrare i 6-årsbreeders som sedan också tävlat svår klass internationellt, en segrare i 5-årsbreeders och Scandinavian Open och en 2:a i 4-årschampionatet i fälttävlan (som också fått dubbeldiplom vid treårstest)

Kanske en tillfällighet.....eller??
 
Sv: bästa hoppföl=bästa hopphäst?

Nu är jag nog inte riktigt med Hopp championatets vinnare under 10 år ?

Det har ju inte varit någon uppdelning mellan hopp /gång förrän 2009 ?

Mia
 
Sv: bästa hoppföl=bästa hopphäst?

Då tror jag inte att Du läst det inlägg Du nu svarade på..:))

Jag berättade just hur vi haft det i vår regionala förening...och det har ingenting att göra med den "uppdelning" man gjort från ASVH:s sida från 2009
 
Sv: bästa hoppföl=bästa hopphäst?

Jo, Kalmar län har länge haft det så! Rätta mig om jag har fel Pisan, men visst är det Kalmar?
 
Sv: bästa hoppföl=bästa hopphäst?

Ah, skrev samtidigt! Min Landor S-kille född 02 visades där och var högt placerad om jag inte blivit felinformerad, honom exp jag till Tyskland som 4-åring!
 
Sv: bästa hoppföl=bästa hopphäst?

Jo visst är det Kalmar..:) I det här väldigt långa länet har vi till och med två avelsföreningar och det jag skriver gäller Norra Kalmar..

Kul att Din Landor S avkomma gick bra här... Det var innan jag flydde Stockholm för landet och hästaveln..:)
Vi tycker oss hur som helst kunna se ett inte försumbart samband mellan attityden hos fölen och framgången på tävlingsbanan, vilket är jättekul!!
 
Senast ändrad:
Sv: bästa hoppföl=bästa hopphäst?

Då tror jag inte att Du läst det inlägg Du nu svarade på..:))

Jag berättade just hur vi haft det i vår regionala förening...och det har ingenting att göra med den "uppdelning" man gjort från ASVH:s sida från 2009

Jag får skylla på min migrän ;) Jo jag kan tänka mig när man gjort så som ni gjort att man kan plocka guldkorn ?

När jag tänker på min Metallavkomma första gången jag löshoppade så var jag förundrad över att hon hoppade så väl första gången :) Och senare fått det bekräftat av *hoppisar* att hon har väldigt bra teknik och är väldigt elastisk och kvick ,sen får vi se vad som händer på 3 års men .....

Och med tanke på de få hoppfilmer tex Askös på en fölis så är jag inte förvånad om man kan göra en bedömning även på de små , dock inte som ASVH gjorde på fölmönstringen .

Där skulle de utveckla bedömningen på *hoppisarna *som ni gjort ;)

Mia
 
Hur har det gått för "bästa hoppfölen"?
Jag kan bara svara för det föl som blev riksföl hoppning 2012. Hon hoppade 8 7 på treårs iår. Blev dock inte ens klass I utan hamnade någonstans i mitten av resultatlistan. Sen kan ju mycket hända efter treårstesten också :)
 
Blir de föl som utsetts till "bästa hoppföl" bäst vid bedömningar och tävlingar senare i livet?

Svårt att säga då de fortfarande är unga gällande tävlingar, men jag hittade detta:
Vid de treårstest som någon av de tre högst placerade hoppfölen 2011 utfört så fick tvåan i Flyinge 2011, Con Hiba, 6 och 6, trean , Flyinge Competens, fick 7,5 och 8. Ettan i Riddersberg 2011, Kärrs Georgia fick 7 och 5, tvåan Maddox fick 9 och 9 och trean Henna W fick 7.5 och 6.
Needles and pins som blev riksföl 2009 fick 9 och 9 på sitt treårstest och har flera felfria 110 rundor.
 
Jag kan bara svara för det föl som blev riksföl hoppning 2012. Hon hoppade 8 7 på treårs iår. Blev dock inte ens klass I utan hamnade någonstans i mitten av resultatlistan. Sen kan ju mycket hända efter treårstesten också :)
Hej!

Finns flera vinnare i riksföl? Trodde först vi tänkte på samma föl. Den jag tänker på (Tornesch-Cardento)blev Bästa hoppföl 2012 på Flyinge och nu klass I (har jag för mig). Dock 87 (eller 78 minns inte 100) på hoppningen. Snålt bedömd i hoppningen på 3-års tyckte jag men är kanske lite partisk..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Förra året gjorde han debut som testryttare i Flyinge och nu är världsettan tillbaka. I helgen ska Henrik von Eckermann sitta upp och ge...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 509
Senast: Habina
·
Utrustning Vilken är den bästa tvättpåsen? Jag tvättar mycket eksemtäcken och är trött på att maskinen blir full med päls. Köpte en påse på...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: sthu
·
  • Omröstning
Avel Håller på att rita nytt stall då det inte finns något sådant på min nya gård. Och då måste man såklart fråga buke om råd - vad är bäst...
Svar
16
· Visningar
2 044
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp