Både anaplasma och borrelia?!

Ewelina

Trådstartare
Kul!

Fick idag tillbaka provresultaten på min hund och fick veta att hon har både borrelia och anaplasma (ehrlichios).

Det hela upptäcktes när hon för två dagar sedan fick ett epilepsianfall som varade i ca 20 min. Jag har aldrig tidigare varit med om ett anfall, så en hund som inte kan gå, tappar balansen och spyr i ett.. Chockerande! :cry:

Jag visste inte ens att man kunde få båda dessa samtidigt... Ska börja behandlingen imorgon och hoppas på att den verkar och att hon inte haft detta för länge.

Ännu mer uppmuntrande är att om hon får fler epilepsianfall inom 6 veckor så måste hon medicineras även för det..

Någon som varit med om detta tidigare, att en hund/annat djur drabbats av båda? Hur gick det?

Är så rädd att jag ska förlora min älskade vän :cry:

Sv: Både anaplasma och borrelia?!

Fy vad hemskt för dig och vovve! Jag har tyvärr ingen erfarenhet av detta men puttar tråden lite så att någon mer kunnig kanske kommer in och ger dig lite tips :)

Men har den positiv titer eller har den de facto en infektion?

Hunden kan ha en positiv titer utan att för den skull vara sjuk av just det.

Senast ändrad:

Vad jag förstod på veterinären har hon en infektion, hon ska börja äta antibiotika på tisdag när medicinen kommer..

Min första hund fick detta, båda sjukdomarna.

Som senare "utvecklades" till korniska ledinflamationer och atros i alla leder.
Hon fick somna in 3 år gammal då hon ej svarade på behandlingarna mer en när hon stod på dem, så fort vi sluta blev hon sjuk igen.

Medcinerna tålde hon inte heller i slutet och levern började ta styrk.

Och hon var så halt och stel så hon såg ut att vara 15 år gammal, inte 3 år.
Så efter mycket kämpande, gråt å trårar så bestämde jag mig för att det fick vara nog och lät henne somna in efter 1½ års kämpande :cry:

Jag hoppas det går bättre för eran vovve! :love:

Min 9-åriga cocker drabbades av anaplasma för en tid sedan. Man kunde se att det fanns antikroppar vid provtagning men det var omöjligt att se om det var en aktiv infektion eller antikroppar sedan en tidigare infektion. Men för att vara säker behandlades hon med antibiotika i 10 dagar.

Jag har en likadan, behandlas också mest för att han är så trött och har visat lindrig hälta.

Ja, vi håller tummarna för våra hundar! Min har ju inte visat några andra symptom vilket är rätt skönt. Hon är pigg o vaken och jag kan inte märka att hon är stelare än hon vart tidigare.. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 500
Senast: Dopy
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 063
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar