Badminton 2009

Sv: Badminton 2009

Foxpittens fux var ju bara underbar (som slutade 2a nu när det är klart), och Nicholsons fux var också läcker, den såg inte helt enkel ut men med en sån ryttare så blev det ju inga problem. Olivers "lilla" skimmel ser inte så imponerande ut, men den gjorde ju allt klockrent. Kul att han vann.

Ja båda fuxarna var jättefina men Foxpittens första ritt tror jag nog att jag gillar bättre (hästen alltså) DEN och jag skulle gärna rida fälttävlan igen (om jag hade råd) :angel:

Ollie's lilla grå häst är 165 cm. Han är efter hingsten William Curtis, han tävlades av ägarens son Simon Nicholson i de högsta showjumping klasserna på 80-talet. William Curtis var 3/4 fulllblod efter H.I.S. hingsten Garnered som har lämnat många kända fälttävlans hästar. Mamman till William var 1/2 Shire.
Flint Curtis mamma är 1/4 Irish Draught. Så det är inte så ädelt blod där.

Paul Tapner kom på 18:e och 24: plats.

Zara Phillips är inte en prinsessa eftersom hennes mamma avstod ifrån titlarna då hon och hennes bror föddes, så hon är bara en "vanlig" människa.

Tack för "upplysningen", vi kallar henne prinsessan mest för skojs skull (& hon är ju trots allt lite blåblodig), hon är rätt prinsesslik när man träffar henne. :angel: Och nej, jag tycker inte hon rider så bra, har sett henne en hel del live, och kan nog mest konstatera att hon har satans bra hästar. Annars vinner man inte EM- och VM-guld. :angel: Kommentatorerna sa ju ändå att de tyckte hon red bättre nu, när hon har fler hästar än Toytown. Jag tyckte dock inte det såg så säkert/väl avvägt/rutinerat ut på mästarhästen igår, såg inte hennes första. :cool:

Då måste det varit någon annan än Paul Tapner jag tänker på, jag såg bara sista timmen av sändningen, men det var en svart häst med rött schabrak som jag såg bryta & skritta hem med en funktionär. Och det efter ett gäng helt galna språng...konstigt.

Och något om att det skulle vara ädelt blod i skimmeln skrev jag inte. Bara att den var fin.

B-T - jag såg inte Foxpittens första häst, bara den tjusiga röda saken. :love:

Såg tyvärr inte så mycket av Badminton i år eftersom jag vart tvungen att jobba och hade en hel del att göra och har inte haft tid att titta på hela terrängen än.

Tycker inte heller att Tapner rider så "snyggt".

Informationen om William Curtis gav jag eftersom jag bara bor några kilometer ifrån hans och Flint Curtis ägare, fast han (hästen) är död nu men finns på fryst. Simon hjälpte mig att utbilda min förra häst så jag träffade William Curtis en hel del då.

Angående Zara Phillips så pratade jag med hennes styvmamma Sandy Phillips vid Burghley i höstas eftersom jag har en halvbror till hennes häst Red Baron (samma fader "Medoc") . Hon sade att hästarna var lite starka för Zara.

Fox-Pitts andra häst "Idalgo är en Selle Francais och ägdes tidigare av Nicolas Touzaint, han är drygt 173 cm.

Jag var ju på plats och kan bara hålla med om att Fox-Pitt's rundor är rena barnleken och han hade en 'bra dag på kontoret' med 2 hästar bland de 5 främsta.

Det var otroligt spännande bland de sista 5-6 på hoppningen då det revs för fullt, bla. var italienaren där för 1'a gången och var kanske rätt nervös.

Jag lyssnade på Radio badminton för första gången och det var riktigt bra med intervjuer efter varje runda.

Ett nytt inslag var att ung. 20 ryttare hade uppblåsbara säkerhetsvästar på sig som är fastsatta i sadeln med en rem. Åker du av så fyller en gaspatron västen med luft på 0,15 sek.
Ett återkommande skämt var att ryttarna glömde koppla bort den då de hoppade av och....VIPS så fylldes såklart västen.
'Here comes another Michelin-man' :D

Var också på plats och funderade en hel del över "skynkena" som hängde på ryttarna men då vet jag nu! :)

Frågan är om det skulle vara tillåtet i Sverige?

"Mom 371 Hästens utrustning
Sadling och betsling är i princip fri. Stigbygeln måste hänga fritt, fäst i stigbygelkrampan
och på utsidan av sadelkåpan. Det är inte tillåtet för ryttaren att på något
sätt knyta, direkt eller indirekt, någon del av sig själv till hästens utrustning
."

Kan inte mer än hålla med om att Fox-Pitts ridning är riktigt imponerande, särskilt som han är så himla lång men ändå ser det inte ut som kroppen rör sig en centimeter i sprången.

Point-Two airjackets har nyligen kommit ut på marknaden här i England. De kostar drygt £400 samt gas patronerna kostar runt £12.
De är en utveckling på motorcykelvästarna som redan finns.

Demonstrations videos samt information finns på

Point-Two Airjacket

De sitter fast i sadeln med ett långt "snöre" så att det inte utlöses för tidigt om ryttaren lutar bakåt vid hindren etc.

På en del ryttare såg de ut att fladdra lite men de sa att de inte kan sitta för tajt för då kläms ryttaren lite. Har inte själv provat någon än men tänker göra det på Burghley i höst då jag har en unghäst att rida in i vinter.

Clayton Fredricks hoppade visst av sin häst efter terrängen utan att lösgöra sig ifrån sadeln först.

De gjorde demo i Segersjö med västen, det enda vi ifrågasatte då var vid lagtävling t ex, om man väljer att sitta upp igen efter avfallning..? Men nu får man ju inte det längre, så säkert därför de kommit ut på marknaden nu

*KL

Har en klasskamrat som provat uppblåsbara västar för nåt år sen, men de tyckte inte att de funkade särskilt bra, minns dock inte varför. Jag antog att det var nån grej som aldrig skulle bli mer än prototyp...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 933
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 235
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
937
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka