Bära tungt osv i början av graviditeten

CosmicQueen

Trådstartare
Hur är det med det här att bära tungt osv i början av graviditeten? Är det någon fara? Har fått för mig att man ska undvika sådannt fram till v.12 typ då missfallsrisken minskar? Är det så eller är det någonting jag har fått för mig bara?

Jag är gravid i v.8 och vi ska flytta i helgen. Är ju väldigt aktiv av mig & hatar att bara sitta och titta på och inte göra någonting. Vill ju hjälpa till. Kan man bära så länge det känns bra för en själv eller bör man undvika det helt?
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

När vi flyttade riktade jag in mig på packningen och uppackning. Sen är ju inte alla kartonger lika tunga så jag tog de lätta.

Det är ju viktigare att man får behålla barnet än bära en massa. Jag tror man ångrar sig väldans mycket annars....
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

Fast enligt min barnmorska är det där en gammal myt. Så länge du inte tänker stöta sådär 90 kilo, så att du behöver njurbälte ;) så är det absolut ingen fara att lyfta.

Men det verkar ju råda delade meningar om det som med allt annat. Gör vad du känner och vad ditt eget sunda förnuft säger :)
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

Självklart är barnet viktigare än att jag måste bära...naturligtvis. :)
Men jag kände mig bara så osäker ang frågan, om man bör undvika helt att bära eller om det inte är någon fara så länge det känns bra själv?

Men självklart kommer jag inte att bära möbler & dyl och det är redan jag som skött hela nerpackningen och lär få ta upppackningen i helgen. :D Men inte mig emot, det är roligt ju.
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

Ja, det var just det jag funderade på, om det är en myt eller sanning. Som du säger, det är säkert delade meningar, som med allt annat. ;)
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

Min barnmorska sa till mej att allt man gjort innan kunde man göra för det hade man muskler till.. :)

men att man inte kanske skulle börja med tyngdlyftning o sånt..

o sen kunde ju graviditet vara en bra ursäkt till att slippa göra sånt man inte vill...

men om man inte överdriver är det nog ingen fara.
jag rider ju, bär vatten o spånbalar, har tunga lyft på jobbet osv....

v8 sa du? då får vi barn ungefär samtidigt då :)
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

Vad roligt, är du osså i v.8 ungefär? När har du BF? GRATTIS förresten. :bump:

Nu när du säger det där med att allt man gjorde innan kan man fortsätta med så länge det känns bra så känner jag igen det, så sa ju BM till mig förra gången. Och just det att man kanske inte ska börja med avancerade övningar under grav. om man inte gjort dom innan. Tex så rekommenderade hon inte att man skulle börja rida om man ej gjort det innan, men för oss som rider redan så var det ju ingen fara att fortsätta så länge kroppen orkar. :idea:

Jag bär ju osså vatten, spånbalar, hö osv i stallet dagligen, men det är sådannt man glömmer bort att man gör för det går på rutin ju. :D

Alla är ju medveten om att jag ej kommer & hjälpa till med tunga lyft iom med flytten, så det överlåter jag till andra. Bara dumt att riskera någonting. Men kartonger & påsar kommer jag att ta om det behövs en hjälpande hand & allt känns bra. :) Fast risken finns ju att någon kommer att hindra mig... :D
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

v7 trodde hon , så i oktober nångång ska den väl ploppa ut :)

vi ska väl oxå flytta snart. så fort vi hittar ngt.. o då är jag glad att jag är gravid.. vi bor på 4:e våning utan hiss... haha!
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

Min BM sa också att jag kunde göra allt som jag gjorde i vanliga fall, jag frågade om det då alltså är ok att bära hö och spånbalar och fick då svaret -Nja det är nog säkrast att du använder en säckkärra eller liknande. :crazy:
Betryggande svar, det är ju just sådant vi hästmänniskor gör i vanliga fall, vem orkar hämta en säckkärra för att bära en höbal? :p

Jag blev så osäker att jag försökt undvika att bära tunga saker men eftersom jag har häst och jobbar med ett arbete som innebär tunga lyft har det gått sådär och det verkar ändå ha gått bra hittills.
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

kl

Lyssna på kroppen.
Det kanske inte är någon fara för barnet att du bär, men en graviditet är ju alltid en mer eller mindre påfrestning för kroppen, så ta inte ut dig för mycket.
Bär små saker och låt de andra bära de tunga sakerna.

Du lånar ju ut din kropp i nio månader och den förtjänar att få ta det lite lugnt. Den ska ju göra ett sjuhelsickes jobb framöver.

Sköt om dig!
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

Ja, det var just det jag funderade på, om det är en myt eller sanning. Som du säger, det är säkert delade meningar, som med allt annat. ;)

Enligt min gynekolog är det en myt. När jag var gravid så sade han något i stil med att känner du för att t.ex. hoppa fallskärm så finns det inga medicinska hinder för det, men skulle du (av annan orsak) få missfall precis efteråt så kanske du skulle tro att det var pga fallskärmshoppet och anklaga dig själv för missfallet.

Det finns ju i alla händelser en större risk för missfall fram till och med tolfte veckan, ungefär, så det finns säkert många kvinnor som fått missfall efter att ha burit på något tungt, och därför sammankopplat detta. Men några medicinska "bevis" finns det inte.

Jag levde för övrigt precis som vanligt när jag var gravid - red, mockade, bar hö och bar faktiskt även möbler (vi köpte nya sängar) utan att det ledde till katastrofer av något slag....
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

Sålänge inte kroppen säger ifrån eller det känns obehagligt så är det inga problem. Lyssna på vad din kropp säger, och undvik de tyngsta grejerna.
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

Det är jätte faligt speciellt vatten hinkar till stallet osv:angel: Och den som slår hål på den myten och berättar får min man får med mig att göra:devil: ;)
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

Jag flyttade en hel förskoleavdelning när jag var nygravid och framåt. Ja det tog ju nån månad innan allt var klart. Jag resonerade som så att om det var så farligt att lyfta så borde det inte behöva förekomma illegala aborter t.ex. Jag har också arbetat lite i Afrika och som de kvinnorna slet... Ja. Jag kände mig inte orolig efter det. Men det gäller ju att lyssna på kroppen och så klart på sitt eget "samvete"/röst.
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

Jag lyfte upp mot 35-40 kg när jag var gravid i början, det som satt stopp för mitt lyftande var fogarna (sen att magen vart i vägen)

Tänk på hur du lyfter och ta det lugnt och lyssna på kroppen. Det är ju ingen skillnad för dig att bära 2 vattenhinkar på 25kg var än en flyttkartong. Men du behöver kanske inte ta de kartongerna med tidningar och böcker i ;)

Eller så kör ni så att din sambo får bära och kånka och köra medans du är i ert nya hem och packar upp i lugn och ro :D
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

En bekanting lyfte en TV och fick missfall i smaband med det.. Så jagskulle nog inte ta några risker
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 626
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 036
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 357
Senast: tuaphua
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 950
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp