Sv: Varm hund

Nu ska vi inte överdriva. ;)

Jag överdriver inte. :confused: Vad är det för en överlägsen attityd på en seriöst ställd fråga?

Har haft ett par hundar (en schäfer, två leonberger) i bekantskapskretsen som fått badförbud i ett par veckor om somrarna pga av detta. En del rakar ner sina hundar om de är välbepälsade och badar ofta just för att undvika fukteksem.

Dock aldrig råkat ut för det själv med mina ännu.

Informativa länkar:

http://www.lackeby-djursjukhus.se/sommar.htm
http://www.animalartroclinic.se/Artiklar/Hot_spot.htm
http://www.trestads-djurklinik.se/Site/Faq/?do=show&aID=Hundar&fID=%7B23ae696f-c312-4265-b1bf-f039b8eba9ff%7D

Hur undviker man att hunden blir blöt så här års? Har två beardisar som är ute från 06.30-18 (minst). Är väl inne på logen några timmar, men där hinner de knappast torka. Har aldrig märkt några problem med huden på dem ... Hittills. Men det kanske beror på vilken ras hunden är. Kan ju knappt blöta dem in til skinnet när jag ska schamponera dem.

Man kanske inte kan undvika att de blir blöta om de är ute hela dagarna i det här vädret, men man kan ju se till att de blir ordentligt torra mellan varven.

Ja, ras/typ av päls gör nog mycket till.

Värst vad du var snarstucken. Jag hänvisade till mina hundar, inte till dina.
Jag svarade i första hand på ditt "Håller man hunden blöt hela tiden...", trots att jag redan skrivit att dom torkar mellan spolningarna.

Tråkigt att du inte kan ta en skämtsam attityd i ett svar.

I sakfråga (fuktexem) gör det kanske skillnad i hur hundarna lever? Våra är fritt ute dagarna i ända och torkar kanske därför bättre i ljumskarna.

LIA

Värst vad du var snarstucken. Jag hänvisade till mina hundar, inte till dina.
Jag svarade i första hand på ditt "Håller man hunden blöt hela tiden...", trots att jag redan skrivit att dom torkar mellan spolningarna.

Tråkigt att du inte kan ta en skämtsam attityd i ett svar.

I sakfråga (fuktexem) gör det kanske skillnad i hur hundarna lever? Våra är fritt ute dagarna i ända och torkar kanske därför bättre i ljumskarna.

LIA

Eftersom du och jag har en tendens att missförstå varandra och hamna i gnabb så skulle jag uppskatta om du lät bli att skriva "skämtsamma inlägg" till mig och håller det rakt och neutralt istället. För att undvika missförstånd. Tack.

Du skrev själv att du spolade ner hunden/hundarna igen så fort det torkat. Ja, jag undrade då hur du gjorde för att undvika fukteksem. Tydligen är det inget du har besvär av så då är det väl bara att släppa.

Fukteksem är vanligast runt huvud, hals, krage.

Är det inte enklare om du kopplar av lite? Den här gubben ;) ger en hint om hur en kommentar ska tas. Jag grejar f ö inte att hålla isär alla deltagares olika egenheter och egenskaper.

Att jag nämnde ljumskarna beror på att det är där mina hundar tar längs tid på sig att torka, samtidigt som fuktexem kan förekomma över hela kroppen.

Eftersom jag inte haft problem med någon av mina hundar vad gäller fuktexem, undrar jag hur pass vanligt det är, om det mest drabbar vissa raser eller viss hundhållning eller...?

LIA

min hund får vattensvans och har de fått det en gång får de lätt igen. han har faktiskt fått det efter en dag i ruggigt väder utan att han badade. det gör väldigt ont, min mycket smärttåliga hund blir väldigt ynklig vill knappt röra sig, och då har han ändå drabbats ganska lindrigt. i vissa fall blir de förlamade i hela bakkroppen.

Har aldrig hört talas om vattensvans:confused:Vad är det mer exakt och är det farligt?Behöver de vetrinärvård?Hur märks det mer än att det gör ont?

det är en inflammation mellan svanskotorna, men har man otur sitter inflammationen i ländryggen och det är då de kan bli mer eller mindre förlamade. det ser ut som om svansen är bruten, ibland med en svullnad. om de behöver vet vård eller ej beror på var inflammationen sitter och hur ont de har. jag har hittills bara behövt hålla hunden stilla och varm, och gett smärtstillande (rimadyl) första dagen.

Helt förkastligt o blöta ner en hel hund på sommaren hur varm tror du inte dom blir med vatten i också.

en gång till piru. det där går inte att läsa.

riktigt varma dagar spolar jag hela hunden med vatten, och de blir piggare efteråt. skulle det vara fel menar du?

Kastar du hunden i vattnet hjälper det ju bara för stunden om man sen ska göra nån aktivitet så blir det jäkligt varmt med blötblank päls som reflekterar bättre i solen. Vissa färger blir jäkligt varma av blöt blank päls.

Om solens strålar reflekteras bort av en blank päls, så borde ju det betyda minskad värme från solen?

Så länge hud/hår är vått sker en avdunstning, vilket innebär en avkylning.

Hunden kyls inte bara av att den får kallt vatten på sig.

LIA

hmm... jag tycker ändå att effekten sitter i en stund i alla fall. om en blank päls reflekterar solens strålar borde mindre värme tas upp?

Tack Cillamuffins för ditt svar.Jag hoppas jag slipper det här med vattensvans trots en badgalen hund:smirk:Men nu vet jag iallafall vad det är om oturen är framme.Igentligen vill jag inte komentera någon på ett negativt sätt men .....hallå där!!!!Det är väl klart de blir avkylda av vatten?????Om man tar sig ett dopp(oavsett om jag nu pratar om en människa)o blir blöt i håret så blir man ju inte varmare i solen.Sen får man väl ändå hoppas att oavsett var man nu är med sin hund när det är varmt o soligt att den har tillgång till skugga.

är man på tävling får man ta solen som den kommer. det är inte alls säkert att man har tillgång till en skuggplats till bilen så då blir det till att plocka ut hunden och försöka hålla den så sval som möjligt inför start. ett skräckexempel var en kombinerad tvådagars lydnads- och agilitytävling i högsommarvärme. hundar överallt och begränsat med skuggplats.

Jo det är klart att sådant kan hända men jag tror ändå att man försöker hålla hunden så sval man kan.Finns det skugga för en varm hund så hoppas jag inte man tvingar den att vara i solen om det finns alternativ.Man kan ju alltid blöta ner tassarna o ha till gång till svalt vatten att dricka

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka