Badförbud för hund

Sv: Badförbud för hund

Det verkar spännande.
Nu när jag kör buss så träffar jag på massor av väluppfostrade hundar som åker buss utan att störa någon alls.
Men jag är förundrad över att det verkar som om alla hundar i just Upplands Väsby går i passgång oavsett ras.
Det gör de inte i Märsta.

Jag hade fått ett ruskigt utbrott på hundägaren ifråga :devil:

Jag har träffat på ett gäng cocosnötter till hundägare ( nu handlar det inte om just bad men om lösspringade hundar ) som verkligen inte inser hur korkat det är att släppa en olydig hund lös på oinhägnad mark..

Jag själv hade aldrig min hund lös bland bebyggelse, inte för att han var olydig alls, men han ogillad andra hundar & det visade han med att sopa ner dom i backen om dom kom nära inpå.

Men medan jag tog mitt ansvar så struntade andra hundägare blankt i att ta sitt..

Jag förundras över hur folk är så oansvariga mot sina egna hundar tom..

*Påkörda
*Sparkad på
*Bitna
*Ihjälbitna
*Orsaka kaos
m.m

Nu hamnade jag totalt utanför tråden men jag blir bara så trött ibland..

Självklart skulle man bli förbannad.
Men man måste vara väldigt långsint när man varje gång denna diskussionen kommer upp så drar man upp saker som är flera år gamla.

I-U: vissa saker är ju säkert 14 år sedan det hände. Vet du sa för några år sedan att det var 12 år sedan, och nu har det ju gått några år till.
Måste vara jobbigt att hela tiden tänka på gamla saker och inte kunna gå/tänka framåt...

Grana som börjar bli trött på sånt här tjafs. Antingen måste du I-U ha en väldigt låg tröskel när det gäller hundar. Men de är faktiskt också individer och kan skälla ibland. Men enligt dig ska de vara tysta och inte synas.
Usch...

Men enligt dig ska de vara tysta och inte synas.
Usch...

Tysta - ja absolut.
Men de får gärna synas, de är fina att titta på.

Och vad är det för usch med att tycka att hundar skall vara tysta?
Det tror jag faktiskt att de flesta tycker - även hundägare.

Tysta - ja absolut.
Men de får gärna synas, de är fina att titta på.

Och vad är det för usch med att tycka att hundar skall vara tysta?
Det tror jag faktiskt att de flesta tycker - även hundägare.

Dina kommentarer är usch.
Mina hundar får skälla till en viss gräns, det är deras språk. Ska jag inte låta mina djur få vara djur, utan kräva saker som är onormala för dom.

Man skall väl uppföra sig bland folk, vare sig man är hund eller människa?

Människor skall inte skrika så att de stör andra och hundar skall inte skälla så att de stör andra.
Skrika och skälla får man göra där man inte stör.

Problemet med många av mina tidigare erfarenheter av hund är att de har varit väldigt mycket "värstascenario" över det hela.

Jag har helt enkelt haft en himla otur och råkat ut för väldigt många puckade hundägare.
Jag tror att området som jag bor i drar till sig sådana.
Både för boende och besök.
Jag bor i storstadsnära skog.
Och här verkar de hundägare från stan samlas som tror att "i skogen på landet kan man släppa hunden lös hur som helst".

Jag får flytta ut till dig och skaffa mig hund igen så du kan få lite positiva erfarenheter då......:D

För att återgå till ämnet så var jag helt enkelt tvungen att ringa till kommunen här och fråga hur det låg till om man skulle bada med hund. Vad man fick och inte fick göra. Enligt honom jag pratade med var vi välkommna i princip överallt utom där jag anser att det är självklart; allmänna badplatser där det är mycket folk, eller om kommunen av någon anledning satt upp skylt att det var förbjudet att ha hund med. Däremot sa han att om det tex var dåligt väder eller att det helt enkelt var folktomt ändå så fick vi även vara på de allmänna badplatserna (bortsett från att det inte satt någon skylt där).
Han sa också att vi fick ha hunden lös om det var under kontrollerade former (också en självklarhet i mina ögon).
Och dessutom tyckte han inte att vi skulle låta hunden bada när det var algblommning:)

Simma lugnt:cool:

Jag har ju inte deltagit i någon annan diskussion kring detta ämne med IU ...

Men som du säger, det måste vara super jobbigt att inte kunna släppa saker som hänt ( rent generellt )

*KL*

Skulle bada vid anvisad plats (en bit från allmänna badplatsen) med mitt lejon förra sommaren. Det fanns en liten brygga där med lite folk på, 3 pers kanske, men jag gick i längs strandkanten, med hunden i koppel. Samtidigt går ett par ut med sin labbe på bryggan, och jädrar vilket gnäll det blev! En av de som satt på bryggan var tydligen hemskt HUNDRÄDD.. Jättefint att sitta på anvisad hundbrygga då :smirk:

Ibland kan man göra allt rätt men ändå få skit.

Och folk i allmänhet (hundogillande sådana) verkar tro att det i princip är hundförbud överallt. Så tråkigt med sådana människor.

Badar jag mina hundar så håller de alltid sig nära mig och om jag kastar ut någon pinne eller liknande så simmar de och tar den och kommer genast tillbaka till mig. Kallar jag på dem kommer de till mig varsig jag/de är på land eller i vatten. Och att de kommer direkt på inkallning är ju A och O för att ha sina hundar lösa. Har man inte sån pli på hunden så ska man ju inte låta dem vara lösa vare sig på land eller i badet.
När jag var barn kunde jag och mina syskon leka i vassen, men liksom hundar och barn får man hålla koll och är dom på väg mot vassen får man säga ifrån.
Jag personligen tycker inte att det ska vara sån hysteri gällande hundar som badar så länge ägaren har koll på hundarna och ser till att dom badar där man själv tycker att det är ok och så vitt man vet inte skadar djur och natur.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka