Badförbund med hund??!

Kalaspinglan

Trådstartare
Var i Västerås och ställde ut min hund idag. Efteråt gick vi ner med plutten till vattnet. Eftersom det var folktomt och inga förbundsskyltar fanns lät jag honom gå i vattnet (och gick själv i med finaste byxorna uppvikta till knäna *L*).

Efter en liten stund när vi är på väg därifrån kommer två andra hundar dit och då skriker en man förbannat, som setat på en brygga alldeles intill, att "Det är förbjudet att bada hundarna där! Det stod i tidningen idag!!!"

Hur fasen skulle vi ha vetat det, som dessutom är utomsocknes? Jag tycker att jag tog sådan hänsyn som jag kunde - och varför säger han inte till oss först utan väntar tills de andra kommer??!

Så hur gör ni när det inte finns skyltar och sånt uppsatt? Tar ni hänsyn när ni badar med era hundar?

Sv: Badförbund med hund??!

Om det inte står en förbudsskylt och inga andra badar så låter jag Atlaz bada ... Kommer det folk så kallar jag in honom ...

Jag låter hunden bada, finns ingen skylt så får de väl sätta upp en?

Men nu vill vi ju veta hur dte gick på utställningen? Bukes egen poster-boy måste ju rapportera! :bump:

Ingen passgång denna gång väl?

Det finns en anledning till att jag inte skrivit resultatet.. :-)

Han gick superfint i traven - i princip hela tiden. Det var några pass-steg, givetvis när jag visade upp honom för domaren. Jag tror det är det hon syftar på i sista meningen i protokollet.

"A tall dog. When on the move paste occansionly. Would like slightly more lengt for hight. Head planes good eye and ear carriage low. Shoulder a little forward placed. Good strenght to loin (!!!???). Corr. ridge, feet and tail set. Would like more balanced movement from him". Typ och helhetsintryck: Mycket god.

Är, hemma i soffan efter några timmar, nöjd. Han sköter sig så otroligt bra. Är snäll, trevlig och avslappnad. Står hyffsat still och viftade lite lätt på svansen när domaren tittade närgånget på honom (pust). Har faktiskt tränat lite smått med traven hemma och använt klickern, och tycker nog att det går bättre och bättre. Men han är bara 11 månader och växer lite ojämt... Om något år är han nog färdigväxt! Det finns alltså hopp... *S*

Senast ändrad:

Kalaspinglan skrev:
Var i Västerås och ställde ut min hund idag. Efteråt gick vi ner med plutten till vattnet. Eftersom det var folktomt och inga förbundsskyltar fanns lät jag honom gå i vattnet (och gick själv i med finaste byxorna uppvikta till knäna *L*).

Efter en liten stund när vi är på väg därifrån kommer två andra hundar dit och då skriker en man förbannat, som setat på en brygga alldeles intill, att "Det är förbjudet att bada hundarna där! Det stod i tidningen idag!!!"

Hur fasen skulle vi ha vetat det, som dessutom är utomsocknes? Jag tycker att jag tog sådan hänsyn som jag kunde - och varför säger han inte till oss först utan väntar tills de andra kommer??!

Så hur gör ni när det inte finns skyltar och sånt uppsatt? Tar ni hänsyn när ni badar med era hundar?

Om det är strand eller att det syns att det är en badplats så får man inte bada hunden oavsett vart du är. Sen finns det två hundbad som vi har här i Västerås men visst kan jag hålla med om att det inte är lätt att veta. Tråkigt att du fick uppleva gubbens ilska men nu vet du :)

Detdär stämmer inte ? Eller rättare sagt vart kan man läsa om juts den regeln ...

Den är ju omöjlig att hålla...

Calazirya skrev:
Detdär stämmer inte ? Eller rättare sagt vart kan man läsa om juts den regeln ...

Den är ju omöjlig att hålla...

Ja jag vet inte...men det är så de framstår som att vara. Det råder ju badförbud på alla badplatser utom där det finns skyltar för hundbad.

Men vart kan man läsa den, jag har nämligen hört att man måste sätta upp förbudsskylt

Calazirya skrev:
Men vart kan man läsa den, jag har nämligen hört att man måste sätta upp förbudsskylt

Ja jag vet inte jag har bara fått den uppfattningen att det är så här i Västerås efter alla artiklar i tidningar ..men ja du har kanske rätt. Ska kolla runt och se om jag hittar nån speciell regel för det

§ 23 - Hund får inte medföras eller vistas på särskilt angivna områden på bad under tiden 1/6 - 31/8 (se information på respektive bad).

Särskillt angivna områden = JA men du skrev alla stränder det var därför jag blev lite fundersam :)

Calazirya skrev:
Särskillt angivna områden = JA men du skrev alla stränder det var därför jag blev lite fundersam :)

Ja det är väl kanske så att folk har blivit så uppretade att folk inte vågar sig ner med hundarna till alla badplatser utan gör det ju helst vid hundbad. Kan ju iof förstå att det är ju inte så roligt om man ligger på stranden och så är det en hund som badar samtidigt i vattnet som en själv ;)

Nej jag skulle aldrig bada med hunden samtidigt som andra människor försöker sola/bada. Men när det är helt folktomt och det inte finns någon skylt då låter jag han bada ;)

Calazirya skrev:
Nej jag skulle aldrig bada med hunden samtidigt som andra människor försöker sola/bada. Men när det är helt folktomt och det inte finns någon skylt då låter jag han bada ;)

Ja exakt så kan man ju göra :) Det gäller att inte åka på dan om det är 30 grader varmt alltså hihi.

Men jag skulle inte bli förvånad om det snart finns en lag om hundförbud på alla badplatser förutom hundbaden då.

VI var faktiskt på en jättestor badplats förra veckan, med massvis med folk. MEN vi badade längst längst bort där inte några människor badade (på andra sidan av en lång brygga dessutom), jag hade honom kopplad hela tiden och följde med honom ut i vattnet. På vägen till och från gick vi längs kanten av stranden så att vi inte skulle störa någon. Inga sura miner från någon, tvärtom!!!

Det finns inga skyltar där heller, och jag vet att det är många som besöker stranden med hund.

Där jag bor har vi egen strand i samfälligheten, vi är omkring 30 hushåll. Där finns däremot skylt att hundar inte får vistas på stranden. Argumentet är att hunden smutsar ner och att andra är hundrädda. Så länge man tar hänsyn, visar respekt och har sin hund kopplad anser jag att det inte är värre att ha en hund där, än en miljon små barn som gör "gud vet allt" i vattnet, och vuxna som slänger snus, fimpar och godispapper och tomburkar på stranden...

Det är så synd att några få som inte kan respektera och visa hänsyn ska förstöra för alla andra. Har varit med om det många gånger med hästarna, där turridningar rider i samma spår och skog och trampar sönder - vilket resulterar galna skogs/markägare som sätter hästförbud i hela skogen.

Nej... det skulle inte förvåna mig något alls heller. Tyvärr.

Liknande trådar

L
Övr. Hund Börjar redan känna mig tjatig här men jag vill ha alla era råd,tips o kunskaper för att jag älskar min hund o vill att hon ska må så bra...
2
Svar
37
· Visningar
5 191
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30