Badrumstips

vilse

Trådstartare
Så, renoveringen i full gång och snart är det dax att börja bygga upp allt igen. Och vi har kommit till punkten där det börjar bli dax att lite mer detaljerat planera badrummet :D

Jag har aldrig fått inreda/designa ett badrum från början, så jag vet knappt vad det finns ;) Så nu vill jag ha alla era bästa tips! :)

Såhär kommer det se ut:
badrum.jpg

Uppifrån:
Badkar (bubbel) - 2 personers (man sitter mitt emot varandra)
Till höger i bilden är där en handdukstork
Vask - 80 cm
Toa
Duschvägg, med dörr längst till höger (dörr inte inritad). 90 cm brett, med två blandare. Golvränna (inte med sådan sil dock).

Längden på badrummet är 3,75 m.
Vattenburen golvvärme läggs in.

Vad har ni gjort för att få den där lite extra lyxiga känslan?
Hur får man badrummet lite mysigare?

Mörkt kakel på väggarna (mörkgrå/svart) - någon som har det? Upplevs badrummet som väldigt mörkt?
Vad önskar ni fanns i ert badrum? Och vad är ert störta "Nono" i badrummet?

Sv: Badrumstips

Mitt badrum är på intet sätt spektakulärt. Det bästa med det är väl att jag fick välja allting själv och göra det från grunden.

För mig är det golvvärmen som är tricket för att göra det lite mysigare (hade inte golvvärme tidigare), Men det har ni ju såklart redan tänkt på. Och så lite blommor. Och tack vare golvvärmen är badrummet väldigt poppis hos katten. Kan inte bli mysigare än att ha en katt som hälsar en välkommen in i badrummet varje morgon :)

Jag "lyxade" till det med en fondvägg bakom badkaret i ett kakel i annat format, färg och mönster är resten av väggarna. Jag har valt lite billigare skåp och gick all in på fina stenskivor istället. Djupa badkar är också ganska trevligt om man är badfantast.

Big no no är väl plastmattor, men det är nog inte så vanligt numera.

Oh, att göra en fondvägg vid badkaret var smart! Tycker lätt att badrum blir lite stelt med allt enfärgat kakel, men med en fondvägg borde det bli bättre... *funderar vidare*

Big no nos för mig är matt kakel och klinkers.
Olika bårder eller välja en annan färg på kakel för att göra en bård är hemskt fult.
Jag skulle inte göra en fondvägg, det känns gammalt och passé.

Jag gillar högblankt kakel och klinkers, gärna i samma färg och mått på plattorna (asfult när fogarna inte stämmer för att kakel och klinkers har mått som felar totalt).
Kakel med marmorering tycker jag är riktigt snyggt och känns exklusivt framförallt om det är på både golv och väggar.

Jag är lite barnsligt förtjust i den här vattenhästen. Om jag ska renovera ett badrum kommer den finnas med i någon form.

XLARGE.jpeg

XLARGE.jpeg

XLARGE.jpeg

Belysning tycker jag gör mycket! Extra bra vid spegel så man ser ordentligt men kanske inbyggda spottar i lite mer dämpat ljus i resten? I stället för handdukskrokar så ha hängare även till de små handdukarna.
Även just handdukar och mattor av extra fin kvalitet kan göra stor känsla för lyxen!

Om man ska dra det ytterligare så kanske en liten sittkant i duschen men sådana speciella duschmunstycke som kan ge massage?

Jag tycker att tjocka lyxiga handdukar gör mycket. Att det är rent och lättstädat också. Att lägga några kronor extra på snygga matchande toapappershållare/hängare/toaborste kan också vara en idé.

Nono i badrummet tycker jag är;
1) Dålig kakling av nån hemmafixare som inte kan.
2) Konstiga färger på kakel eller våtmatta om man någonsin funderat på att flytta i framtiden
3) För lite förvaring så det ligger smink, hårtorkar, smutstvätt och allmänna grejer överallt.

Ja dimbar belysning tycker jag är en bra idé. Det är mysigt när man ska ta ett bad att kunna dämpa belysningen utan att släcka helt.

* inbyggda hyllor (nischar) tycker jag gör att det känns lyxigare.
* när vi byggde för snart 5 år sedan var det inte godkännt med sån där golvbrunn som du ritat in, kolla med fackfolk först.
* har du tänkt på att det ska finnas något lämpligt ställe att hänga handuken vid duschen?
* vägghängd inbyggd toastol ser lyxigt ut, den lilla utbyggnaden kan gå förbi tvättstället också så blir det en fin hylla där.

Det finns sådana godkända golvbrunnar idag, vi har precis satt in en sådan.

Håller med om vägghängd toalett, det underlättar äver städningen. Överhuvudtaget tänkte vi på att det skulle vara hyfsat lättstädat med vägghängda möbler.

Mycket hänger ju på vad du har för smak och stil i övrigt. Gillar du avskalat, strikt och raka linjer eller gillar du mer form, typ klassikt/vintage/lantligt/romantiskt?

Någon nämnde högblankt klinkers och en sak man ska tänka på är att det kan bli riktigt svinhalt när det blir blött så särskilt om man har barn kan det vara bra att ha någon lite mattare platta på golvet.

Personligen tycker jag att mörkgrått/svart i ett badrum är riktigt otrivsamt. Har vänner som har det och det känns som att gå in i en bunker eller något. Kallt och dystert. Men det är nog helt enkelt för att min smak går åt ett helt annat håll.

Vårt badrum på nedervåningen (bild nedan) har nu 8 år på nacken men jag gillar det fortfarande. Sandstensplattor i krämiga, varma färger med lite form och liv och dessutom praktiskt med byggd kaklad bänk och vägghängd toa.

Har planer på att så småningom bygga om badrummet på övervåningen också och då spånar jag på att göra ett "lapptäckesgolv" eller bara en inbyggd lapptäckesmatta av klinkers från Marrakech Design och till det helt ljusa väggar. Vill också ha ett badkar med lejontassar, ett handmålat porslinshandfat som är monterat på ett gammalt ombyggt skåp/bord och en gammaldags kran. Eventuellt en snygg toastol i lite antika former med svart lock som jag sett någonstans. Hemtrevligt och mysigt men som sagt, det är MIN smak. :D

Mina tips :)

• Välj lättstädade lösningar! Inte för mycket skrymslen och vrår, vägghängda möbler underlättar mycket.
  • Klinker med "liv" i döljer smuts/hårstrån/annat mycket bättre än helt enfärgade plattor.
  • Välj matta plattor på golvet om du inte tänkt ha mosaik/väldigt små plattor vars fog bromsar upp. Det blir jättehalt med blankt klinker på golv. Jag skulle även valt en granitkeramik som är mycket hårdare än vanlig klinker samt genomfärgad, om man skulle råka tappa en parfymflaska etc.
  • Jag skulle valt frostat/mönstrat glas till duschväggen då det är svårt att få klarglasdörrar helt rena.
  • Marrakechkakel som nämndes ovan är av betong och lite pyssligt att ta hand om i badrum. Samma sak med natursten som många väljer. Ta reda på det innan så ni inte måste impregnera och greja om ni inte vill.

Golvvärme är mitt allra bästa tips! Borde vara en mänsklig rättighet ;)

Angående kakel, välj stora plattor, ger en mycket lugnare känsla tycker jag. På golvet kan det dock vara bra att ha mindre på grund av halkrisken.

Bra belysning! Speciellt vid spegelen. Gärna dimmbar med, är mysigt och skönt att slippa ha halt ljust vid toabesök mitt i natten eller tidig morgon.

Nu ska jag försöka svara alla på samma gång, jag lär säkert missa något ;)

Nya mattor/handdukar ska införskaffas är tanken. Tjocka och stora sådana :D Just för lyx och lite mysigare känsla. (tips på var man köper bra mattor mottags tacksamt. Har avverkat flera (billiga) nu på ett par år, den ena sämre än den andra :meh: )

Stol/massage i duschen hade jag på förslag, men gubben vägra. Han hade haft det innan och det var inget man använde. :meh: Blir istället att vi sätter in en duschkabin med ångdusch/massage på bottenplan när vi renoverar den toaletten (några månader fram).

Dimbar belysning blir det nog för att matcha resten av huset (förra ägaren var halvt besatt av dimbara lampor :D )

Ang smak och det lite moderna med svart/vit. Jag både gillar det och inte gillar det. :cautious:
Tycker det kan bli jäkligt snyggt, men samtidigt så blir det lätt väldigt stelt. Det är det jag ska försöka undvika.
Tanken jag har nu är att ha stora, matta "livfulla" klinkers i grått, kakel blir väl troligen vitt (troligen stora plattor där med? inte hittat något jag gillar ännu. troligen blankt?).
Funderingar går på duschen - ska man bryta av med mindre plattor där inne kanske? Bara på golvet då - eller kanske även väggarna?
Badrummet ligger i källaren, med endast ett litet fönster. Så att hålla det ljust är viktigt.

Nexxa: Vad menar du är skillnaden på handdukskrokar och hängare?

MalinJ: Min stil är väl helt tvärtemot din kan man nog säga ;)

Liknande trådar

Fritid Nu ska vi snart ta tag i vårat ena badrum och jag känner att lite renoveringstips är på sin plats. Just nu ser det ut så här...
Svar
0
· Visningar
1 319
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka