Bältesstol

Chlo

Trådstartare
Jag börjar fundera på det här med bältesstol. Vad har ni för någon och är ni nöjda?

Vissa går det ju att ta bort ryggen på så man kan använda den som bilkudde. Men min fundering där är har man verkligen det behovet? Varför ta bort ryggstödet med alla säkra sidoskydd? Jag kan förstå att man som 10 åring kanske inte sitter i en sån stol, men jag antar att då är mina barn så pass långa så de sitter utan bältesstol/bilkudde. Annars får man väl köpa en bilkudde också, den kan ju inte kosta särskilt många hundralappar.

De stolar jag funderar på är Britax olika modeller, Be safes och brios. Kanske jag missat någon annan bra stol?
 
Sv: Bältesstol

Vilken åldersgrupp är det till för?

Isak behöver en ny stol nu.
Han är ju också rätt lång, 90 cm på två årskontrollen
men han är ju 3 om några dgr. Så han är nog längre nu.
 
Sv: Bältesstol

Bilkudde rekommenderar dom från ca 4 år , bälteskudde vet jag ej står nog på nätet. Anton åker på kudde
 
Sv: Bältesstol

Har en bältesstol från volvo.
Har haft den sen sonen var knappa 3 år, då han växte ur den bakåtvända allt för fort.
Det går att ta bort ryggen på den, och är det samma regler som för de andra tidigare stolarna att man ska byta när huvudet når över ryggstödet så är det snart dax att ta bort ryggen. Annars kan den få sitta, stöttar ju ett trött huvud :)
 
Sv: Bältesstol

Bältesstolar är godkända från 15 kg. Barn bör helst sitta i bältesstol till 11års ålder om det är möjligt, dem skyddar bättre än enbart kudde vid en krock.
Jag har en britax adventure som min 5½åring ska få när han vuxit ur sin bakåtvända stol, blir antagligen i höst om han fortsätter växa i den här farten.. Valde den för det är den lättaste bältesstolen jag kunde hitta, och sonen sitter bra i den.
 
Sv: Bältesstol

Vilken åldersgrupp är det till för?

Isak behöver en ny stol nu.
Han är ju också rätt lång, 90 cm på två årskontrollen
men han är ju 3 om några dgr. Så han är nog längre nu.

Bältesstol rekommenderas från 4 år (tidigast), men helst bör man ju ha dem bakåt så länge som möjligt.
 
Sv: Bältesstol

Sebastian, 4½ år, ca 106 cm och 20 kg åker i denna;

5663_big_toyland.jpg

Acta Graco Junior Maxi Plus
(Tror jag det var)
 
Sv: Bältesstol

Jag skulle verkligen inte sätta ett barn framåt så tidigt. Varför måste ni byta redan?

Allmänt:
Besafe åker min brorsdotter i och hon sitter verkligen bra och den är robust.
 
Sv: Bältesstol

Min snart 9 åring åker på kudde och innan så satt ryggstödet fast på den. Så det är jätet smidigt att kunna plocka av det bara.
Sen är jag jätte noga med att de ska åka bakåt till minst 4 (men mina har åkt tills de var nästan 5, men det var gansa trångt då) och inte sluta med kudde för tidigt utan vänta ut det tills de är närmare 150cm istället för rekomenderade 140cm.
 
Sv: Bältesstol

Min snart 5-åring åker i en Akta Graco.

8E85-VEG-lg.jpg


Den kan man ta bort ryggstödet på om barnet skulle bli för långt. Fast det går att reglera höjden på den rätt mycket.
Han tog över den efter storebror när han nyss fyllt 4. Då var storebror 8 och fick knappt plats i den längre. Dumt nog finns inga bältesstolar eller kuddar för mer än 36 kg.
Storebrorsan väger 45 kg och är 150 cm lång.
 
Sv: Bältesstol

Den kan man ta bort ryggstödet på om barnet skulle bli för långt. Fast det går att reglera höjden på den rätt mycket.
Han tog över den efter storebror när han nyss fyllt 4. Då var storebror 8 och fick knappt plats i den längre. Dumt nog finns inga bältesstolar eller kuddar för mer än 36 kg.
Storebrorsan väger 45 kg och är 150 cm lång.

Det är inte lika viktigt att hålla viktgränserna i en bältesstol/kudde som i en bakåtvänd stol. Får de plats i stolen längdmässigt så gör det inget om de väger mer än 36 kg.
 
Sv: Bältesstol

Tyvärr får han inte plats, han fick ont av hornen som håller bältet på plats. Lite för bred rumpa :)
Vi har testat alla sorter vi sett.
 
Sv: Bältesstol

Ja det känns som en djungel med dessa stolar. Jag kollade lite på krocktest (bältesstol vs bälteskudde) vid sidokrock och vilken skillnad det var! Just nu lutar det åt en bältesstol utan borttagbar sittkudde och med rejäla sidoskydd. De jag tänker främst på är Britax kid plus (kid plus sict-modellen känns lite överdriven med luftkuddarna också, eller??) men även Be safes bältesstol. Det verkar så bra att man höjer hela ryggstödet och inte bara huvudstödet. Fast det är sååååååå svårt. Alla super rejäla sidoskydd kanske skymmer sikten när barnet åker bil... Vikt på stolen och om den tar mycket plats bryr jag mig inte så mycket om eftersom den lär ju ändå vara betydligt lättare att flytta än vad de bakåtvända är. Dessutom har vi bara två barn så det behöver inte få plats 3 bilstolar i baksätet.

Nej, det blir väl till att åka till butiken och testa i bilen + att sonen får testa och se vilken han sitter bäst i. Jätteintressant förresten med era svar!
Hi hi, den stolen med Buzz och Woody kan jag nog inte visa sonen innan jag bestämt mig för då ska han absolut ha just den.
 
Sv: Bältesstol

Tyvärr får han inte plats, han fick ont av hornen som håller bältet på plats. Lite för bred rumpa :)
Vi har testat alla sorter vi sett.
´

Ahh, ja då är det ju lite värre! Den jag har köpt till min äldsta har inga horn, hoppas på att han kan sitta i den länge. :-)
 
Sv: Bältesstol

Vikten på bältesstol tycker jag är jätteviktig, eftersom barnet vid en krock får stolen i ryggen. Britax adventure är den lättaste stolen jag hittat, med rejäla sidoskydd. Jag testade adventure och kid plus, och sonen satt bäst adv. Akta gillar jag inte alls, tycker deras sidoskydd känns klent jämfört med britax.
 
Sv: Bältesstol

Vikten på bältesstol tycker jag är jätteviktig, eftersom barnet vid en krock får stolen i ryggen. Britax adventure är den lättaste stolen jag hittat, med rejäla sidoskydd. Jag testade adventure och kid plus, och sonen satt bäst adv.

Just D ja, det tår ju att tänkas på :).
 
Sv: Bältesstol

Besafe skymmer iaf inte sikten så pass att det stör barnet vad jag kan se :)

Bra :laugh:. Nä, det var bara något jag fick för mig, att det kanske kunde vara så. Det är säkert inget man stör sig på för då hade nog inte stolarna varit så populära.
 
Sv: Bältesstol

Idag har jag varit inne i stan och kollat lite på stolarna. Det lutar åt en Britax Kid plus, men först ska vi testa den i bilen och med sonen i den. Be Safes hade jag gärna testat också men då får jag åka till en annan butik och det blir väl inte av gissar jag.

Men herregud vad Britax kid plus sict såg ut (den med luftkuddarna). Den var ju gigantisk och bredare än värsta bredaxlade karln. Den är säkert säker och bra men det kan inte vara många som vill ha en sån jättestol i sin bil.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 808
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 324
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 303
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 007
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp