Badförbud för hund

C

Cora

Var och badade igår en kilometer från där vi bor, tyvärr är det ett par sommarstugor där och sommarstugeägarna kom fram till oss och sa att man inte fick bada med hund på "deras" strand, men vi var välkommna om hunden låg bunden därför att det var ÄCKLIGT med badande hundar!!
Har ni hört nåt så dumt! Hon frågade om det fanns någon mer än jag som kunde tänka sig det äckliga i att bada med hund, samt om hundar verkligen vill bada? :crazy:Ja då vi hadde en labrador med oss som var urlycklig var det väl en dum fråga.

Min far som är en del insatt i juridik påstår att eftersom det inte är kommunens badplats och inte heller ägd av någon privatperson har dom inte rätt att förbjuda detta, någon som vet?
Nu blir det väl inte av ändå, har ingen lust att tjafsa med den typen av människor, men synd då vi bor här året runt och gärna vill träna vatteapportering och kunna bada tillsammans varma dagar.

Sv: Badförbud för hund

PÅ en offentlig eller en privat strand får inte hundar bada.
Men är det en naturstrand så har jag svårt att tro att en sommarstugeägare skulle kunna bestämma.

I våran kommun är det väldigt få badställen med hundförbud (har kollat med kommunen)

Däremot finns det folk som klagar och kanske sätter upp hemmagjorda skyltar osv, dessa gäller inte.

Men man måste ju självklart ta hänsyn och kanske inte låta hunden bada när barn badar vid kanten osv.
Samt skvätta ner andras filtar och handdukar.

Min far som är en del insatt i juridik påstår att eftersom det inte är kommunens badplats och inte heller ägd av någon privatperson har dom inte rätt att förbjuda detta, någon som vet?

Marken och vattnet och stranden ägs alltid av någon.
Denne någon kan ju bestämma hur den vill ha det på sin mark.
Dessutom så kan man alltid hävda kopplingstvånget och även som markägare och jakträttsinnhavare komma ifrån badande hundar genom att kommendera uppkoppling av hunden samt sedan kräva det på sin mark.

Så inte badförbud egentligen.
Men det går att förbjuda hunden att bada med de andra lagarna.
Hunden stör fisken och sjöfåglarna när den badar.

Så om de inte vill ha badande hundar på sin strand så kan de peka på olika lagar för att slippa det.
På "vårt" badberg som är en naturstrand ägd av privatpersoner så får man inte bada med hundarna.
Stranden ingår i deras jaktmark och de stöder sig på jaktlagarna för det förbudet.
De vill ha kopplad hund och inga hundar i vattnet vid stranden.
Deras egen hund badar från deras privata brygga på deras privata strand.
Men det räknas då som "lös hund på tomten" vilket man får ha.

Vill du bada med hund - åk till en strand med en hundavdelning eller skaffa egen badplats.

Senast ändrad:

Men är det en naturstrand så har jag svårt att tro att en sommarstugeägare skulle kunna bestämma.

Det kan ju vara så att ägaren av stranden har fattat detta beslut.
Och då så kan ju sommarstugeägarna hävda att man måste följa det.
Eller hur?

Marken och vattnet och stranden ägs alltid av någon.
Denne någon kan ju bestämma hur den vill ha det på sin mark.
Dessutom så kan man alltid hävda kopplingstvånget och även som markägare och jakträttsinnhavare komma ifrån badande hundar genom att kommendera uppkoppling av hunden samt sedan kräva det på sin mark.

Men man kan ju faktiskt bada med en kopplad hund...

Så inte badförbud egentligen.
Men det går att förbjuda hunden att bada med de andra lagarna.
Hunden stör fisken och sjöfåglarna när den badar.

Då stör väl människor speciellt barn lika mycket?

Vill du bada med hund - åk till en strand med en hundavdelning eller skaffa egen badplats.

Var hittar du sådana? Stränder med hundavdelning? Lite dumt att säga att folk ska skaffa egen badplats för hur mång ahar möjlighet till det?

/Zoya som har egen badplats men vars hundar ändå inte är särskilt förtjusta i att bada... otacksamma som de är ;)

Obs att detta är vad jag hört, ska försöka leta reda på vart ifrån ..

Men om ingen förbudsskylt finns och badet inte tillhör allmän badplats ( alltså utmärkt ) så är det allemansrätten som gäller.

Dvs kopplad hund som inte stör får alltså bada !

Obs att detta är vad jag hört, ska försöka leta reda på vart ifrån ..

Men om ingen förbudsskylt finns och badet inte tillhör allmän badplats ( alltså utmärkt ) så är det allemansrätten som gäller.

Dvs kopplad hund som inte stör får alltså bada !

Exakt vad jag "fått höra" också!!

*KL* Allmänt svar!

Detta är direkt kopierat från en kommunsida

Bad med hund på andra platser
Generellt gäller, enligt allemansrätten, att man har rätt att vistas och bada med hund överallt där det inte är uttryckligen förbjudet. Varken markägaren eller någon annan får hindra människor från att vistas och bada med sin hund. Däremot har man rätt att utestänga dem från bryggor, och naturligtvis från tomtmark.

En hundägare måste alltid ha hunden under kontroll, och kopplad under den tid och på de platser detta krävs. Även i vattnet skall hunden hållas under uppsikt och kontroll. Ömsesidig hänsyn gäller, här som i alla andra sammanhang!

Om en markägare vill utestänga hundar, dvs delvis upphäva allemansrätten, måste han/hon göra badplatsen till en allmän badplats och uppfylla de krav som då ställs på vattenprovtagning, skyltning, livräddningsutrustning mm.

Jag skulle presentera mig, prata med dem och fråga vart grunden för detta påstående ligger och gärna vilja se de föreskrifter som finns. För om de inte har någonting att hänvisa till - ex vis att de äger stranden, att det finns skriftliga bestämmelser osv så får de inte hindra er från att bada på allmän plats med hund, sålänge det inte är en kommunal badplats eller liknande. Om de inte kan komma med några grunder så skulle jag ta kontakt med polisen/kommunen och fråga - de har all information om regler och förbud inom kommunen ska finnas hos dom och även vem som äger stranden.

Om de inte kan påvisa ngt förbud tycker jag inte att du ska låta det arrgument som folket la fram hindra er från att bada med hund. Det är så få ställen man kan göra det på numera.

Däremot ska man inte göra sig osams med folk i onödan. Man måste ju såklart prata med de inblandade och tala om för dem varför ni ev inte följer deras regler och hänvisa till därifrån ni fått er information om att det ska vara tillåtet.

Tack för all information, åker väl inte just dit något mer då dom var rätt otrevliga, men kan ju nu föra en disskussion iallafall om det blir så här någon annan gång på en icke offentlig och ej tomtavgränsad "badplats".
Någonstans behöver man väta pälsen i denna värmen puh!
Man kan kanske kolla med bruksan ang var man kan träna vattenapportering.

Men man kan ju faktiskt bada med en kopplad hund...
Absolut.
Och det är också vad ägarna av "vårt" badberg kräver.
Men eftersom det är klippor och otrevlig botten där så har hittills alla hundägare sett det som = badförbud.

Då stör väl människor speciellt barn lika mycket?
Inte vad det gäller att simma in i vassen där sjöfågeln kan häcka.
Vilket naturligtvis avhjälps med nämda koppel.
Hund i koppel är ju nästan alltid okej på de allra flesta platser.

Men det gäller ju även: "men synd då vi bor här året runt och gärna vill träna vatteapportering".
Och det är ju inte lämpligt just nu.
Det får man nog göra på den tiden på året då hundar får gå lösa.
Och den tiden är det ju inte så många som badar, så det borde ju gå bra.

Var hittar du sådana? Stränder med hundavdelning?
Bredvid det vanliga badet.
I alla fall på de allmänna stränder där jag brukade bada.
I Uppsalas omgivningar.

Är det ovanligt?

Senast ändrad:

Fast var väl lite väl hårddraget och säga att hundarna stör fisken :D

Det tycker jag inte.
Eftersom mark- och vatten-ägarna hade lagt nät.

Då så stör hundarna fisken för fiskarna.
Lösa hundar får ju inte störa jakt och fiske.
Och så har vi lektiden.
Att låta hunden leka i vattnet bland lekande fisk stör definitivt fisken.

Lösa hundar brukar, obs vi talar om okopplade hundar som rör sig som de vill, gärna simma in i vasruggar och andra platser för fiskens lek.
Vilket inte vi människor och våra yngel så gärna gör.

Hudar i koppel stör sällan någon alls.

Mina hundar får simma lösa. Och inte brukar man lägga nät vid kanten på stranden/skogskanetn.
Och lägger man ut nät ska de markeras så man ser vart de är, då kan man undvika dom.
jag har aldrig under mina 25 år som hundägare sett ett nät så nära kanten så inte mina hundar kunnat bada.
Man kan ha pli på sina hundar även vid bad, mina simmar då inte in i vassen mm.

Att det ska bli så här från dig sig varje år när det är sk koppeltvång.
Jag hoppas verkligen du inte låter dina barn störa fisken, för du har väl koll vart fisken leker hoppas jag.

jag har aldrig under mina 25 år som hundägare sett ett nät så nära kanten så inte mina hundar kunnat bada.
Jag har sett hundar så lång ifrån kanten att de riskerat att trassla in sig i de utmärkta näten.
Och jag har själv lagt nät (på eget fiskevatten) så nära kanten att det hade varit olämpligt med badande hund vid den stranden.
Det var även olämpligt att bada själv.

Man kan ha pli på sina hundar även vid bad, mina simmar då inte in i vassen mm.
Med pli så fungerar ju det mesta.
Men pli är tyvärr sällsynt, särkilt på hundar och särskilt när de badar.

Att det ska bli så här från dig sig varje år när det är sk koppeltvång.
Att det skall bli så här varje år att hundägare fortfarande inte har förstått att:
6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt

Gäller även på stranden och i vattnet.

Jag hoppas verkligen du inte låter dina barn störa fisken, för du har väl koll vart fisken leker hoppas jag.
Precis.
Båda dessa saker håller jag ordning på.
Jag tycker att det är viktigt att barnen vet att vattnet är fiskens hem och att vissa platser vid stranden måste de ha fredade under lektiden.
Har du sett löjorna leka någon gång?
Det har jag.

Suck, ja du har ju ordning på allt och varit med om allt :crazy:
Ska jag vara ärlig, så tror jag det är lätt att sitta vid datorn och tala om allt man gör rätt, även fast det inte alltid är så.

Grana som badat med fyra av hundarna lösa idag :D

Läskigast var det att det ju var risk för att hunden skulle trassla in sig i nätet.
Det skulle ha blivit dåligt.

Jag antar att dina hundar varken klättrade på främmande människor i vattnet eller jagade sjöfågel.
Sådant är annars tyvärr ganska så vanligt.
Och det är mest risken för detta klättrande som gör att de badande inte vill ha hundar badandes lösa i vattnet.
På en strand så är det ganska så farligt för små barn.
De kan ramla och drunkna om de blir knuffade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka